تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

ویروس جهش‌یافته جدید، واکسن‌گریز است یا درمان‌پذیر؟

معاون درمان وزارت بهداشت از احتمال افزایش کرونا در اردیبهشت صحبت می‌کند و بروز و ظهور یک جهش جدید از کرونا این ذهنیت را به وجود می‌آورد که آیا دوباره همه چیز به شرایط سال گذشته برمی‌گردد؟

کد خبر: ۱۲۷۲۰۲
۱۰:۴۶ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۱

ویروس جهش یافته جدید، واکسن گریز است یا درمان پذیر؟

 

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام : تلاش کرونا برای ظهور سویه‌های جدید و زنده ماندن اتفاقی است که بار‌ها آن را تجربه کرده‌ایم، از کرونای دلتا رسید به امیکرون، به دلتاکرون به دلمیکرون به ba۱ و ba۲ و حالا ویروس‌شناسان در مورد ویروس جهش‌یافته جدیدی به نام xe صحبت می‌کنند که به ظاهر مانند دلتا خطرناک نیست، اما همین ویروس باعث ابتلای ۵ میلیون نفر ظرف یک هفته در انگلستان شده است.

محققان می‌گویند نوع ترکیبی از امیکرون که حاصل اختلاط امیکرون BA.۱ و BA.۲ است با نام XE در انگلستان کشف شده که با حدود ۱۰ درصد سرعت بیشتر (نه ده برابر بلکه فقط ۹/۶ درصد سرعت بیشتر) همراه است.


بیشتر بخوانید: ماسک‌ها رها، دُز سوم فراموش و کرونایی که همچنان در کمین است!


وضعیت ایران در مواجه با ویروس جدید

انتشار خبر‌هایی مبنی بر بالا رفتن آمار مبتلایان در روز‌های پایانی فروردین و اردیبهشت ماه از یک سو و تولد ویروس جدید "ایکس ای" از سوی دیگر مردم را نگران کرده است و این پرسش مطرح است که آیا این ویروس وارد ایران شده است که مجید مختاری عضو کمیته علمی کرونا تاکید می‌کند که این ویروس هنوز به کشور ما نیامده است، البته او جمله خود را این‌گونه تکمیل می‌کند که اکنون از دیدگاه سرایت‌پذیری سویه‌های ترکیبی از جمله سویه XE بین ۱۰ تا ۴۰ درصد سرایت بیشتری دارند، اما از نظر کشندگی و افزایش شدت بیماری خوشبختانه هنوز گزارشی نداشتیم که بگوید شدت در این زمینه بیشتر است.

اما در نهایت احتمال اینکه همه کشور‌های دنیا با ویروس‌های جدید درگیر شوند زیاد است و دلیل اصلی آن هم عادی شدن ارتباطات و رفت و آمد‌ها بین کشور‌ها و پایین آمدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اکثر کشور‌ها به ویژه در ایران است و این شرایط می‌تواند بهانه‌ای برای تحقق پیش بینی‌هایی که پیشتر متخصصان و ویروس شناسان درباره آن صحبت کرده بودند.

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم در این باره می‌گوید قبل از بروز ویروس XE کشور‌های مختلفی مانند آلمان، دانمارک، هلند، فرانسه با ویروس جدیدی به نام XD مواجه شدند که و بعد از آن XE از اواسط ژانویه شناسایی شد که اولین کشوری هم که با این ویروس درگیر شد، انگلستان بود، اما در کشور‌هایی نظیر هندوستان، تایلند، نیوزیلند، آمریکا و ژاپن نیز این ویروس شناسایی شده و احتمال دارد که در آینده نزدیک، این سویه از ویروس کرونا (XE) جایگزین سویه فعلی اومیکرون و در جهان غالب شود.
نکته مهم اینجاست که هنوز اطلاعات کاملی درباره سویه XE وجود ندارد و همه گزارش‌ها تاکید روی ۱۰ درصد سرایت‌پذیری بیشتری نسبت به سویه اصلی اومیکرون و BA۲ است و اینکه XE همه جهش‌های اومیکرون را به همراه سه جهش دیگر دارد، اما دانشمندان و محققان هنوز پاسخی برای اینکه این ویروس‌ها واکسن گریز هستند یا خیر اطلاعاتی ندارند.

علائم XE؛ شبیه سرماخوردگی، اما با جزییات بیشتر

در حال حاضر گزارشی از تفاوت نوع XE از نظر علائم بالینی و شدت بیماری با امیکرون رایج نیست و هر دو بیشتر شبیه سرماخوردگی با آبریزش بینی، عطسه و گلودرد همراه هستند که این برخلاف کرونای اولیه است که تب، سرفه و فقدان بویایی و چشایی از علائم شایعش بود.

تیم تحقیقاتی مستقر در کشور انگلستان که به عنوان بهترین پایگاه شناخته شده اند، فهرست علائم عمومی و شایع کووید۱۹ را به تازگی کمی گسترده‌تر کرده و آن را به مجموع ۹ علامت ارتقا داده که شامل تنگی نفس، احساس خستگی یا بی حالی شدید، درد بدن، سردرد، گلودرد، بینی کیپ یا آبریزش بینی، کاهش اشتها، اسهال، تهوع و استفراغ است.

نکته‌ای که مدت هاست هم وزارت بهداشت هم ستاد ملی مقابله با کرونا روی آن متفق القول نظر دارند دریافت دز سوم واکسن است؛ شواهد اینطور نشان می‌دهد که جهان در سال‌های بعد هم با کووید ۱۹ درگیر است و هیچ راه گریزی از آن نیست و تنها راه مقابله با آن واکسن است؛ موضوعی که کم کم به دست فراموشی سپرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی