تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

خطر رواج هدایت تحمیلی به جای هدایت تحصیلی در ایران/ نخبه‌های علوم انسانی در مدیریت کلان جایی ندارند

وزیر علوم گفت: همه جای دنیا نخبه‌های علوم انسانی را برای مدیریت کلان کشور به کار می‌گیرند و در کشور ما برعکس است.

کد خبر: ۱۲۹۲۱۸
۱۵:۴۳ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

خطر رواج هدایت تحمیلی به جای هدایت تحصیلی در ایران

دیدارنیوز ـ محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سخنرانی خود در جشنواره آموزش دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران نماد و نمود آموزش عالی کشور ماست. همه کسانی که دل در گروه میهن دارند باید احترام ویژه‌ای به این نماد داشته باشند و ما در وزارت علوم دانشگاه تهران را سنبل علم، ادب و اخلاق می‌دانیم و به همین جهت جایگاه دانشگاه تهران متفاوت است.

او ادامه داد: شهدایی که شهادت آن‌ها روز دانشجو را شکل داد و اساتید شهید این دانشگاه ویژه هستند؛ استاد مفتح، علیمحمدی، مطهری و... دانشگاه تهران را متفاوت کردند. این دانشگاه جامع الاطراف است و هارمونی خاص خودش را دارد که در کمتر دانشگاهی این توازن وجود دارد. همه رشته‌های علمی در این دانشگاه وجود دارد. در چند سال گذشته با توجه به محدودیت دانشگاه ما برخی رشته‌ها مورد کم توجهی قرار گرفته از جمله رشته‌های علوم پایه و انسانی که امیدواریم توزیع متوازن رشته‌ها را در کشور داشته باشیم.
به جای هدایت تحصیلی هدایت تحمیلی خواهیم داشت

او گفت: رشته‌های علوم پایه و انسانی بنیان پیشرفت اجتماعی است اگر توزیع متناسب رشته‌ها را نداشته باشیم به جای هدایت تحصیلی هدایت تحمیلی خواهیم داشت و شخصیت آموزشی کشور آسیب می‌بیند. امروز بچه‌ها براساس علاقه و استعداد خود رشته انتخاب نمی‌کنند بلکه برمبنای شغل آینده رشته انتخاب می‌کنند.

وزیر علوم گفت: ما آسیب شناسی کردیم که چرا کسی که در المپیاد مقام می‌آورد در رشته دیگری درس می‌خواند؟ آیندگان خواهند گفت شما چه مدیرانی بودید که رشته‌ها اینطور آسیب دیده است.

زلفی‌گل گفت: توسعه با توصیه محقق نمی‌شود. ما نمی‌توانیم توصیه کنیم و بگوییم استاد دانشگاه، ارتباط با صنعت مهم است لطفا این ارتباط را برقرار کن. دانش آموزی که می‌خواهی رشته انتخاب کنی، رشته‌های ریاضی و علوم پایه هم مهم است، رشته‌های انسانی مهم است و بیا این رشته‌ها را انتخاب کن!
استفاده از نخبه‌های علوم انسانی در مدیریت کلان کشور

او ادامه داد: همه جای دنیا نخبه‌های علوم انسانی را برای مدیریت کلان کشور به کار می‌گیرند و در کشور ما برعکس است. در دبیرستان تیزهوشان رشته‌های علوم انسانی نمی‌بینیم البته تازگی‌ها ریاضی هم همینطور شده است.

وزیر علوم گفت: چه کسی مسئول این شرایط است؟ اگر علوم کشور ما تضعیف شود کل کشور تضعیف شده است. چرا دانشگاه تهران باید با دانشگاه علوم پزشکی مرز داشته باشد؟

او افزود:‌ما می‌خواهیم پایه‌های تشویقی اساتید را به ۳۲ واحد افزایش دهیم. ۵ پایه برای کار علمی پژوهشی، ۵ پایه برای مرجعیت علمی، ۵ پایه برای دیپلماسی علمی، ۵ پایه برای فناوری و نوآوری، ۳ پایه برای سرآمدی آموزشی، ۵ پایه برای کسب افتخارات علمی و ۲ پایه برای مدیریت اثربخش.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه نسبت به مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها غفلت کرده‌ایم و باید تغییر رویکرد بدهیم در مورد اهداف وزارت علوم گفت: اولویت‌های این دوره وزارت علوم پنح مورد است و از شما می‌خواهم اگر ایرادی دارد منعکس کنید.
تلاش وزارت علوم برای دیپلماسی علمی

زلفی‌گل بیان کرد: ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمام تلاش خود را برای مرجعیت و دیپلماسی علمی، انجام می‌دهیم و آیین‌ها را در همین جهت تبیین می‌کنیم. هدف دوم این است که آموزش نظام‌مند و هدفمند باشد. نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری و نوآوری پرورشی از دیگر اهداف ماست. همچنین تولید ثرورت از دانش از اهداف وزارت علوم است.

او در خاتمه اظهار کرد: ما سعی می‌کنیم با برنامه‌های تشویقی گام موثری برداریم و فرمان و شعار امسال هم که محور و مدارش حول ماست. امروز مشکل عمده کشور بیکاری است و بیکاری هم از طریق علم و فناوری حل می‌شود. ما می‌توانیم با کمک شما اساتید گام موثری برداریم البته حاکمیت هم لازم است امکانات را در اختیار ما و پارک‌های علم و فناوری قرار دهد.

منبع: ایلنا
برچسب ها: وزارت علوم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی