تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

اسلامی: مذاکرات با «روس اتم» با پیشرفت ادامه دارد

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که مذاکرات با «روس اتم» با پیشرفت ادامه دارد. او همچنین گفت: طرح نیروگاه ١٠٠ درصد بومی را در سال ١۴٠١ دنبال می‌کنیم.

کد خبر: ۱۲۶۵۱۲
۱۳:۰۲ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱

اسلامی: مذاکرات با «روس اتم» با پیشرفت ادامه دارد

دیدارنیوز: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دستاورد‌های سازمان انرژی اتمی شامل ٢۵ دستاورد را ارائه کنیم که ٩ دستاورد جدید هستند. در این راستا ٣ دستاورد در حوزه رادیو دارو، ٢ دستاورد در حوزه پلاسما و ۴ دستاورد نیز در حوزه صنعتی و لیزر و میکروماشین کاری و سیستم‌های کنترلی است.

محمد اسلامی در نشست خبری شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان گفت: خدای متعال را شاکر هستیم که در سال ١۴٠١ روز ملی فناوری هسته‌ای را در آغاز قرن جدید در حالی گرامی می‌داریم که سال، سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال نام گرفته است.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد ما نیازمند دانش و فناوری است، گفت: سازمان انرژی اتمی که با موانعی از قبیل تحریم روبرو است نتایج تحقیقاتش بر مبنای نیاز بوده و علیرغم مزاحمت‌ها به عنوان کشوری با فناوری هسته‌ای مطرح می‌شود و ما سرفصل‌های گوناگون آن را مشاهده می‌کنیم. همواره سنت ما در سالروز فناوری هسته‌ای ارائه دستاورد‌ها بوده است، اما امسال با توجه به ضرورت جهاد تبیین نگاهی به تاریخچه فناوری هسته‌ای خواهیم داشت تا برای مقابله با القائات خارجی واقعیت فناوری هسته‌ای را بیان کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تکلیف داریم که برای افکار عمومی مردم خودمان و افکار عمومی مردم جهان واقعیت را تبیین و معرفی کنیم. معرفی کنیم که فناوری هسته‌ای ایران صلح‌جویانه و بر اساس نیاز کشور است.

اسلامی گفت: با رونمایی از سند می‌خواهیم خلا چندین ساله ارائه CPF جمهوری اسلامی ایران به سایت آژانس را پر کنیم. بخش دوم همان مسیری است که در گذشته هم طی شده و دستاورد‌های سازمان شامل ٢۵ دستاورد را ارائه کنیم که ٩ دستاورد جدید هستند. در این راستا ٣ دستاورد در حوزه رادیو دارو، ٢ دستاورد در حوزه پلاسما است که شاید برای اولین بار است که کشور از فناوری پلاسمای سرد استفاده می‌کند که یکی در بحث پلاسماتراپی است برای درمان سرطان که با توجه به کثرت بیماران سرطانی یک شیوه بدون آسیب و موثر است که در یک دوره زمانی با تجویز پزشکان استفاده می‌شود و این فناوری در خدمت مردم قرار می‌گیرد که فاز آزمایشگاهی را طی کردیم و از این به بعد وارد آزمایش‌های بالینی می‌شود.

وی افزود: در بحث پلاسما بحث سم زدایی با تکنولوژی پلاسماست که به ویژه برای محصولاتی مثل پسته که آفت‌هایی که رایج است و باعث شده در بازار‌های جهانی هم به محصولات ایرانی آسیب وارد کند، این دستاورد نیز رونمایی می‌شود. با تکثیر تجهیزات آن که با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در اختیار تولید کنندگان قرار خواهد گرفت که آفت زدایی صورت بگیرد. همچنین ۴ دستاورد نیز در حوزه صنعتی و لیزر و میکروماشین کاری و سیستم‌های کنترلی است.

معاون رییس‌جمهور گفت: امیدواریم اجرای برنامه‌های جدید ما شامل برق هسته‌ای و پرتو‌ها شرایط خوبی را برای کشور و تولیدکننده‌ها به وجود بیاورد که یک رنسانس هسته‌ای به معنای واقعی خواهد بود. می‌بینید کشور‌های همسایه و اروپایی به صورت جهشی در حال توسعه نیروگاه‌های خودشان هستند و البته در همین شرایط برای ما مزاحمت ایجاد می‌کنند.

اسلامی گفت: همچنین طرح نیروگاه ١٠٠ درصد بومی در دارخوین را در سال ١۴٠١ دنبال خواهیم کرد تا اولین نیروگاه بومی با ظرفیت ٣۶٠ مگاوات ساخته شود که کشور به جایگاهی در زمره سازندگان نیروگاه‌های برق اتمی قرار بگیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در بخش مهم دیگری در فرآیند توسعه که جزو تکالیف است بحث روابط بین‌الملل و تعامل با آژانس را داریم که سعی کرده‌ایم در شرایط نرمال و با توجه به موازین، روابط را پیش ببریم و بیش از این با استاندارد‌های دوگانه مواجه نشویم. سازمان انرژی اتمی ایران شاید اولین دستگاهی باشد که با توجه به سند تحولی دولت، سند جامع توسعه راهبردی خود را تدوین کند.

اسلامی در پاسخ به این سوال که اقدامات سازمان انرژی اتمی با توجه به توقف مذاکرات هسته‌ای در چه مرحله‌ای است، گفت: مذاکرات توسط تیم مذاکره‌کننده ایرانی انجام شده و مراحل خودش را طی می‌کند. موضوع حائز اهمیت اراده جمهوری اسلامی ایران است که پیشگام شده تا ابهامات را برطرف کند، اما هیچ گاه حرف زور را نمی‌پذیرد. برای حسن نیت خود زمانی که برجام امضا شد، ایران عینا براساس برجام عمل کرد در حالی که هیچ‌کدام از طرف‌های توافق به تعهدات خودشان عمل نکردند. الان هم که خواسته‌اند تعهداتشان را عمل کنند، اقدامات متناظر است به این معنا که با اقدامات متناظر اعم از راستی‌آزمایی وارد مرحله بعد می‌شویم و امیدواریم که طرف مقابل به اجرای کامل تعهدات خودش بازگردد.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با مکان‌های ادعایی گفت: مادامی که رژیم صهیونیستی تولید اسناد جعلی و خرابکاری صنعتی می‌کند و این جریانی است که نه محکوم و سرکوب می‌شود، طبیعی است این یک نبرد بین دو جریان حق و باطل است. یک نبرد پابرجاست ما در این راستا اهدافی را که داریم طی می‌کنیم و اسیر این غوغاسالاری‌ها نخواهیم شد و مدارک ادعایی آن‌ها را دیدند که در یکی از سایت‌ها به اورانیومی اشاره کرده که اصلا در ایران وجود ندارد. رژیم صهیونیستی هر کار ایذایی را انجام می‌دهد امیدواریم با توافقی که صورت گرفت، حل و فصل چهار مکان انجام شود که یک مکان را گفتند ابهام رفع شده و سه مکان را باید تا پایان خرداد تعیین تکلیف کنند، چون ادعایی است و می‌دانند حقیقت آن چیزی نیست که رژیم صهیونیستی دنبال می‌کند و ما دچار غوغاسالاری نخواهیم شد. اسنادی که ۲۹ اسفند باید می‌فرستادیم در اختیار آژانس قرار گرفته و احتمالا تعدادی از نمایندگان آژانس برای مرور پاسخ‌ها بیایند و بعد گزارش نهایی را بدهند و امیدوارم کار خود را در چارچوب کارشناسی و منطقی رسیدگی و جمع‌بندی نهایی و گزارش آن را ارسال کنند.

اسلامی درباره وضعیت مرکز ملی یون درمانی گفت: این مرکز به دلایل مختلفی بخش ساختمانی آن تاخیر داشته و سعی کردیم در این ماه‌ها موانع را رفع کنیم و امروز از وضعیت بهتری برخودار است و از هفته‌های آینده نصب تجهیزات انجام خواهد شد. امیدواریم طبق زمانبندی بتوانیم به بهر‌ه‌برداری برسانیم. ششمین مجتمع یون درمانی در جهان می‌شود که برای سرطان کودکان و گردن به بالا بچه‌های دچار سرطان را به صورت پیشرفته درمان کنند.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص آخرین تحول در حوزه مذاکرات با «روس اتم» و اینکه آیا آن مذاکرات با توجه به توقف در مذاکرات وین، متوقف شده یا ادامه دارد، گفت: آن مذاکرات برای آماده‌سازی به منظور ترتیبات هماهنگی برای انتقال مواد است. این مذاکرات بیشتر فنی و در خصوص میزان، نحوه بسته‌بندی، شرایط حمل و مابه‌ازای موادی است که دریافت می‌کنیم که این مذاکرات ادامه دارد و در حال پیشرفت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان ذخایر ۲۰ و ۶۰ درصد و پروژه پیشران هسته‌ای گفت: میزان ذخایر همانی است که در اسناد آژانس آمده است.

وی ادامه داد: پیشران هسته‌ای پروژه فاخری است که در حال انجام است و ان‌شاءالله طبق زمانبندی آن را به پیش ببریم و به این ظرفیت نائل شویم.

اسلامی در پاسخ به این سوال که پیش از تعطیلات خبری مبنی بر تصمیم ایران برای نگه داشتن بخشی از اورانیوم ۶٠ درصد برای استفاده دارویی منتشر شد، آیا این اقدام صورت می‌گیرد، گفت: این کار انجام شد و امروز آن‌ها به تارگت تبدیل و به عنوان ظرفیت برای تولید رادیودارو مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

معاون رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که پیش از حضور شما انتقاداتی به سازمان انرژی اتمی مبنی بر عدم اجرای تعهدات مطرح می‌شد، آیا شما با موردی در زمان حضورتان مواجه شده‌اید، گفت: سازمان انرژی اتمی در بحث غنی سازی هیچ کوتاهی را نکرده و همواره مسیر رو به رشدی را طی کرده است. سازمان انرژی اتمی قانون راهبردی مجلس را تمام و عیار انجام داد. سازمان انرژی اتمی در چارچوب تدابیر مقام معظم رهبری براساس مصوبات شورای امنیت ملی حرکت می‌کند. این نقطه امنیت ملی است نه این‌که موضوع امنیتی است. امروز فناوری پیشرفته را به شما نمی‌دهند از حضور دانشجویان ایرانی در علوم و فنون پیشرفته جلوگیری می‌کنند. هدف ما خارج شدن از این سلطه بوده است و این هدف اتفاق افتاده و امروز زنجیره‌های ماشین‌های پیشرفته نقطه قوتی شده که آن‌ها را از ادامه طرح فشار حداکثری منصرف کرده است و خودشان ادعا کردند فشار حداکثری شکست خورده و خود را آماده کردند به برجام برگردند. ما از این مرحله عبور کردیم و نمی‌توانند این حرکت را نادیده بگیرند. در این دوره خواسته‌های قبلی خود را مطرح کردند و با پاسخ دندان شکن ایران مواجه شدند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره زمان تولید برق هسته‌ای گفت: الان نیروگاه بوشهر که هزار مگاوات برق تولید می‌کند با فرکانسی که باعث تنظیمات فرکانس شبکه برق کشور می‌شود که مورد نیاز وزارت نیرو است و الان نزدیک ۵۲ میلیارد کیلووات برق به شبکه برق کشور و مصرف نیروگاه تزریق شده و گام دوم احداث دو واحد هزار مگاواتی مجزاست که در دست ساخت است و امیدواریم با تمهیدات مالی این دو پروژه سرعت بگیرد و در چارچوب زمانبندی انجام دهیم و نزدیک به ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری است که باید منابع مالی آن را تامین کنیم. گام جدید ما ده هزار مگاوات جدید خواهد بود.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی