تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
دیدار سابقه وقوع تندباد‌های شدید تهران را بررسی می‌کند

اطلاع رسانی‌ دیر هنگام و طوفان‌هایی که در راهند

وقوع طوفان در تهران مسبوق به سابقه است و طبق آمار بی سابقه‌ترین آن در تیرماه ۱۳۹۳ با سرعت ۱۰۰ کیلومتر اتفاق افتاد، اما مسوولان شهری می‌گویند طوفان روز سه شنبه ۱۱۷ کیلومتر سرعت داشته است.

کد خبر: ۱۳۱۲۸۴
۱۵:۳۹ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۱

اطلاع رسانی‌های دیر هنگام و طوفان‌هایی که در راهند

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: وقوع طوفان روز سه شنبه که گویا تا سه روز آینده هم ادامه دارد و هر چند سال یکبار هم در تهران اتفاق می‌افتد نشان از این دارد که مدیران شهری و ستاد مدیریت بحرانی باید بیش از پیش برای این حادثه‌ها و اتفاق‌ها برنامه ریزی داشته باشند تا منجر به خسارت‌های مالی و جانی نشود.

پدرام قودجانی رئیس مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت و گویی اعلام کرده بود که طوفان روز سه شنبه بزرگترین طوفانی بوده که در چندسال اخیر در تهران رخ داده است، البته او به طوفان سال ۹۳ هم اشاره داشته گفته که آن طوفان با ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت سرعت داشت سرعت طوفان سه شنبه ۱۱۷ کیلومتر بر ساعت بود، اما با یک تفاوت بزرگ و مهم و آن اینکه در مقایسه با آن سال که ۵ کشته و ۳۰ مجروح داشتیم، امروز خسارت کمتری را متحمل شدیم.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در طوفان هفدهم خرداد تهران ۸۰ اصله درخت، سه تابلو و دو پایه چراغ روشنایی سقوط کرده و خسارت‌هایی به چند خودرو وارد شد هر چند که این اتفاق کشته‌ای نداشت، اما ۶ مجروح در شهر تهران و در مجموع ۹ مجروح در استان تهران داشت که ۲ نفر در بیمارستان بستری هستند.

طرح یک پرسش...

یکی از سوال‌های پر تکرار بعد از هر طوفان این است که چرا مسوولان سازمان هواشناسی و ستاد بحران این حادثه طبیعی بعضا خطرناک را زودتر پیش بینی و اعلام نمی‌کنند، چون در طوفان سال ۹۳ هم همین اتفاق افتاد و اطلاع رسانی آنقدر دیر انجام شد که ۵ نفر جان خود را از دست دادند. قودجانی تقصیر را گردن امکانات ضعیف هواشناسی تهران می‌اندازد و می‌گوید: از آنجایی که امکانات هواشناسی در تهران ضعیف است، سازمان هواشناسی تنها از چند ساعت قبل که طوفان در استان‌های مجاور احساس می‌شود، به صورت دقیق‌تر به مدیریت بحران تهران اطلاع رسانی می‌کند.

اما صادق ضیائیان مدیر کل پیش بینی و مخاطرات سازمان هواشناسی می‌گوید در مورد وقوع طوفان تهران و البرز هشدار داده بودیم او این خبر را ساعت ۱۲ و ۱۷ دقیقه سه شنبه در گفتگو با انتخاب مطرح کرده بود و روی این موضوع هم تاکید داشت که این شرایط تا دو سه روز آینده ادامه دارد و احتمال شکستن درختان وجود دارد.
در سال ۹۶ هم طوفان دیگری با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت اتفاق افتاد و خیلی از درخت‌ها قطع شدند و برای ساعت‌ها پرواز‌های فرودگاه با اختلال روبرو شد و در نهایت پنجم اردیبهشت ۹۶ هم به عنوان یکی از روز‌های طوفان زده تهران ثبت شد.

اما جالب است بدانید که ۱۱ فروردین همین امسال هم وقوع طوفان با سرعت ۱۱۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت در پایتخت اتفاق افتاد که توصیه رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران این بود که شهروندان حتی‌المقدور تا پایان شب از منزل خارج نشوند و در صورتی که در فضای باز هستند به محل‌های ایمن و سرپوشیده بروند.

در نهایت اینکه کارشناسان هواشناسی می‌گویند دانند پیش بینی‌های هواشناسی در سراسر دنیا قطعی نیست و درصد خطا وجود دارد، چون عوامل زیادی در تغییرات آب وهوا دیل هستند. تمام کشور‌ها روی این مسئله کار می‌کنند و تلاش دارند درصد خطا را در پیش بینی هوا به حداقل برسانند.

آن‌ها معتقدند که سازمان هواشناسی کشور در دهه‌ی اخیر پیش بینی‌های خوب و دقیقی داشته است و ضریب خطا در پیش بینی‌ها خیلی کم شده است، اما شواهد و صحبت‌های سایر مسوولان صحبت کارشناسان را تائید نمی‌کند و همواره غافلگیری جزء لاینفک اتفاق‌های ایران شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی