تیتر امروز

علی نیکجو: مردم برای آرامش به حمایت حاکمان نیاز دارند نه «یوگا» / به کودکان یاد دهید از ترس‌هایشان حرف بزنند/ از این پیچ خطرناک عبور می‌کنیم اگر ...
بررسی تاثیرات جنگ بر روح و روان انسان‌ها در گفت‌و‌گو با یک روان درمانگر:

علی نیکجو: مردم برای آرامش به حمایت حاکمان نیاز دارند نه «یوگا» / به کودکان یاد دهید از ترس‌هایشان حرف بزنند/ از این پیچ خطرناک عبور می‌کنیم اگر ...

در پنجمین برنامه از سری برنامه های تیتر بررسی تاثیرات جنگ بر روح و روان انسان ها با دکتر علی نیکجو، روان درمانگر مطرح کردیم. او معتقد است: صدا و سیما و اینترنشنال به عنوان دو ابرمدیا، آسیب بزرگی...
آیا اسرائیل برای حمله بعدی آماده می‌شود؟/ پاسخ کوبنده‌تر ایران در صورت تکرار حمله/ چراغ سبز سنای آمریکا به ترامپ برای حمله دوباره
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

آیا اسرائیل برای حمله بعدی آماده می‌شود؟/ پاسخ کوبنده‌تر ایران در صورت تکرار حمله/ چراغ سبز سنای آمریکا به ترامپ برای حمله دوباره

این صد و چهارمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
روحی‌صفت: به هیچ وجه نمی‌توان به آتش‌بس کنونی بین ایران و اسرائیل امیدوار بود/ این آتش‌بس پایداری ندارد/ روایت متقی در تلویزیون درباره احتمال از سرگیری حملات اسرائیل تا حدی درست است
یک دیپلمات با سابقه وزارت امورخارجه در گفتگو با دیدارنیوز مطرح کرد

روحی‌صفت: به هیچ وجه نمی‌توان به آتش‌بس کنونی بین ایران و اسرائیل امیدوار بود/ این آتش‌بس پایداری ندارد/ روایت متقی در تلویزیون درباره احتمال از سرگیری حملات اسرائیل تا حدی درست است

به هیچ وجه نمی‌توان به آتش‌بس کنونی بین ایران و اسرائیل امیدوار بود. این آتش‌بس به هیچ عنوان، پایداری نداشته و ما در میانه راه قرار داریم. رژیم صهیونیستی، قطعا تلاش خواهد کرد که ضربات دیگری به...
نگاه علمی به رخداد اخیر جاده چالوس

رانش زمین در جاده‌های کوهستانی قابل انتظارند/ تعمیر و نگهداری پیوسته جاده‌ها نیاز اساسی کشور

معاون دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی گفت: جاده چالوس از جمله جاده‌های کشور است که رخداد لغزش و ریزش در آن پدیده‌ای طبیعی است و مانند سایر جاده‌های کوهستانی کشور نیاز به توجه ویژه دارد.

کد خبر: ۱۲۴۸۲۷
۱۰:۲۶ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰

رانش زمین در جاده‌های کوهستانی قابل انتظارند

دیدارنیوز ـ مهندس فرهاد انصاری با اشاره به رخداد زمین لغزش در جاده چالوس با بیان اینکه ما هنوز روی این رخداد بررسی انجام نداده ایم گفت: کارشناسان وزارت راه در این منطقه در حال بررسی هستند.

وی ادامه داد: جاده چالوس یک جاده کوهستانی و در منطقه‌ای واقع شده که واحد‌های سنگی گوناگون، شیب‌های تند، دره‌های ژرف و بارندگی زیادی دارد، همانطور که اخیرا بارش‌های زیادی دریافت کرده است.

انصاری با بیان اینکه وجود مجموعه‌ای از این عوامل موجب شده که جاده چالوس دستخوش لغزش و ناپایداری شود، خاطر نشان کرد: در مناطق کوهستانی مانند جاده چالوس یا جاده هراز، چنین رخداد‌هایی قابل انتظارند که از یک سو عوامل طبیعی و از سوی دیگرفعالیت‌های انسانی در آن‌ها نقش دارند.

معاون دفتر بررسی مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی، نمونه‌ای از دخالت ناگزیر انسان در طبیعت را جاده سازی عنوان کرد و یادآور شد: هر چقدر ملاحظات فنی جاده‌ها بالاتر باشد، کمتر درگیر عوارضی، چون لغزش زمین خواهد شد ضمن آنکه جاده‌های ساخته شده در مناطق کوهستانی به ویژه نیاز به تعمیر و نگهداری پیوسته و بیشتری دارند.

وی، با بیان اینکه دقت مطالعات مربوط به انتخاب مسیر و کیفیت ساخت از یک سو و اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری راه از سوی دیگر تعیین می‌کند که جاده تا چه اندازه پایدار است، خاطرنشان کرد: جاده چالوس از جمله جاده‌های کشور است که رخداد لغزش و ریزش در آن پدیده‌ای طبیعی است و مانند سایر جاده‌های کوهستانی کشور نیاز به توجه ویژه دارد.

انصاری افزود با اینکه ما هنوز بازدیدی از این منطقه نداشته ایم، اما بر پایه بررسی عکس‌ها و فیلم‌های ارسالی، به نظر می‌رسد بخشی از سازه راه، خاکریز و شانه خاکی آن درگیر ناپایداری و لغزش شده که عامل محرک این رخداد می‌تواند بارندگی‌های اخیر باشد که به دلیل تجمع آب در پشت دیوار محافظ کنار جاده و تزریق تدریجی این آب به خاکریز منجر به ایجاد لغزش و جابجایی در زمین شده است، اما ترک‌های ایجاد شده زیاد عمیق به نظر نمی‌رسند.

وی با بیان اینکه این پدیده در بسیاری از کشور‌های کوهستانی دیگر نیز رخ می‌دهد گفت، طبیعت با خودش در تعادل است که در مناطق کوهستانی بخشی از این تعادل از طریق فرسایش ایجاد می‌شود، اما ایجاد هر تغییری توسط بشراین تعادل را بر هم زده و ممکن است به ناپایداری بیانجامد، اما نکته مهم آن است که دستکاری‌های انجام شده تا چه اندازه حساب شده است و به چه میزان مراقبت و رفتار سنجی در مورد سازه‌ای مانند راه انجام می‌دهیم و یا برای آن هزینه می‌کنیم.

انصاری با بیان اینکه رخداد ناپایداری‌های دامنه‌ای یا زمین لغزش در استان‌های کوهستانی و شمالی کشور بیشتر است، گفت: دلیل این امر توپوگرافی خشن یا پستی و بلندی‌های شدید زمین و اختلاف ارتفاع زیاد و ژرفای زیاد دره‌ها است و از این رو پدیده‌هایی، چون ریزش و لغزش در این مناطق بیشتر است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
امروز پنجشنبه ۱۲ تير
امروز پنجشنبه ۱۲ تير
امروز پنجشنبه ۱۲ تير
امروز پنجشنبه ۱۲ تير