تیتر امروز

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

اینکه در جامعه انسانی صداقت و شفافیت چه تاثیراتی در سلامت و آرامش اجتماعی دارد نکته‌ای است که می‌توان اهمیت و اعتبار آنرا در وضعیت مقابل آن یعنی میزان تشویش و تخریب ناشی از دروغ و دروغگویی ارزیابی...

واکنش‌ها به دستور طالبان در مورد حجاب زنان؛ بعد از کلاس‌ها و دفاتر کار نوبت به جامعه رسید!

در شرایطی که اغلب رسانه‌ها، فرمان جدید را به معنای احیای سختگیری‌های پیشین طالبان با هدف اجبار زنان به پوشیدن برقع تعبیر کرده‌اند، سخنگوی وزارت امر به معروف این گروه شبه‌نظامی تندرو این موضوع را رد می‌کند.

کد خبر: ۱۲۹۱۹۷
۱۳:۵۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

واکنش‌ها به دستور طالبان در مورد حجاب زنان؛ بعد از کلاس‌ها و دفاتر کار نوبت به جامعه رسید!

دیدارنیوز: فرمان جدید رهبر طالبان برای اجبار حجاب زنان افغانستان با واکنش‌های بین‌المللی مواجه شده است.

در شرایطی که اغلب رسانه‌ها، فرمان جدید را به معنای احیای سختگیری‌های پیشین طالبان با هدف اجبار زنان به پوشیدن برقع تعبیر کرده‌اند، سخنگوی وزارت امر به معروف این گروه شبه‌نظامی تندرو این موضوع را رد می‌کند و فرمان حجاب را منحصر به پوشیدن برقع تلقی نمی‌کند.

با این حال دبیرکل سازمان ملل متحد، دفتر سازمان ملل در افغانستان، عفو بین‌الملل، سخنگوی وزارت خارجه امریکا و نماینده ویژه آلمان در امور افغانستان به فرمان جدید طالبان اعتراض کرده‌اند و آن را نگران‌کننده خوانده‌اند. طالبان با محکوم کردن این اظهارنظر‌ها از جامعه بین‌المللی خواسته است که در کار این گروه دخالت نکند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در توییتی نوشت: «من از فرمان جدید طالبان مبنی بر اینکه زنان باید صورت خود را در ملا عام بپوشانند و تنها در مواقع ضروری از خانه خارج شوند، نگران هستم.»

به گزارش پایگاه خبری آماج افغانستان، او یک‌بار دیگر از طالبان خواست که به وعده‌های خود در مورد حقوق زنان و دختران افغان و به تعهدات‌شان براساس حقوق بشر عمل کنند. دفتر سازمان ملل در کابل یا یوناما نیز از تصمیم طالبان درباره اجباری شدن حجاب ابراز نگرانی کرده است. یوناما در اعلامیه‌ای گفته که این تصمیم طالبان ممکن است تعامل با جامعه بین‌المللی را مشکل‌تر سازد. دفتر معاونت سازمان ملل تصریح کرده است که این تصمیم با تضمین‌های متعدد طالبان در مورد احترام و حمایت از حقوق بشری شهروندان افغانستان از جمله زنان و دختران در تضاد است. یوناما خواستار ملاقات فوری با مقام‌های طالبان برای روشن ساختن وضعیت این تصمیم و مشورت با اعضای جامعه بین‌المللی در مورد پیامد‌های این تصمیم شده است.

پولی تراسکات، مدیر امور بین‌المللی عفو بین‌الملل نیز در این زمینه گفته است: «زنان و دختران در افغانستان به اجبار از دفتر کار، از کلاس‌های درس و اکنون از دید خارج شده‌اند.» تراسکات افزوده است که وادار کردن زنان به پوشاندن صورت‌های‌شان برخلاف میل آنان، میخ بر تابوت پیشرفت‌های آنان در زمینه برابری حقوق است که طی ۲۰ سال گذشته به دست آمده است.

تراسکات اضافه کرد که فعالان مدنی و حقوق زنان در افغانستان از زمان روی کار آمدن طالبان در مورد این اقدامات هشدار داده بودند و زمان آن فرا رسیده که جامعه بین‌المللی از خواب بیدار شود. مدیر عفو بین‌الملل گفته است که طالبان به تازگی ممنوعیت کامل تحصیل دختران بالای ۱۰ سال را وضع کرده که تنها می‌تواند محصول عملکرد افراطی‌ترین و تندروترین دولت باشد.

وی اضافه کرد که این یک روز بسیار غم‌انگیز است برای کسانی که به برابری زنان و دختران افغانستان اهمیت می‌دهند. او همچنان تاکید کرده است که باید از تمام قدرت بین‌المللی برای تلاش و فشار برای احیای حقوق اولیه استفاده شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای به تاثیر منفی دستور تازه طالبان در مورد پوشش زنان بر رابطه این گروه با جامعه جهانی اشاره کرده است. وی تاکید کرده که مشروعیتی که طالبان از جامعه جهانی انتظار دارد، ارتباط با رفتار آنان در برابر زنان و دختران دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای گفته است: «ما بسیار نگران هستیم که حقوق و پیشرفتی که زنان و دختران افغان در ۲۰ سال گذشته به دست آورده‌اند و از آن‌ها برخوردار بوده‌اند، اکنون در حال از بین رفتن است.»

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر افغانستان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر در واکنش به محدودیت‌های اخیر طالبان درباره پوشش زنان گفته است که طالبان گام به گام حقوق بشری زنان را نابود می‌کنند.

بنت افزود که طالبان با آخرین فرمان در مورد پوشش اجباری صورت، محدودیت‌هایی را در آموزش، حرکت، کار و زندگی عمومی زنان ایجاد می‌کند. گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان تاکید کرده است که باید عواقبی برای نقض حقوق بشر وجود داشته باشد و زمان آن است که نهاد‌های بین‌المللی اقدام کنند.

طالبان: غرب در کار ما دخالت نکند
عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی (حکومت خودخوانده گروه شبه‌نظامی طالبان در افغانستان) با انتقاد از اظهارنظر‌های مقام‌های خارجی از تصمیم جدید طالبان گفته است: «حجاب اسلامی یعنی هر آن لباسی که زنان در او محفوظ است و حجاب‌شان نازک، چسپ، و اندام‌های زنان نمایان نباشد.»

به گزارش پایگاه خبری آواپرس افغانستان، مهاجر با بیان اینکه حجاب اسلامی تنها برقع نیست، گفت: «برقع یا چادری هم حجاب است و لباس‌های دیگر که زنان می‌پوشند هم حجاب اسلامی محسوب می‌شود.» سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر بیان داشت که برخورد با زنان بی‌حجاب از تاریخ امروز و توسط کارمندان وزارت امر به معروف آغاز شده است.

وی همچنین تصریح کرد: هر کشور قوانین خود را دارد و جهان هم به قوانین دیگر کشور‌ها احترام می‌گذارد. وی با اشاره به اینکه چرا جهان قانون اسلامی، نظام اسلامی و حکم اسلامی را قبول نمی‌کند، گفت: «در دانمارک، فرانسه و دیگر کشور‌های غربی حجاب ممنوع اعلام شده است و آن کشور‌ها آن را قبول دارند؛ اما با کشور‌های اسلامی و به خصوص دولت اسلامی طالبان و مردم افغانستان برخورد دوگانه صورت می‌گیرد.»

او از تمام سازمان‌های جهانی و حقوق بشری خواست که به قوانین اسلامی و افغانی احترام گذاشته و آن را قبول کنند. مهاجر با اشاره به نگرانی‌های سازمان ملل و دیگر سازمان‌های حقوق بشری به خاطر بسته بودن مکاتب دخترانه از صنف شش به بالا گفت: «فعلا مکاتب دخترانه معطل است و طرح‌هایی در حال اجراست که به زودی مکاتب به روی دختران باز شود.»

وی در پایان سخنان خود افزود: «همان‌گونه که دولت اسلامی طالبان در قوانین کشور‌های غربی مداخله نمی‌کند آن‌ها هم دست از مداخلات در امور داخلی افغانستان بکشند.»

شهاب شهسواری - اعتماد

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی