تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

ماسک‌ها رها، دُز سوم فراموش و کرونایی که همچنان در کمین است!

وزیر بهداشت می‌گوید جهان از روند واکسیناسیون ایران متعجب شده و کمتر از ۶ ماه معجزه رخ داده؛ آقای عین‌اللهی پس چرا استقبال از دز سوم در کمترین میزان ممکن قرار دارد و چرا آمار استفاده از ماسک کم شده است؟

کد خبر: ۱۲۶۸۹۱
۰۹:۴۵ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۱

 

دز سوم فراموش، ماسک ها رها و کرونایی که همچنان در کمین است

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا، موضوعی بود که کارشناسان و متخصصان از قبل از سال ۱۴۰۱ درباره آن صحبت می‌کردند و حتی برخی نگاه بدبینانه تری نسبت به اوج گیری کرونا داشتند و می‌گفتند پیک هفتم را در هفته‌های آخر فروردین و اردیبهشت تجربه خواهیم کرد.

به نظر می‌رسد پیش بینی در این زمینه درست بوده، چند روزی است استان‌های مختلف اعلام می‌کنند که آمار مبتلایانشان بالاتر رفته و به همین میزان تعداد بستری شده‌ها هم رو به افزایش است که می‌توان این اتفاق را با دو دلیل بررسی کرد، اول سفر‌های نوروزی که انجام شد و آمار ۵۰ میلیون نفر سفر در دورانی که هنوز کرونا وجود دارد نکته قابل توجهی است و دوم پایین آمدن آمار دریافت کنندگان دز سوم و ممانعت از زدن ماسک.

با موضوعات مطرح شده انتظار‌ها به این سمت می‌رفت که دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا برای بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و ساعت کاری اداره‌ها سیاستی مانند قبل اجرا کند یعنی مدارس و دانشگاه‌ها همچنان غیرحضوری و ساعت اداره هم مانند قبل باشد، اما برخلاف انتظار چنین نشد و دستور آمد که مدارس و دانشگاه‌ها باید حضوری شود البته با شرط و شروط.

هر چند برخی از خانواده‌ها با این تصمیم مخالف بودند و مصمم بودند که فرزندان خود را به مدرسه نفرستند، اما حضور بازرسان آموزش و پرورش درمدارس نشان از عزم جدی دولت برای آموزش حضوری دارد البته در این میان اظهار نظر رئیس جمهور مبنی بر متداوم بودن آموزش‌های حضوری بر تثبیت این شرایط بی تاثیر نبود.


بیشتر بخوانید: جهش جدید کووید ۱۹؛ تست میلیونی کرونا در چین، بازگشایی مدارس در ایران!


آمار‌ها چه می‌گوید

هر چند به گفته مسوولان وزارت بهداشت استقبال مردم از دریافت دز اول ودوم خیلی زیاد بود، اما برخلاف انتظار مردم خیلی دریافت دز سوم را جدی نگرفتند که شاید دلیل اصلی آن کاهش عوارض کرونا و فوتی‌ها آن بود و مواجه مردم با امیکرون مانند سرماخوردگی شده است هر چند که پایه ریزی این باور غلط هم از سوی متخصصان و اعضای ستاد کرونا بنا نهاده شد، هر چند بعد‌ها همه چنین اظهارنظر‌هایی را رد کردند و تفاوتی میان سویه‌های کرونا قادل نشدند، اما این تائید و تکذیب‌ها در تصمیم مردم تاثیری ندارد و شاید همین دلایل سبب شد که افراد کمتری به سراغ دز سوم بروند.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ (از ۱۳ تا ۲۰ فروردین ماه)، همچنان پایین و بالغ بر ۵۱.۶۲ درصد بوده است و در هفته‌های قبل و بعد هم همچنان آمار در همین سطح بود و تنها یک پیام دارد و آن هم اینکه مردم دیگر نه تمایلی به استفاده از ماسک دارند نه دریافت واکسن.

همچنین طبق آمار منتشره تا روز جمعه ۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ۶۴ میلیون و ۴۷ هزار و ۳۵۵ نفر در کشور دز اول، ۵۷ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۷۲ نفر دز دوم و ۲۶ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۴۶۰ نفر، دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند؛ در یک مقایسه ساده می‌توان به این نتیجه رسید که از عدد ۶۴ میلیون به ۲۶ میلیون دز رسیدن اتفاق تلخی است و بر خلاف آنچه وزارت بهداشت و بهرام عین الهی روی آن تاکید دارند نه تنها معجزه‌ای رخ نداده بلکه این عدم استقبال باید ریشه یابی و مردم را به دریافت دز دوم و سوم ترغیب کنند.

از سوی دیگر در حال حاضر ۳۴ شهر در وضعیت قرمز، ۶۹ شهر نارنجی، ۲۹۱ شهر زرد و ۵۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند، این در حالی است که در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۰ هیچ شهر قرمز و زرد و نارنجی وجود نداشت و همه شهر‌های کشور مزین به رنگ ابی بودند.
در نهایت این روند نزولی در برنامه واکسیناسیون علیه کووید ۱۹، می‌تواند یک هشدار و زنگ خطر برای بازگشت به روز‌های سخت کرونایی باشد. زیرا، آنچه مسلم است، ایمنی با واکسن علیه ویروس کرونا، در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بر کسی پوشیده نیست. اما، متأسفانه در این ایام که روند رعایت پروتکل‌ها نیز نزولی شده است و تقریباً به شرایط عادی انگاری پاندمی کرونا نزدیک شده‌ایم، واکسن نزدن نیز می‌تواند وضعیت را برای ما سخت‌تر کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی