تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
تنگنا‌؛ برنامه دهم، قسمت دوم

گفتگو با مجید فراهانی‌‌؛ جدال با الیگارشی یا جستجوی پدرخوانده جدید؟

بخش دوم گفتگو با مجید فراهانی دبیر کل سابق حزب ندا و فعال دانشجویی به مسائل منجر به شکل گیری حزب ندای ایرانیان. اختلافات در جبهه مشارکت و پنجمین شورای شهر تهران پرداخته شده است.

کد خبر: ۱۲۴۵۵۱
۱۹:۰۸ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۰

گفتگو با مجید فراهانی‌‌؛ جدال با الیگارشی یا جستجوی پدرخوانده جدید؟دیدارنیوز _ حامد شجاعی: بنا به اقرار سید محمد خاتمی و نزدیکانش، یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی وی در انتخابات مشهور دوم خرداد هفتاد و شش، جوانان و دانشجویانی بودند که در آن زمان به عنوان نسل دوم انقلاب مورد اشاره قرار می‌گرفتند. با آغاز به کار دولت خاتمی، گرایش به انجام فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، رسانه‌ای و مدنی به طرز چشمگیری در میان نسل جوان آن زمان افزایش یافت و از دل چنین فضایی تشکل‌های گوناگون مردم‌نهاد و احزابی سر برآوردند که برای طرح‌ریزی و اجرای فعالیت‌های خود، به جوانان و دانشجویان آن زمان در باغ سبز را نشان می‌دادند.

مجید فراهانی در آن مقطع زمانی، در سومین دهه زندگی خود از جمله جوانانی بود که به دلیل حضور در شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت مورد توجه بنیانگذاران جبهه مشارکت ایران قرار گرفت و پس از پایان دوره فعالیت در دفتر تحکیم وحدت به عضویت این حزب درآمد. در آن دوران بیشتر چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب که بر کرسی‌های دولت و مجلس تکیه زده بودند در بازه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال به سر می‌بردند و مجید فراهانی و همسن و سال‌های او را به عنوان جوانان اصلاح‌طلب می‌شناختند. ماه‌ عسل بخش‌های بزرگی از این چهره‌‌های جوان و بزرگترهای جریان متبوع‌شان کمتر از چهار سال به طول انجامید و با روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد، بستر طلاق و جدایی ایشان مهیا شد. اگر چه این جدایی، هرگز لااقل در روی صحنه سیاست ایران منجر به قطع ارتباط کامل و یا خصومت میان این دو گروه سنی متفاوت نشده است. با این حال همزمان با روی کارآمدن دولت حسن روحانی و باز شدن نسبی فضای فعالیت‌های تشکیلاتی در سال‌های ۹۲ تا ۹۶، از دل این شکاف سنی و نسلی، حزب ندای ایرانیان با محوریت عده‌ای از جوانان شاخص اصلاح‌طلب (که عمدتا سابقه عضویت در حزب مشارکت را داشتند) سر برآورد و مجید فراهانی به عنوان نخستین دبیر کل آن انتخاب شد.

فراهانی در سال ۹۶، در سن چهل و پنج سالگی در جریان انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران، از جمله ۷ نفری بود که با عنوان جوان در فهرست نامزدهای اصلاح‌طلب قرار گرفت و موفق به کسب رای مردم پایتخت برای ورود به شورای شهر تهران شد.

اینکه بزرگان جریان اصلاح‌طلب، حدود بیست و پنج سال پس از انتخابات پرشور دوم خرداد هنوز امثال مجید فراهانی را در آستانه پنجاه سالگی‌شان، به عنوان جوان مورد خطاب و اشاره قرار می‌دهند بیانگر آن است که از دید نیروهای نسل اول انقلاب، تا وقتی که خودشان از نظر خودشان توان و امکان فعالیت سیاسی و اجرایی را دارند، نسل‌های بعدی جوان محسوب می‌شوند، ولو آنکه در آستانه ورود به دهه ششم زندگی خود باشند.د

در بخش دوم تنگنای دهم، مجید فراهانی به پرسش‌هایی درباره فعالیت‌ها و اختلافات درونی حزب مشارکت، نحوه شکل‌گیری حزب ندای ایرانیان و سرنوشت جنجالی محمدعلی نجفی، نخستین شهردار منتخب شورای پنجم شهر تهران پاسخ می‌دهد.

این برنامه را در ادامه ببینید. 

عوامل برنامه تنگنا: 

تهیه کننده و مجری: حامد شجاعی

مشاورین طرح: دکتر علیرضا جلالی، زهرا توحیدی، حامد سیاسی‌راد، سجاد شجاعی

دکور و تصویر: اشکان اشعریون 

دستیار تولید: محمد بدیعی

تدوین: سجاد پیروانی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی