تیتر امروز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی
بازنشر/ گفت‌وگوی دیدارنیوز با مسعود اسکویی پیشکسوت رادیو و تلویزیون

ویژگی‌های یک گزارشگر ورزشی از نگاه مسعود اسکویی

دیدارنیوز در سوم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ گفت و گویی را با مسعود اسکویی، پیشکسوت رادیو و تلویزیون انجام داده بود و امروز به بهانه درگذشت این پیشکسوت این گفتگو بازنشر می‌شود.
اینجا جان «کارگر» کالا است!
«دیدارنیوز» به بهانه روز کارگر، آمار ضدو نقیض فوتی های کارگری را بررسی می‌کند:

اینجا جان «کارگر» کالا است!

در این گزارش تنها به گوشه‌ای از نابسامانی حوزه کارگری به ویژه تناقض‌گوی مدیران دولتی در مورد آمار حوادث ناشی از کار خواهیم پرداخت.

جوادی‌حصار: باید ببینیم «جریان سوم» در کدام گفتمان تعریف می‌شود

محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: جریان سومی که از آن نام برده می‌شود تا در عرصه سیاسی کشور حضور پیدا کند، اگر می‌خواهد بیاید باید ببینیم در کدام گفتمان می‌خواهد تعریف شود.

کد خبر: ۱۲۷۵۵۵
۱۲:۵۳ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۱

جوادی‌حصار: باید ببینیم «جریان سوم» در کدام گفتمان تعریف می‌شود

دیدارنیوز: یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: جریان سومی که از آن نام برده می‌شود تا در عرصه سیاسی کشور حضور پیدا کند، اگر می‌خواهد بیاید باید ببینیم در کدام گفتمان می‌خواهد تعریف شود؛ معتقدم با هر اسم و رویکردی هم بیایند ماهیت‌شان تفاوت چندانی با سه جریان موجود نخواهد کرد.

محمدصادق جوادی حصار، درباره این‌که گفته می‌شود با توجه به شرایط سیاسی کشور صحبت از حضور جریان دیگری به جز دو جریان سیاسی سنتی اصولگرا و اصلاح‌طلب است که باید به وجود بیاید، آیا عرصه سیاسی کشور ما دارای چنین ظریفتی است، گفت: جریان‌هایی که پیرامون انقلاب اسلامی شکل گرفته‌اند، از سه شکل کلی خارج نیستند، یا اصولگرایانی هستند که محافظه کار و مدافع وضع موجود هستند، یا جریان‌های اصلاح‌طلب منتقد در داخل کشورند که می‌خواهند برخی امور را اصلاح کرده و مسئولان را به سمت مردم توسعه دهند و یا جریان‌های منتقد برانداز هستند که با کلیت نظام سر سازش ندارند.

این عضو حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: هر جریانی بیاید از این سه جریان عمده خارج نیست و اگر هر سر و شکلی به ماجرا دهیم ماهیتاً این سه جریان شکل خواهد گرفت. حال ممکن است جریان محافظه‌کار اسمش را انقلابی بگذارد و با عنوان انقلابی‌گری بگوید من از بقیه برای نظام دلسوزتر هستم، اما همان جریان اصولگرا است؛ همان جریانی که مدافع وضعیت موجود کشور است.

وی ادامه داد: جریان اصلاح‌طلب، جریان منتقد درون حاکمیت است و می‌گوید مرز میان مردم و حاکمیت را باید به نفع مردم هدایت کنیم و آنان باید به آسایش، آرامش، رفاه و امنیت‌خاطر برسند و توسعه به این خاطر در کشور به ثمر برسد که رشد و تعالی مادی و معنوی مردم را فراهم کند، بنابراین توسعه‌طلب هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه توسعه نیازمند لوازم خاص خودش است، گفت: توسعه از تنش‌زدایی در کشور نشأت می‌گیرد تا تنش‌زدایی در منطقه و جهان. رویکرد اصلاح‌طلبان در مواجهات بین‌المللی رویکرد قهری نیست و صلح‌آمیز است، درصورتی که رویکرد برخی از طیف‌های اصولگرایی قهری است که این نوع نگرش تبعاتی برای کشور خواهد داشت. جریان برانداز هم از هر وسیله‌ای دلش می‌خواهد استفاده کند تا به خواسته خودش برسد.

وی خاطرنشان کرد: جریان سومی که از آن نام برده می‌شود تا در عرصه سیاسی کشور حضور پیدا کند، اگر می‌خواهد بیاید باید ببینیم در کدام گفتمان می‌خواهد تعریف شود؛ گفتمان انتقادی - اصلاحی، گفتمان محافظه‌کار مدافع وضعیت موجودِ حاکمیتی یا جریان برانداز است. از این سه جریان خارج نخواهند بود و با هر اسم و رویکردی هم بیایند ماهیت‌شان همین خواهد بود و تفاوت چندانی نخواهد کرد.

جوادی حصار درخصوص این‌که نسل‌هایی که در کشور شکل گرفته‌اند دیدگاه‌شان مانند نسل‌های قبل است یا مطالبات دیگری را بیان می‌کنند، گفت: نسل جدید ما در حال حاضر می‌گوید من می‌خواهم آزاد باشم. نسل قبلی هم عنوان می‌کرد می‌خواهد در حوزه کنشگری سیاسی، نقد دولت و حاکمیت، بیان آرا و نظرات، در بیان دیدگاه‌های فرهنگی آزاد باشد، نسل جدید هم دنبال آزادی در همین زمینه‌ها است و می‌گوید می‌خواهم آزاد باشم تا مسئولان برای من تصمیم نگیرند و خودم تصمیم‌گیرنده باشم.

وی ادامه داد: شاید این نسل بگوید مدل تفریحات و مراودات اجتماعی را می‌خواهم تغییر دهم؛ شاید بگوید من می‌خواهم نوع پوششم را تغییر دهم؛ البته نه این‌که همه خواسته‌هایش سطحی باشد خیر، حتی عنوان می‌کند من می‌خواهم روش‌های مواجهات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی‌ام را تغییر دهم که این هم شکلی از آزادی است که با دهه‌های قبل تفاوت کرده است، اما ماهیت مواجهه این مجموعه با حاکمیت، آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی است و می‌گوید کسی حق ندارد برای من تکلیف تعیین کنید.

جوادی حصار بیان کرد: جریان‌های دیگر هم تعهدات مذهبی به خودشان دارند آن‌ها هم دنبال یکسری امتیازات هستند، می‌خواهند در امتیازات اجتماعی و فرهنگی دست‌شان برای امر و نهی کردن، هدایت جامعه و محدودیت‌آفرینی باز باشد.

وی یادآور شد: یک روزی برای مسئولان ما این امکان وجود داشته که با ماشین گشت ارشاد به خیابان بروند مقنعه و مانتو دختر مردم را درست کنند، اما امروز احساس می‌کنند این امکان از فضای فیزیکی بیرون رفته و باید به فضای مجازی بروند حال طرح صیانت از فضای مجازی را مطرح می‌کنند پس آن‌ها هم تحول‌خواهی می‌کنند، اما در مسیر کنترل آزادی‌ها و تعیین تکلیف کردن برای دیگران است بنابراین ماهیت‌شان خیلی تفاوت ندارد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی