تیتر امروز

ادعای اسرائیل؛ به حمله ایران
انتقام ایران پس از حمله تروریستی به کنسولگری در دمشق

ادعای اسرائیل؛ به حمله ایران "پاسخ" خواهیم داد/ بایدن: آمریکا به امنیت اسرائیل متعهد است

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شب گذشته (شنبه ۲۵ فروردین) حملات پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام داد.
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست
کارشناس روابط خارجی در گفت‌وگو با دیدارنیوز، علل و عواقب جنگ بین ایران و اسرائیل را بررسی کرد

جنگ ایران و اسرائیل؛ دور سوم ما را به جا‌های باریکی می‌کشاند/ ژئوپولتیک منطقه به نفع ما نیست

بر خلاف غالب پیش‌بینی‌ها، ایران به اسرائیل حمله موشکی و پهپادی مستقیم کرد، حمله‌ای که ممکن است پیامد‌هایی برای ایران به همراه داشته باشد. آنچه می‌خوانید نظر سید علی بیگدلی کارشناس روابط خارجی...

مجلسی: رجزخوانی هسته‌ای روسیه نشانه ضعف است

یک کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه رجزخوانی هسته‌ای روسیه نشانه ضعف آنهاست، گفت: روس‌ها از ترس واکنش نظامی ناتو و برای عقب زدن جبهه غرب به نوعی به سمت تهدید هسته‌ای گام برداشته‌اند و حالا کرملین در حال به خطر انداختن حیثیت روسی است.

کد خبر: ۱۲۳۸۳۱
۰۸:۵۷ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۰

مجلسی: رجزخوانی هسته‌ای روسیه نشانه ضعف است

دیدارنیوز: کارشناس مسائل آمریکا گفت: روس‌ها با اشغال چرنوبیل یکبار دیگر به دنیا یادآوری کردند که بازی با انرژی هسته‌ای چه فجایعی را می‌تواند به امنیتِ بین‌الملل تحمیل کند.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به امکان تغییر معادلات هسته‌ای جهان در پی استفاده روس‌ها از نیروگاه چرنوبیل و تشدید تهدیدات هسته‌ای عنوان کرد: سقوط و تسخیر چرنوبیل توسط روس‌ها اساساً یک تاکتیک نظامی به حساب می‌آید. این نیروگاه اتمی که در سال ۱۹۸۶ منفجر شد و عارضه‌های هسته‌ای برای دنیا به وجود آورد، هیچ استفاده خاصی در شرایط فعلی ندارد جز اینکه یک معبر مناسب برای روس‌ها ایجاد می‌کند که بتوانند به راحتی وارد اوکراین شوند. اینکه می‌بینیم پس از سال‌ها مجدداً تصویر و نام چرنوبیل بر سر زبان عوام و خواص افتاده است، دلیلش صرفاً نگاه روسیه به این نیروگاه آلوده به رادیواکتیو است. روس‌ها و قبل از آنها، ارتش اوکراین اعلام کرده بود که از این نیروگاه علیه کی‌یف استفاده خواهد شد و اساساً چرنوبیل را یک امکان استراتژیک در معادلات نظامی به حساب می‌آوردند که در نهایت توسط روسیه تسخیر شد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در این میان به آن توجه نمی‌شود این است که مجدداً روس‌ها وارد مکانی شده‌اند که یکبار به دنیا اعلام کرده است بازی با انرژی هسته‌ای چه فجایعی را می‌تواند به امنیتِ بین‌الملل تحمیل کند. فارغ از بحث چرنوبیل معتقدم که پرونده اوکراین به دنیا نشان داد که رسوب قدرت تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد و تا چه میزانی اوضاع را به سمت بن‌بست و آنارشی سیاسی – امنیتی هدایت می‌کند. متاسفانه احساس مسئولیت بین‌المللی روز به روز در دنیا کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود و حالا صحبت از جنگ اتمی و استفاده از سلاح هسته‌ای به میان آمده است. به یاد داریم که بمب‌های اتمی که در اوکراین و قزاقستان وجود داشتند به روسیه تحویل داده شد و مابقی مواد حاصل از آن را در مصارف نیروگاهی استفاده کردند و حالا همان روسیه در حال شاخ و شانه کشیدن اتمی برای جهان است.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: در این میان پرونده اوکراین دارای تضاد‌هایی است که باید قبل از این حل می‌شد، اما نمی‌توانیم صرفاً روسیه یا صرفاً اوکراین را مقصر تام و تمام این وضعیت بدانیم. واقعیت این است که آنچه در صحنه اوکراین اتفاق می‌افتد با یک پروپاگاندای مهندسی شده، روز به روز تشدید می‌شود و حالا کار به جایی رسیده که تعدی به کاتولیک‌های اوکراینی از سوی ارتدکس‌های روسی به یک آرمان تبدیل شده و می‌تواند جنگ را بیشتر تحریک کند. جنگ در اوکراین به صورت علنی چند لایه دارد و در این میان غرب به دنبال یارگیری علیه مسکو است که واکنش‌های روسیه در قبال آن هم کاملاً خطرناک به نظر می‌رسد؛ لذا به نظرم رجزخوانی هسته‌ای روسیه نشانه ضعف آنهاست. روس‌ها از ترس واکنش نظامی ناتو و برای عقب زدن جبهه غرب به نوعی به سمت تهدید هسته‌ای گام برداشته‌اند و حالا کرملین در حال به خطر انداختن حیثیت روسی است.

وی افزود: در شریط کنونی، عمل کردن به پیمان ان. پی. تی بیش از هر زمان دیگری لازم به نظر می‌رسد. در این پیمان صراحتاً قید شده که قدرت‌های هسته‌ای دنیا باید به صورت تدریجی سلاح‌های هسته‌ای خود را کاهش دهند تا در نهایت جهان، عاری از این تسلیحات شود. بر این اساس حالا عمل کردن و پیگیری ان. پی. تی بیش از هر زمان دیگری لازم به نظر می‌رسد، اما سوال این است که چرا جبهه غرب اقدام به تهدید هسته‌ای روسیه نمی‌کند. پاسخ کامل روشن است؛ ایالات متحده و متحدان اروپایی آن با استفاده و بهره‌گیری از قدرت اقتصادی و تکیه بر تحریم‌های بی‌سابقه در حال پاسخ دادن به تحریم‌های هسته‌ای مسکو هستند. غرب اساساً نظام اقتصادی و شاه‌مهره‌های کرملین را مورد هدف قرار داده و به همین دلیل روسیه هم مدام از جنگ اتمی دم می‌زند.

مجلسی در پایان خاطرنشان کرد: چند روز پیش وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بود که جنگ جهانی سوم می‌تواند یک جنگ تمام‌عیار اتمی باشد، اما واقعیت این است که غرب اگر با جنون هسته‌ای دولت روسیه مواجه شود، بدون شک پیش‌دستی و مقابله به مثل را در دستور کار خود خواهد گذاشت؛ چراکه تجهیزات غرب بسیار پیشرفته‌تر از روسیه در عرصه اتمی خواهد بود و آن‌ها هم در حال رصد رقبای خود به صورت منظم هستند؛ لذا اگر روس‌ها بخواهند یک نبرد هسته‌ای را کلید بزنند شاید دیگر جهانی وجود نداشته باشد که آن‌ها بخواهند بر آن حکمرانی کنند، اما مسأله مهم این است که سخنان جنون‌آمیز هسته‌ای که از دهان سیاستمداران باتجربه بیرون می‌آید چیزی جز تعجب را به جای نمی‌گذارد و صرفاً حیثیت روسی را زیر سوال می‌برد.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی