تیتر امروز

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حماس: بیش از ۳۴۱۸۰ فلسطینی قربانی جنگ شده‌اند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

امروز، روز ملی خلیج فارس است نه خلیج عربی

قدمت نام گذاری روز ملی خلیج فارس به ۱۷ سال پیش یعنی سال ۱۳۸۴ می‌رسد و مبداء آن سالروز خروج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس البته با رشادت ایل قشقایی به رهبری امام قلی خان والی فارس در زمان صفوی است.

کد خبر: ۱۲۸۴۷۹
۱۲:۲۱ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱

امروز، روز ملی خلیج فارس است نه عربی

 

دیدارنیوزـ سبک زندگی: از حدود دو دهه تا امروز بار‌ها و بار‌ها موضوع خلیج فارس یا خلیج عربی محل اختلاف بین ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس بوده که به هر مناسبتی تلاش کردند این خلیج همیشه فارس را به نفع خود مصادره کنند البته ریشۀ ماجرا را باید در به قدرت رسیدن «جمال عبدالناصر» در مصر و تلاش برای اتحاد عربی و تحریک و تهییج آنان دانست. شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال‌های اخیر بر پایه تاریخچه‌ای که وجود دارد دهم اردیبهشت را به عنوان روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری کرده است.

اختلاف‌ها از کجا شروع شد؟

از ابتدای دهه هفتاد که شبکه‌های ماهواره در کشور رایج شد مردم متوجه شدند که تلویزیون‌های خبری عربی در بخش‌های غیرعربی به خصوص انگلیسی تحریف نام خلیج فارس را به‌طور گسترده‌ای انجام می‌دهند. تلاش‌ها برای جلوگیری از این تحریف از همان زمان ادامه داشت تا سال ۱۳۸۰ که این دفاع‌ها یکپارچه‌تر و منسجم‌تر شد و راهکار‌های حفاظت از نام خلیج‌فارس را در جلسات و سمینار‌های متعدد دولت در دستور کار قرار گرفت. 

تحریف نام خلیج فارس در اطلس مشهور جهانی به نام نشنال جئوگرافیک که از سال تأسیس یعنی ۱۸۸۸ همواره نام خلیج‌فارس را به کار برده، آغاز شد. این اطلس برای اولین بار در نسخه جدید در آبان سال ۱۳۸۳ نام جدیدی را در کنار نام بین‌المللی خلیج‌فارس قرار داد تا خشم و اعتراض عمومی در میان فعالان اجتماعی و فرهنگی داخل و خارج نسبت به این تحریف غیر علمی را برانگیزد. پس از ارسال هزاران ایمیل و نامه اعتراضی، یک طومار اینترنتی با بیشتر از ۱۲۰ هزار امضاء به مؤسسه مذکور رسید و همین اتحاد و استمرار اعتراض‌ها سبب شد که مدیر مؤسسه مشهور آمریکایی ضمن عذرخواهی از ملت ایران، قول بدهد اشتباه خود را جبران کند.

با وجود اینکه سال ۱۳۸۴ نام گذاری روز ملی خلیج فارس در تقویم رسمی ثبت شد، اما هیچ نهادی برای برگزاری روز ملی پیشقدم نمی‌شد و علاقه‌مندی نشان نمی‌داد و این روند تا پنج سال ادامه داشت و با سکوت مقامات و نهاد‌های رسمی و وزارت فرهنگ و ارشاد روبرو بود تا اینکه مجدد صدای اعتراض مدافعان نام خلیج‌فارس بلند و رسا شد تا اردیبهشت ۱۳۸۹ که برای اولین بار روز ملی خلیج‌فارس با پیگیری‌های مجدانه دکتر عجم و موافقت وزارت خارجه و مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی بین‌المللی برگزار شد.

نام خلیج فارس و معادل‌های آن در سایر زبان‌های جهان

از آن سال به بعد هر ساله دهم اردیبهشت مراسم‌های مختلف در شهر‌های کشور برگزار می‌شود و ذیل آن جشنواره و همایش‌های مناسبتی و مسابقات علمی و فرهنگی هم قرار دارد.
با توجه به حساسیت موضوع روز ملی خلیج فارس نهاد‌های مرتبط مانند وزارت امور خارجه و سایر وزارت‌های مرتبط در این روز بیانیه‌های مختلفی صادر می‌کنند.
وزارت امور خارجه در بیانیه امسال خود ذکر کرده که خلیج فارس، این پهنه آبی تمدن ساز کهن در طول تاریخ پر فراز و نشیب منطقه، همیشه در همه زبان‌ها و بطور مستمر مزین به نام خلیج فارس و معادل‌های آن در سایر زبان‌های جهان بوده است.
از هزاره‌های پیش از میلاد تا کنون در کتاب ها، سفرنامه ها، اسناد، نقشه ها، پژوهش‌های تاریخی و اسناد بین المللی متعدد در زبان‌های مختلف، نام کهن خلیج فارس و یا دریای پارس همواره مورد اشاره، تصریح و تاکید مورخان و پژوهشگران بویژه در منابع معتبر عربی و اسلامی بوده است.

دولت جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر سیاست همسایگی، امیدوار است این پهنه آبی مامن امنیت و ثبات منطقه و نماد صلح، دوستی و همزیستی بین ملت‌های منطقه باشد و دیگران به برقراری صلح و امنیت آن به دست کشور‌های پیرامونی خلیج فارس احترام بگذارند.

این روز بزرگ را که یادآور اخراج استعمارگران از منطقه است، به همه ایرانیان خصوصا آنان که تمام همت خود را برای صیانت و حراست از این آب و خاک بکار گرفتند تبریک می‌گوییم و یاد و نام شهدای گرانقدر خلیج فارس را گرامی می‌داریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی