تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

تامین نان شب مردم وظیفه دولت‌هاست

در خصوص موضوع نان، ممکن است که شاهد اعتراضی از سوی مردم نباشیم، اما مسوولان باید متوجه فشار وارد شده بر مردم باشند. دولت با مشکل کمبود ارز مواجه است، اما در عین حال باید توجه داشته باشد که به هر شکلی که شده وظیفه دارد نان شب مردم را تامین کند.

کد خبر: ۱۲۹۱۸۹
۱۳:۱۳ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

تامین نان شب مردم وظیفه دولت‌هاست

دیدارنیوز: با توجه به اینکه اولین‌بار نیست که گرانی نان غائله به پا می‌کند، به آقای رییسی مشاوره غلط داده شده است. یعنی مجموعه تصمیم‌گیرنده راه غلطی را طی می‌کند.

چیزی که از اول انقلاب همواره مورد توجه بود، این بود که مردم در تهیه مایحتاج اساسی خود تحت فشار نباشند و بتوانند این اقلام را به راحتی تهیه کنند. حتی در زمان جنگ نیز وقتی که حتی ته سیلو‌ها را جارو کردند، باز هم دچار این مسائل نشدیم و مردم دسترسی کافی به مایحتاج ضروری خود داشتند و توزیع عادلانه‌ای هم در خصوص این اقلام صورت می‌گرفت. هر دولتی که بخواهد حداقل مسائل را درست حل کند باید بداند موضوعاتی نظیر نان تابو هستند و نباید به آن نزدیک شود.

البته این مشاوره‌ها در دو بعد انجام شده است؛ یکی اثری که روی مردم می‌گذارد و دیگری اعتماد به نفسی است که در مجریان ایجاد می‌کند. ما در گذشته دیده‌ایم که حتی در مقاطعی که مردم اعتراض کردند برخورد‌های قاطع و محکمی با مردم انجام و صدای مردم بسته شد و شاید در خصوص موضوع نان هم بگویند که حالا این موضوع برای مدتی مطرح خواهد شد و بعد عادی می‌شود. اما من فکر می‌کنم که این موضوع از آن موضوعاتی نیست که عادی شود.

مردم به شدت تحت فشار هستند. همان‌طور که در بیماری کرونا خیلی‌ها به واسطه نداشتن هزینه تهیه دارو‌های خاص این بیماری تحت فشار بودند، در موضوع نان نیز این فشار روی مردم سنگینی خواهد کرد. ممکن است که مردم دیگر رمقی برای اعتراض نداشته باشند، اما باید از حکمرانی بد پرهیز کرد. به صرف اینکه فرض کنیم اعتراضی ایجاد نخواهد شد نباید مردم را تحت فشار قرار داد. اگر این‌طور بود که حضرت علی (ع) نیمه شب آذوقه به در خانه فقرا نمی‌برد. ایشان این کار را می‌کردند، چون بعد دیگری را می‌دیدند و می‌دانستند که اگر خانواده مسلمان به لحاظ آذوقه تحت فشار باشد، هم به اسلام بدبین می‌شود و هم به حکومت اسلامی.

بنابراین در خصوص موضوع نان، ممکن است که شاهد اعتراضی از سوی مردم نباشیم، اما مسوولان باید متوجه فشار وارد شده بر مردم باشند. گاهی اوقات که به نانوایی می‌روم، می‌بینم که کسانی می‌آیند و قیمت نان را می‌پرسند و می‌روند. معنایش این است که برخی همین قیمت فعلی نان را نیز نمی‌توانند پرداخت کنند.

البته دولت با مشکل کمبود ارز مواجه است، اما در عین حال باید توجه داشته باشد که به هر شکلی که شده وظیفه دارد نان شب مردم را تامین کند. در خصوص تامین ارز و افزایش درآمد‌های ارزی دو نظر وجود دارد. برخی معتقدند که باید از در گفتگو با دنیا وارد شویم تا مشکلات درآمد‌های ارزی برطرف شود و برخی دیگر نیز ضرورتی در گفتگو با جهان نمی‌بینند.

زمانی آقای علی لاریجانی جمله‌ای گفتند و آن اینکه «این ام‌القری را باید حفظ کرد.» باید همان راهی را طی کرد که بعد از هشت سال دفاع مقدس طی کردیم و موفق هم خواهیم شد. ما در مجلس‌های مختلف همیشه بحث‌های مربوط به مایحتاج ضروری مردم را دنبال می‌کردیم تا از منابع آن از سازمان برنامه وصول شده و تخصیص داده شود، چراکه مردم به حداقل آرامش و امنیت غذایی نیاز مبرم دارند.

سهیلا جلودارزاده - فعال سیاسی اصلاح‌طلب

منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی