تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری لالی در گفتگو با دیدار نیوز مطرح کرد.

معرفی جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی شهرستان لالی/غار پبده سندی بر قدمت کهن سکونت بشر در لالی

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری لالی به تشریح جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی این شهرستان پرداخت و گفت: غار پبده سندی بر قدمت کهن سکونت بشر و جایگاه ویژه این شهرستان از دیرباز تاکنون است.

کد خبر: ۱۲۳۹۸۵
۱۹:۵۲ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش دیدار نیوز، اردشیر کهزادی در گفتگو با دیدار نیوز اظهار کرد: شهرستان لالی نمونه‌ای بی همتا از سیاحت تاریخ و طبیعت است، اما دیدن شکوه تاریخ و طبیعت برای رسیدن به اوج غرورانگیزمان در غار پبده، نخستین خاستگاه تمدن بشری، قلعه‌های مستحکم و روستا‌های تاریخی این منطقه خواهد بود که در حوزه فرهنگی بختیاری به دیار فاتحان نامبردار گشته است و با شوقی بیشتر و گشت و گذار در گردشگاه‌های طبیعی چم سور و تراز تا منطقه بابا روزبهان، چشم انداز‌های بی نظیر حوضه آبگیر سد گتوند و سیری در آثار تاریخی و باستانی پهنه دشت لالی، به فرهنگ و هنر این منطقه پی خواهیم برد.

وی افزود: شهرستان لالی از دیرباز زیستگاه بشر بوده و در سده‌های اخیر، به عنوان منطقه گرمسیری و قشلاقی بختیاری‌های کوچ رو، بویژه شاخه‌های هفت لنگ بختیاری، اعتبار و ارزش بیشتر یافته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان لالی گفت: در توصیف اهمیت تاریخی این منطقه، برای نمونه می‌توان گفت که قدیمی‌ترین آثار سکونت انسان در ایران در غار «پبده» در شمال لالی کشف شده است یا لالی بخشی از اولین حوزه شناخته شده نفت در ایران به شمار می‌آید و از این رو، در دهه ۳۰ یکی ازحوزه‌های فعال استخراج نفت بوده است.

کهزادی ادامه داد: وقتی که در اطراف منطقه مستعد «لالی» حوزه‌های نفتی کشف شد، صنعتی شدن، شکوه و رونق آن را بهبود بخشید و لالی به اوج بالندگی رسید و نام و آوازه‌اش جهانی شد.

وی عنوان کرد: لالی در فروردین ۱۳۸۲ به عنوان شهرستان مستقل از شهرستان مسجدسلیمان جدا و فرمانداری لالی در آذر ماه همان سال کار خود را آغاز کرد. لالی دارای دو بخش مرکزی و حتی، چهار دهستان سادات، دشت لالی، جاستون شه و حتی و دارای ۲۸۵ روستای مسکونی است و جمعیت این شهرستان نزدیک به ۶۰ هزار نفر برآورد شده است که ۵۰ درصد آن را عشایر، ۳۰ درصد روستایی و ۲۰ درصد شهری هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان لالی اضافه کرد: این شهرستان با ۱۴۰۰ کیلومتر مربع مساحت داشته و در شمال خوزستان واقع است؛ در شرق و شمال شرقی به بخش اندیکا و در جنوب و جنوب شرقی به بخش مرکزی شهرستان مسجدسلیمان محدود می‌شود، از شمال غرب نیز با بخش سردشت و دزفول و از غرب با شهرستان گتوند همسایه است.

سوابق و پیشینه تاریخی شهرستان

وی بیان کرد: بدون شک باید در نخستین گام از غار پبده در تنگ پبده نام ببریم که مصائب رسیدن به این محل برای علاقه‌مندان و مشتاقان دیدار از آن بدون شوق قابل تحمل خواهد بود. این محل قدیمی‌ترین و نخستین خاستگاه انسان غارنشین است که در ایران شناسایی شده و در نزد باستان‌شناسان و دانشمندان دیرینه شناسی محلی شناخته شده و ارزشمند است.

کهزادی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: این محل نخستین بار توسط مستشرق معروف پروفسور گیرشمن در بهار ۱۹۴۹ میلادی شناسایی شد؛ غار پبده سندی بر قدمت سکونت نوع بشر از نخستین ادوار زیستی در این ناحیه از سرزمین ایران است، که جایگاه مهم این ناحیه را از دیر باز تاکنون تایید می‌کند.

وی تصریح کرد: پس دور از انتظار نیست که لالی در دوران‌های تاریخی مختلف از کانون‌های زندگی در ایران بوده باشد؛ چرا که اکنون آثار ارزشمندی از دوره‌های مختلف زندگی بشر در لالی برجا مانده که نشان دهنده زیست و تمدن در منطقه است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری لالی افزود: آثار پل‌های بسته شده بر رودخانه‌ها، بقایای قلعه‌های ساخته شده بر فراز کوه‌ها و دشت‌ها، نقش برجسته‌های صخره‌ها وکوه‌ها، آثار دهکده‌های باستانی ایرانشهر، چال شهر گریوه و بنه وار، وجود بقاع متبرکه امامزادگان مورد احترام مردم، همه از رونق لالی در ادوار گذشته حکایت دارد.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان لالی از یک سو به رشته کوه‌های زاگرس منتهی می‌شود و یا به عبارت دیگر در قلب زاگرس جای گرفته و دارای آب و هوای نسبتا معتدلی است که البته در ماه‌های گرم سال از گرمای خوزستان در امان نیست.

کهزادی گفت: با احداث پروژه‌ی سد جدید گتوند و احداث یکی از بهترین پل‌های کابلی خاورمیانه در این منطقه لالی موقعیت شبه جزیره‌ای به خود گرفته است؛ به گونه‌ای که از سمت شمال محصور به رودخانه‌ی آب‌شور، از سمت شرق محصور به رودخانه‌ی چیتی و آب ماهیک، از سمت غرب محصور به رودخانه‌ی زیورو و از سمت جنوب محصور به رودخانه‌ی کارون است.

وی ادامه داد: از راه‌های ارتباطی این شهرستان می‌توان به جاده‌های لالی – مسجدسلیمان عامل ارتباطی مردمان لالی و مسجدسلیمان، جاده‌ی لالی – دزفول عامل ارتباطی بین شهرستان‌های لالی، سردشت و دزفول، جاده‌ی گتوند عامل ارتباطی شهرستان‌های لالی، گتوند و شوشتر و جاده‌ی لالی – اندیکا که عامل ارتباطی این ۲ شهر و اتصال به استان چهارمحال و بختیاری است، می‌توان یاد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی