تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

گرد و غبار، بلای جان جنگل‌ها

دبیرسابق مرجع کنوانسیون تنوع زیستی کشور گفت: جنگل‌های زاگرس تاثیر و آسیب بیشتری از گرد و غبار می‌پذیرند چرا که بیشتر در معرض گرد و غبار هستند. اگر این میزان از گرد و غبار به شمال کشور هم وارد شود این مشکلات را برای درختان جنگل‌های شمال نیز ایجاد می‌کند چراکه درختان شمال کشور با این شرایط سازگار نیستند و وضعیت دشوارتری را تجربه می‌کنند.

کد خبر: ۱۳۰۹۱۱
۱۱:۵۹ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۱

گرد و غبار، بلای جان جنگل‌ها!

دیدارنیوز: دبیر سابق مرجع کنوانسیون تنوع زیستی کشور با بیان اینکه جنگل‌های زاگرس به دلیل قرارگیری در معرض گرد و غبار از این پدیده تاثیر بیشتری نیز می‌پذیرند، اظهار کرد: ورود گرد و غبار به شمال کشور نیز می‌تواند آسیب زیادی به جنگل‌های این منطقه وارد کند و چه بسا به دلیل ناسازگار بودن آن با جنگل‌های هیرکانی آسیب‌های شدیدتری را برای این منطقه به همراه داشته باشد.

با ورود به فصل بهار شاهد تشدید خیزش گرد و غبار در کشور هستیم. حجم عظیمی از این گرد و غبار منشا خارجی دارد که در مقاطع زمانی مختلف با شدت بیشتری کشور را درگیر کرده است. این پدیده هم بر پوشش گیاهی جنگل‌های زاگرس و هم جنگل‌های هیرکانی تاثیر منفی می‌گذارد البته میزان تحت تاثیر قرار گرفتن گونه‌های گیاهی هر یک از این جنگل‌ها با توجه به نوع گیاهان و اقلیم آن‌ها متفاوت است.

هادی کیادلیری، با بیان اینکه تفکیک مناطق مختلف کشور از نظر میزان تاثیر گرد و غبار به‌راحتی امکان پذیر نیست و نیازمند مطالعات گسترده‌ای است تا حساسیت هر گونه به گرد وغبار به صورت جداگانه بررسی شود، اظهار کرد: درختان بلوط جنگل‌های زاگرس برگ‌های کرکی دارند و به دلیل داشتن این کرک‌ها مقاومت بالایی دربرابر خشکی و کم آبی دارد، اما گرد و غبار وارد شده از غرب کشور، این جنگل‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد به‌گونه‌ای که این کرک‌ها بلای جان بلوط‌ها می‌شوند چراکه گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند.

دبیرسابق مرجع کنوانسیون تنوع زیستی کشور با بیان اینکه شرایط منطقه‌ای متفاوت، تاثیرات متفاوتی بر گیاهان می‌گذارد، گفت: در شرایط محیطی متفاوت حتی تعداد و اندازه روزنه برگ‌های گیاهان نیز فرق می‌کند و می‌تواند حساسیت‌های گیاهان را در برابر گرد و غبار افزایش و یا کاهش دهد.

وی ادامه داد: جنگل‌های زاگرس تاثیر و آسیب بیشتری از گرد و غبار می‌پذیرند چرا که بیشتر در معرض گرد و غبار هستند. اگر این میزان از گرد و غبار به شمال کشور هم وارد شود این مشکلات را برای درختان جنگل‌های شمال نیز ایجاد می‌کند چراکه درختان شمال کشور با این شرایط سازگار نیستند و وضعیت دشوارتری را تجربه می‌کنند.

دبیرسابق مرجع کنوانسیون تنوع زیستی کشور درباره نحوه آسیب‌پذیری درختان و گیاهان زاگرس از گرد و غبار گفت: گرد و غبار روی برگ درختان می‌نشیند و مانع تنفس آن‌ها می‌شود. در برخی موارد نیز ذرات گرد و غبار به حدی ریز هستند که می‌توانند وارد روزنه‌های گیاهان شوند، حرارت برگ‌ها را افزایش دهند و موجب پژمردگی گیاه شوند.

کیادلیری در پایان درباره عواملی که در تاثیرپذیری گیاهان دربرابر گرد و غبار نقش دارند، تصریح کرد: عواملی همچون پهنای برگ، کرک‌دار بودن و نبودن، میزان بارندگی در منطقه و مدت زمانی که گیاهان در معرض گرد و غبار قرار دارند، نقش زیادی در میزان تاثیرپذیری آن‌ها دربرابر گرد و غبار دارد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی