تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

دریافت ریال در ازای فروش نفت/ ایران هم راه روسیه را در پیش می‌گیرد؟

برخی رسانه‌های داخلی گمانه‌زنی می‌کنند که احتمالا ایران هم مانند روسیه قصد دارد دلار را از مبادلات نفتی خود حذف کند. طوری‌که در ازای فروش نفت، ریال دریافت کند. پیش از این هم رویترز گفته بود ایران در ازای پول نفت، بیت‌کوین دریافت کرده است.

کد خبر: ۱۲۶۷۶۴
۱۵:۳۵ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۱

دریافت ریال در ازای فروش نفت

دیدارنیوز ـ خبرگزاری فارس دوباره احتمال داد که ایران هم تنها در ازای دریافت، ریال نفت و گاز خود را به فروش برساند. طبق گزارش روزنامه نیوایندین اکسپرس به نظر می‌رسد ایران قصد دارد با کنار زدن دلار، ارزش ملی پول خود را با طلا بسنجد. ایران گمان می‌کند با این عمل، از ارزش دلار می‌کاهد.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق کشور در اوپک قبلا به تجارت‌نیوز گفت: این بحث از چند سال پیش که ما تحریم نبودیم هم مطرح شد. ما از برخی مشتریان آسیایی و اروپایی خود خواستیم که پول نفت ایران را با ارزی جز دلار به ما تحویل دهند.

به جز ایران کدام کشور دلار را حذف کرد؟

پیش از این، روسیه اقدام به حذف دلار از مبادلات نفتی و گازی خود کرد. پس از تحریم بانکی روسیه، این کشور اعلام کرد که نفت و گاز خود را تنها در ازای روبل روسی می‌فروشد. روسیه هم قصد داشت با این جایگزینی، ارزش روبل روسی را تقویت کند.

این کشور از طرف دیگر هم سعی داشت در برابر تحریم نفت و گاز روسیه توسط اروپا، واکنشی نشان دهد. روسیه همچنین هشدار داد در صورتی که تحریم‌ها ادامه یابد، مسکو لوله اصلی انتقال گاز خود به اروپا را می‌بندد. نباید فراموش کرد که پیش از آغاز بحران اوکراین، روسیه حدود ۴۰ درصد از انرژی اروپا را تامین می‌کرد.

پس از آن، معاون نخست وزیر روسیه هم اعلام کرد اگر چنین اتفاقی رخ دهد، قیمت هر بشکه نفت به ۳۰۰ دلار هم می‌رسد.

مساله اصلی ایران و حالا روسیه، تحریم شبکه بانکی و ناتوانی در دریافت وجه حاصل از فروش نفت است. ایران و روسیه پیش از این، بحث دریافت رمزارز در برابر پول نفت را هم پیش کشیدند. روسیه پس از جدی شدن زمزمه‌های تحریم، اعلام کرد که در ازای بیت‌کوین هم نفت و گاز می‌فروشد.

رمزارز‌ها به فروش نفت ایران کمک کردند؟

رویترز هم چند وقت پیش در یک گزارش توضیح داد که رمزارز‌ها به ایران کمک کردند که تحریم‌ها را دور بزند. به همین دلیل می‌توان حتی نتیجه گرفت احتمالا ما در ازای پول نفت، بیت‌کوین دریافت کردیم.

ایران در چند سال اخیر، توجه ویژه‌ای به حوزه استخراج رمزارز داشت.

ایران قبلا حتی سعی داشت با تحویل رمزارز خودرو وارد کند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، پیش از این گفت: حدود ۱۵ هزار دستگاه استخراج رمز ارز با خریداری معادل ۱۵ مگاوات برق در کیش فعالیت می‌کنند. اگر بانک مرکزی این اجازه را بدهد، امکان واردات خودرو با ارز دیجیتال برای این سه منطقه آزاد وجود دارد و مشکل خودرو قابل حل است؛ بنابراین ایران احتمال می‌دهد که شاید بتواند با دریافت رمزارز، مشکلات بانکی خود را حل کند.

برچسب ها: قیمت نفت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی