تیتر امروز

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

اینکه در جامعه انسانی صداقت و شفافیت چه تاثیراتی در سلامت و آرامش اجتماعی دارد نکته‌ای است که می‌توان اهمیت و اعتبار آنرا در وضعیت مقابل آن یعنی میزان تشویش و تخریب ناشی از دروغ و دروغگویی ارزیابی...
معاون ابتدایی آموزش و پرورش:

از حافظه‌محوری به سمت تعلیم و تربیت مهارت‌محور برویم

News Image Lead

معاون ابتدایی آموزش و پرورش بر حرکت از حافظه‌محوری به سمت تعلیم و تربیت مهارت‌محور تاکید کرد.

کد خبر: ۱۳۰۸۲
۱۶:۰۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷
دیدارنیوز - رضوان حکیم‌زاده در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش وپرورش استان‌های کشور، ضمن قدردانی از مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها که برنامه‌ها را با جدیت پیگیری می‌کنند، گفت: «اکثر استان‌ها درباره حذف کتاب‌های کمک درسی و آزمون‌ها با توجه به رویکرد وزارت‌خانه به خوبی اقدام کرده‌اند و هدف تغییر رویکرد از حافظه‌محوری است.»

او افزود: «در ماه آذر معاونت آموزش ابتدایی به طور مشترک با شورای عالی، نشستی با حضور مدیران کل استان‌ها خواهد داشت که در آن درباره برگزاری اولین همایش هویت کودکان ایرانی بحث خواهد شد.»

معاون آموزش ابتدایی از مدیران کل استان‌ها بابت پوشش پیش‌دبستانی تشکر و قدردانی کرد و گفت: «برنامه تکالیف مهارت‌محور در حقیقت پیگیری همان رویکردهای اساسی وزارتخانه است که از حافظه‌محور به سمت یادگیری و تعلیم و تربیت مهارت‌محور برویم و متاسفانه تکالیفی که در مدارس از دانش‌آموزان می‌خواهند با اهداف تعلیم و تربیت فاصله دارد و انجام تکالیف به صورت سنتی آسیب‌های زیادی بر فرایند آموزش در دانش‌آموزان داشته است.»

حکیم‌زاده تاکید کرد: «این تصور اشتباهی است که معلم فقط باید در کلاس آموزش بدهد و دانش‌آموزان با بار انبوهی از تکالیف به خانه برود و خانواده به تنهایی مسئول یادگیری باشد.»

او به ارزشیابی کیفی اشاره کرد و افزود: «در ارزشیابی کیفی توصیفی باید دانش‌آموز در فرایند یاددهی و یادگیری با حضور معلم تکالیف را انجام دهد تا نقاط ضعف مشخص شود اما متاسفانه معلمان این ارزشیابی را فقط در تغییر نمره‌دهی می‌دانند و این باعث شده که کتاب‌های کمک درسی ورود پیدا کنند و بستری برای بی‌عدالتی آموزشی شکل بگیرد؛ چرا که خانواده‌ای که توان مالی دارد کتب کمک درسی برای فرزند خود تهیه می‌کند.»

معاون آموزش ابتدایی در ادامه افزود: «بر اساس پژوهش‌های انجام شده نقش تکلیف در پایه‌های پایین بسیار کم است و ارزش یادگیری کمی دارند و تجربه نشان داده است که تکلیف زیاد نقشی در آموزش ندارد و فرصت‌های خارج از مدرسه که زمان خوبی برای تعمیق یادگیری است را از بین می‌برد و در طرح تکالیف مهارت‌محور معلم تکالیف دانش‌آموز را در کلاس درس نظارت می‌کند و در ساعات خارج از کلاس تکالیف‌محور به دانش‌آموز می‌دهد.»

حکیم‌زاده افزود: «آموزگاران درباره این طرح آموزش دیده‌اند و البته بسته‌هایی نیز آماده شده است که معلمان می‌توانند با توجه به هر درسی تکلیف مهارتی آن را تهیه کند.»

معاون آموزش ابتدایی در پایان گفت: «امیدوارم که در اجرای این طرح خانواده ها همکاری خوبی داشته باشند و یکی از محورهای افزایش آگاهی خانواده ها این است که در دوره های آموزش خانواده این مسئله مطرح شود و ابعاد آن تبیین شود.»


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی