تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

وزن‌کشی آرا در انتخابات هیات رییسه مجلس؛ همین ۵۳ نفر!

پایداری‌های مجلس ۵۳ نفر هستند. آقاتهرانی و قالیباف هر دو از فهرست تهران وارد مجلس شدند و حمایت فراکسیون‌های قومی و منطقه‌ای را هیچ کدام پشت سر خود نداشتند؛ لذا تعداد دقیق اعضای جبهه پایداری، در مجلس یازدهم، همین ۵۳ نفر است. انتخابات هفته گذشته، در واقع وزن‌کشی بی‌حاصل جبهه پایداری بود، چراکه اگر آن‌ها منتقد قالیباف هم باشند، هم در انتخابات از فهرستی به سرلیستی قالیباف حمایت کردند و هم حاضر به نقد صریح او نیستند.

کد خبر: ۱۳۰۵۱۰
۰۸:۳۷ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱

وزن‌کشی آرا در انتخابات هیات رییسه مجلس؛ همین ۵۳ نفر!

دیدارنیوز: سرانجام بعد از حرف و حدیث‌های فراوان، انتخابات هیات رییسه مجلس برگزار شد. هر چند به نظر می‌رسد این انتخابات از نظر افکار عمومی اهمیت چندانی نداشت. نمایندگان مجلس یازدهم هم سنت‌شکنی نکردند و مثل ادوار قبل، رییس فعلی مجلس را برای سومین سال، مجدد در صندلی ریاست مجلس مستقر کردند.

از سال ۱۳۸۳، حالا این بیست و دومین سال پیاپی بود که اصولگرایان، ریاست مجلس را به دست آورده‌اند. در برخی سال‌ها در رقابتی جدی و نفسگیر، مثل رقابت عارف و لاریجانی و در برخی دوره‌ها در رقابت‌هایی یک نفره با نامزد‌های پوششی! البته تعداد آرای قالیباف به نسبت دوره گذشته ریزش محسوسی داشته است. در انتخابات هفته گذشته مرتضی آقاتهرانی ۵۳ رای، الیاس نادران ۲۱ رای و فریدون عباسی ۳ رای کسب کردند و آرای باطله نیز ۱۰ رای بوده است. هر کدام از این آرا، نشانه‌ای از تحولات مجلس است. بیش از همه، عیان شدن وزن جبهه پایداری بود. پایداری‌های مجلس ۵۳ نفر هستند. آقاتهرانی و قالیباف هر دو از فهرست تهران وارد مجلس شدند و حمایت فراکسیون‌های قومی و منطقه‌ای را هیچ کدام پشت سر خود نداشتند؛ لذا تعداد دقیق اعضای جبهه پایداری، در مجلس یازدهم، همین ۵۳ نفر است.

البته جبهه پایداری، تلاش زیادی کرد تا تنش‌های داخلی مجلس به بیرون درز پیدا نکند و در رسانه‌هایی که در اختیار این جریان است، مطلبی علیه قالیباف منتشر نشد. انتخابات هفته گذشته، در واقع وزن‌کشی بی‌حاصل جبهه پایداری بود، چراکه اگر آن‌ها منتقد قالیباف هم باشند، هم در انتخابات از فهرستی به سرلیستی قالیباف حمایت کردند و هم حاضر به نقد صریح او نیستند. سلیمی‌نمین با انتقاد شدید از جبهه پایداری گفته افرادی که به هیچ‌وجه مدیر شناخته نمی‌شوند و قادر نیستند مسائل پیچیده را مدیریت کنند نباید خودشان را مرتب در ترازوی سنجش قرار بدهند. هر کسی می‌تواند در جایگاه خودش بسیار تاثیرگذار باشد ولی بعضی عناصر بیمار شخصیت آن‌ها را تخریب می‌کنند، در حالی که آن‌ها می‌توانند در عرصه دیگری بسیار مفید باشند و مقبولیت خاص خود را داشته باشند. ما هم از مدیر می‌خواهیم و هم شخصیت اخلاقی که بتواند در موقعیت‌های ضروری وارد میدان شود و تاثیرگذاری خاص خودش را داشته باشد.

الیاس نادران چهره دیگری بود که برای رقابت با قالیباف نامزد شده بود. نادران از چهره‌های اقتصاددان اصولگراست که هم با جبهه پایداری و هم قالیباف، رفاقت دیرینه داشت، اما مدتی است که منتقد بعضی رفتار‌های اصولگرایان شده است. حواشی چند ماه اخیر از انتشار فایل صوتی جلسه فرماندهان سپاه و طرح ادعا‌هایی درباره دوره شهرداری او از یک‌سو، جنجال سفر خانواده‌اش به ترکیه برای خرید سیسمونی از سوی دیگر و البته انتقادات طیف تندروی پایداری از قالیباف، زمینه‌ای شده بود که نادران هم با نوشتن نامه مفصلی، از برنامه‌های خود برای مجلس صحبت کند. جریان ایثارگران و رهپویان که نادران به آن‌ها تعلق خاطر دارد، حاضر به حمایت کامل از نادران نشدند (چون عدد آن‌ها خیلی بیشتر از آرای نادران است)، اما به خاطر نفوذی که میان اصولگرایان و به خصوص در فراکسیون انقلاب اسلامی داشتند، اجازه معرفی نامزد به فراکسیون را ندادند تا نادران بتواند مقابل قالیباف قرار بگیرد. فراکسیون اکثریت مطلق مجلس، روز قبل از رای‌گیری اعلام کرد با تصمیم جلسه مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی، این فراکسیون لیست ۱۲ نفره برای سومین هیات رییسه مجلس یازدهم ارایه نمی‌کند و تمام داوطلبان امکان اعلام کاندیداتوری دارند.

ولی اسماعیلی، سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی با اعلام این خبر به جلسه مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: در جلسه امروز مجمع عمومی فراکسیون تصمیم بر این شد که همه داوطلبان حاضر در انتخابات هیات رییسه سومین سال فعالیت مجلس یازدهم امکان اعلام کاندیداتوری در انتخابات را داشته باشند. احتمالا این اولین‌بار در تاریخ مجلس بود که یک فراکسیون، در انجام ساده‌ترین و مهم‌ترین وظیفه خود که هماهنگی میان اعضای آن است، ناتوان بوده و آن را کاملا به لابی‌های مجلس واگذار کرده است تا همچنان مجلس یازدهم، بی‌فراکسیون‌ترین مجلس تاریخ باشد. پورمختار، نماینده اصولگرای مجلس قبل در تحلیل وضعیت بدون فراکسیونی مجلس گفته است به نظر می‌رسد طی دو سال گذشته، جبهه پایداری، انشقاقی فکری و عملی را ایجاد کرده که دامنه آن به فراکسیون اکثریت مجلس یعنی فراکسیون اصولگرای «انقلاب اسلامی» نیز کشیده شده است. تازه‌ترین و بارزترین نمود این انشقاق، معرفی آقاتهرانی به عنوان نامزد ریاست مجلس و با هدف رقابت با قالیباف بود که هرچند، نتیجه را به قالیباف واگذار کردند، اما با لحاظ بضاعت پایداری‌ها در مجلس، آقاتهرانی رای نسبتا خوبی کسب کرد.

اصلاح‌طلبان و ۱۰ رای باطله؟
بعید است هیچ کدام از اصلاح‌طلبان حاضر باشند به قالیباف، آقاتهرانی، نادران یا فریدون عباسی رای بدهند؛ لذا می‌توان تصور کرد ۱۰ رای باطله، متعلق به نمایندگان غیراصولگرای مجلس یازدهم است. گرچه بعضی چهره‌ها مثل رحیمی جهان‌آبادی پیش از این از قالیباف حمایت کرده بودند. البته سایت فردانیوز نزدیک به قالیباف، از قول سلیمی‌نمین نوشته اصلاح‌طلبان آقای آقاتهرانی را به لحاظ خط و ربط سیاسی و به لحاظ مدیریت مناسب نمی‌دانند، اما فقط به این دلیل به آقای آقاتهرانی رای دادند که بتوانند از ایشان برای بر هم زدن روندی که می‌تواند اصولگرایان را در مجلس موفق کند، سوءاستفاده کنند.

اختلافات، عیان‌تر از همیشه
در همه انتخابات تاریخ مجلس، رای سیاسی مردم تهران اثرگذاری زیادی روی برنامه‌های مجلس داشته است. در مجلس یازدهم هم هر ۳۰ کرسی از فهرست متحد اصولگرایان که با نام نیرو‌های انقلاب اسلامی منتشر شده بود، انتخاب شدند. اما شاید برای اولین‌بار باشد که بعد از دو سال، همین فهرست ۳۰ نفره، سه نامزد برای ریاست مجلس داشت. به نظر می‌رسد ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۲، از همین الان غیرممکن باشد.

بالانشینی نمایندگان قم تکمیل نشد
در سه مجلس گذشته، علی لاریجانی به عنوان نماینده قم، در راس مجلس نشسته بود. در این مجلس، اما بار دیگر ریاست مجلس به نمایندگان تهران رسید. گرچه سه نماینده قم هم در مسوولیت‌های مهمی قرار گرفتند. زاکانی در ابتدا رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شد و حالا به شهرداری تهران رفته است. امیرآبادی‌فراهانی هم صندلی خود را در هیات رییسه مجلس حفظ کرد. سومین نماینده، اما مجتبی ذوالنوری بود که روز چهارشنبه تلاشی جدی برای صندلی نایب‌رییسی مجلس داشت، اما با وجود رای بالایی که داشت، در رسیدن به این کرسی ناکام ماند. در انتخاب نایب‌رییس مجلس، عبدالرضا مصری و علی نیک‌زاد هرکدام ۱۶۸ رای داشتند که نشان می‌دهد همچنان محبوبیت قالیباف بیشتر از نواب رییس مجلس است. در این انتخابات، مجتبی ذوالنوری ۱۳۵ رای، ابراهیم عزیزی (دیگر نماینده کرمانشاه) ۴۷ رای و هاجر چنارانی ۶ رای به دست آوردند. رای هاجر چنارانی، به عنوان تنها زن نامزد حضور در هیات رییسه مجلس، می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. حتی زن‌های حاضر در مجلس انقلابی، حاضر نشده بودند همگی به خانم چنارانی رای بدهند.

پیرهادی حذف شد
محسن پیرهادی، یکی از نزدیک‌ترین چهره‌ها به قالیباف به شمار می‌رفت که سال گذشته رای اول را برای دبیری هیات رییسه مجلس به دست آورده بود. مهم‌ترین تغییر امسال در هیات رییسه مجلس، حذف پیرهادی از هیات رییسه بود. سال قبل محسن پیرهادی با ۱۸۹ رای، به عنوان نفر اول اعضای ناظر هیات رییسه مجلس برای اجلاسیه سوم انتخاب شد. این‌بار محسن پیرهادی ۱۳۵ رای به دست آورد و چهارم شد و در میان سه ناظر مجلس قرار نگرفت. هرچند پیرهادی تنها ۴ رای برای حفظ کرسی سابق کم آورده بود، اما نکته قابل توجه، ریزش ۶۰ نفری آرای او بود که بیش از همه، نشانه‌ای از افول جایگاه قالیباف در هیات رییسه مجلس است. نکته دیگر درباره انتخاب دبیران هیات رییسه، مرتبط با شایعاتی بود که گفته می‌شد نظام‌الدین موسوی به زودی به دولت ابراهیم رییسی خواهد پیوست. حالا مشخص شده که این شایعه واقعیت نداشته و موسوی فعلا برنامه‌ای برای خروج از مجلس ندارد. روز چهارشنبه همچنین دبیران هیات رییسه هم انتخاب شدند که فشرده‌ترین رقابت روز گذشته بود. در این انتخاب، محسن دهنوی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، محمد رشیدی، علی کریمی‌فیروزجایی، احمد امیرآبادی‌فراهانی و احمد نادری به عنوان دبیران هیات رییسه مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند. جز این ۶ نفر، روح‌الله متفکرآزاد، سیدمحمد نبویان، محمدرضا صباغیان، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، روح‌الله نجابت، سیدناصر موسوی‌لارگانی هم از چهره‌های شاخصی بودند که رای کافی برای این مسوولیت به دست نیاوردند. بعد از پیروزی قالیباف، حامیان او بار دیگر تصاویر قالیباف را کنار سردار سلیمانی بازنشر کردند و پیروزی قالیباف را تبریک گفتند. بعضی چهره‌های منتقد نیز به خاطر انتخاب مجدد قالیباف به اصولگرایان کنایه زدند که از ماجرایی مثل سیسمونی گیت با سکوت عبور کرده‌اند.

میثم سعادت - اعتماد

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی