تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.
نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم
دیدارنیوز آخرین تحولات انتخاباتی را بررسی کرد:

نزاع دسته جمعی اصولگراها! برسر بهارستان دوازدهم

بسیاری از تحلیلگران و منتقدان می‌گویند در نبود نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرای میانه‌رو، کار اصولگراها برای سهم‌خواهی در مجلس، به جنجال کشیده خواهد شد.
سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

سهراب مظاهری: بحران‌های سیاسی به فرهنگ و اقتصاد مردم گره خورده/ صدا و سیما رسالت خود را به درستی انجام نداد/ شبکه‌های اجتماعی پویش جامعه را متوقف می‌کند

جامعه پلاس عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که در این برنامه در گفت‌وگو با کارشناسان و صاحب نظران چالش‌ها و مشکلات حوزه‌های اجتماعی تحلیل و بررسی می‌شود. شما را به دیدن این سلسله برنامه‌ها...
کارشناس مسائل بین الملل مطرح کرد

جنگ اوکراین برنده ندارد؛ روسیه بازنده است

رضا ذبیحی، کارشناس مسائل بین الملل درباره تجاوز نظامی روسیه به اوکراین که با وجود تحریم‌های چند کشور قدرتمند غربی، ژاپن و .. همچنان ادامه دارد، گفت: اوکراین طی نزدیک به سه ماه جنگ تبدیل به یک کشور ویرانه شده است. روسیه تاکنون به اهداف مورد نظر خود در جنگ اوکراین نرسیده است و با توجه به هزینه زیادی که برای این جنگ خواهد پرداخت، این کشور یکی از بزرگترین بازنده‌های این جنگ است.

کد خبر: ۱۲۹۳۶۱
۰۹:۵۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

یک کارشناس مسائل بین الملل:اوکراین ویرانه شد، اما روسیه بازنده است

دیدارنیوز: یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه جنگ اوکراین برنده‌ای ندارد و تمامی طرف‌ها از وقوع چنین منازعه‌ای متضرر شده اند، می‌گوید: روسیه تاکنون به اهداف مورد نظر خود در جنگ اوکراین نرسیده است و با توجه به هزینه زیادی که برای این جنگ خواهد پرداخت، این کشور یکی از بزرگترین بازنده‌های این جنگ است.

رضا ذبیحی، درباره تبعات جنگ اوکراین و اثرات آن بر نظام بین الملل و کشور‌های درگیر در این جنگ گفت: اوکراین طی نزدیک به سه ماه جنگ تبدیل به یک کشور ویرانه شده است و این یعنی مردم و دولت اوکراین از بزرگترین خسارت دیدگان این جنگ محسوب می‌شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: کشور‌های غربی و به ویژه اروپایی‌ها با وقوع این جنگ به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. ورود خیل آوارگان به کشور‌های همسایه اوکراین و تبعات این جنگ بر وضعیت بازار انرژی از جمله دفعی‌ترین نتایج این جنگ برای کشور‌های اروپایی است.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه افزود: روسیه با به راه انداختن جنگ اوکراین ریسک بزرگی انجام داد، بطوری که پس از گذشت نزدیک به سه ماه از این جنگ مشخص شده است که با رسیدن به اهداف خود در جنگ اوکراین فاصله زیادی دارد.

ذبیحی ادامه داد: کشور‌های اروپایی و غربی علیرغم تبعات قابل توجهی که برایشان خواهد داشت، در حال حاضر قصد دارند برای به صفر رساندن صادرات نفت روسیه آماده شوند که به نظر می‌رسد تحقق این اتفاق، اثرات قابل توجهی بر اقتصاد روسیه خواهد داشت.

این پژوهشگر روابط بین الملل تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات احتمالی کشور‌های غربی، تلاش برای پیدا کردن جایگرین در خصوص گاز روسیه است و در این راستا حتی توجه و تمرکز هرچه بیشتر بر انرژی‌های پاک و سایر انواع انرژی جایگزین، به منظور بی نیازی از بازار انرژی روسیه نیز مطرح گردیده است.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: البته تحریم نفت و گاز روسیه با توجه به اینکه اروپا ۲۵ درصد نیازش به نفت و ۴۵ درصد از نیازش به گاز را از روسیه تامین می‌نماید، در نهایت تبعات قابل توجهی برای کشور‌های اروپایی نیز خواهد داشت و روی دادن این موضوع نیز هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

ذبیحی افزود: سایر اقدامات کشور‌های صنعتی و اقتصاد‌های بزرگ دنیا علیه صنعت روسیه و سیستم مالی و بانکی این کشور و تحریم‌های اعمالی علیه اشخاص نزدیک به پوتین از جمله دیگر مواردی است که فشار بر سیستم اقتصادی و سیاسی روسیه را تشدید خواهد کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در نتیجه، مجموعه نتایجی که جنگ اوکراین برای روسیه خواهد داشت، به خصوص از نظر اقتصادی این کشور را تحت فشار قرار خواهد داد و در صورت عدم تحقق اهداف این کشور در جنگ اوکراین که احتمالش کم نیست، روسیه از جمله مهمترین خسارت دیدگان جنگی خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: میزان وحدت کشور‌های صنعتی برای اعمال تحریم‌های گسترده‌تر علیه روسیه از یکسو و نیز مدت زمان طول کشیدن جنگ از سوی دیگر و نیز نوع توافقات احتمالی بر سر پایان جنگ جزو مهمترین عواملی هستند که میزان زیان و آسیب وارده ناشی از جنگ اوکراین بر روسیه را مشخص خواهند کرد.

ذبیحی تصریح کرد: ایران نیز از جمله کشور‌هایی است که اثرات و تبعات جنگ اوکراین بی تاثیر نمانده است. از جمله مهمترین تبعاتی که تصور می‌شود این جنگ برای اوکراین دارد، اثر این جنگ بر نتایج حاصل از مذاکرات احیای برجام است. اگر چه برخی این تصور را می‌کردند که این اثر قابل توجه خواهد بود، ولی در ادامه با اظهارات صریح تمامی طرف‌ها مشخص شد موضوعات دیگری دلیل اصلی وجود اختلاف و عدم به نتیجه رسیدن احیای برجام تاکنون بوده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: البته جنگ اوکراین، علیرغم اثرات مخرب غیرانکار آن برای اکثر کشورها، در هر صورت می‌تواند و می‌توانست فرصت‌هایی را نصیب برخی کشور‌ها نماید که ایران از جمله این کشور‌ها محسوب می‌گردد.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: تحریم احتمالی نفت و گاز روسیه از جمله مهمترین فرصت‌هایی است که بطور طبیعی در اختیار رقبای روسیه در زمینه صدور نفت و گاز قرار خواهد گرفت و اگر مثلا کشوری از این فرصت استفاده نکند، سایر رقبا از آن استفاده خواهند کرد؛ بنابراین ایران نیز می‌تواند از این فرصت به منظور توسعه بازار خود به ویژه در زمینه صدور گاز بهره بگیرد. البته طبیعی است که این مهم، منوط به لغو تحریم‌های بین المللی علیه ایران است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی