تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

انتشار شاهنامه به سبک روزنامه‌ای

«شهروزنامه» (شاهنامه‌ای به سبک روزنامه‌ای) منتشر شد.

کد خبر: ۱۲۶۲۷۶
۱۴:۳۳ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱

انتشار شاهنامه به سبک روزنامه‌ای

دیدارنیوز ـ «شهروزنامه» عنوان یک کار جدید در فضای مجازی است که تلاش دارد روایتی روزنامه‌نگارانه از شاهنامه فردوسی ارائه دهد.

انتشار «شهروزنامه» در سه شبکه اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و کست‌باکس در دو فرمت متن و پادکست از بیست‌وپنجم اسفندماه ۱۴۰۰ (همزمان با سالگرد پایان سرایش شاهنامه فردوسی) آغاز شده است.

محمدجواد روح، روزنامه‌نگار و سردبیر هفته‌نامه «صدا» که مدیریت این کار و نویسندگی آن را برعهده دارد، درباره ایده «شهروزنامه» می‌گوید: از مدتی قبل در این فکر بودم که با استفاده از بستر فکری و فرهنگی شاهنامه، کاری را شکل دهم که در نهایت به ایده «شهروزنامه» رسیدم. ایده‌ای که جدا از تجربه حرفه‌ای‌ام یعنی روزنامه‌نگاری هم نیست. در «شهروزنامه» تلاش می‌کنیم که در قالب یک روزنامه، روایتی از رخداد‌ها و داستان‌های شاهنامه ارائه دهیم؛ با این فرض که واقعا آن زمان، روزنامه و روزنامه‌نگاری وجود داشته است. با این نگاه، رخداد‌های شاهنامه در ژانر‌های خبر، گزارش و گاه گفتگو و حتی تحلیل به قلم روزنامه‌نگاری که در آن مقطع با همه محدودیت‌ها، بخشنامه‌ها و فشار‌ها کار می‌کرده، بازروایی می‌شود و درعین‌حال، با ابزار‌های ژورنالیسم و گرافیک بازنمایی می‌شود.

او می‌افزاید: در «شهروزنامه» سعی کرده‌ام و خواهم کرد که تا جایی که می‌توانم، خود را در جایگاه روزنامه‌نگار و روزنامه‌ای در آن شرایط قرار دهم و از اینکه روزنامه به منثور کردن نظم فردوسی فروکاهد، اجتناب کنم.

محمدجواد روح همچنین با اشاره به این‌که در این مدت کوتاه، بازخورد‌های مثبتی از اهالی فکر و فرهنگ، روزنامه‌نگاران و نیز مخاطبان عام دریافت کرده است، بیان می‌کند: تاکنون ۲۷ شماره «شهروزنامه» آماده و هشت شماره آن منتشر شده است که امیدواریم با وجود سنگینی و حجم زیاد داستان‌ها و رخداد‌های شاهنامه، بتوانیم روند انتشار منظم و مناسب کار را ادامه دهیم.

براساس این خبر، علاقه‌مندان برای پیگیری مطالب و پادکست‌های «شهروزنامه» می‌توانند به آدرس shahrooznameh@ در تلگرام یا اینستاگرام مراجعه کنند و یا در اپلیکیشن کست‌باکس کلمه «شهروزنامه» (به فارسی) را جست‌وجو کنند.

انتشار شاهنامه به سبک روزنامه‌ای

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی