تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

واکسن اختصاصی برای امیکرون؛ واکسن برکت و فیلم‌های اصغر فرهادی!

خبر کوتاه بود و موجز؛ تولید واکسن امیکرون از سوی بنیاد برکت! بنیادی که علیرغم قول‌های مخبر موفق نشد ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا را تا شهریور تحویل دهد، حالا تصمیم دارد واکسن جدیدی تولید کند!

کد خبر: ۱۲۲۲۵۸
۱۱:۰۱ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰

دیدارنیوز ـ نسرین نیکنام: ستاد اجرایی فرمان امام که تا چند ماه پیش محمد مخبر رئیس آن بود متولی اصلی تولید واکسن برکت است. متولیان تولید این واکسن گویا علاقه زیادی به کار‌هایی دارند که پایان آن مانند فیلم‌های اصغر فرهادی باز باشد، مثل قولی که درباره تولید چند ده میلیونی واکسن برکت دادند، اما در نهایت نه ۵۰ میلیون واکسن قول داده را تحویل دادند نه حرف تازه‌ای زدند و زمان تحویل واکسن مذکور را باز گذاشتند، حالا هم بنیاد زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام یعنی همین بنیاد برکت قرار است قدم در راه تولید واکسن امیکرون بگذارد و گویا پیش مقاله آن را نوشته و منتشر کرده است.

معاون اول رییس جمهور از آغاز سال ۱۴۰۰ مدام زمان تحویل واکسن برکت را تغییر می‌داد یک روز وعده اردیبهشت یک روز تیر و در نهایت همه چیز را به شهریور یعنی دقیقا زمانی که می‌دانست قرار است کرسی جدیدش را در نهاد ریاست جمهوری تحویل بگیرد تعیین کرد!

از آنحاییکه مردم هرگز از خواسته خود مبنی بر دریافت واکسن کرونا کوتاه نمی‌آیند، فشار‌ها از سوی افکار عمومی بر این بنیاد بیشتر و بیشتر شد تا اینکه دو ماه بعد یعنی در آبان ماه خبری مبنی بر واردات واکسن سینوفارم و استفاده از آن به جای واکسن برکت سر زبان‌ها افتاد. صحت و سقم چنین خبری هیچ گاه معلوم نشد اما یک چیز خیلی روشن است و این که در روزگار فراوانی واکسن هم خبر چندانی از واکسن برکت در مراکز تزریق نبود و این روزهای از منوی انتخابی واکسن در کشور خبری از واکسن برکت نیست. پروژه‌ای بسیار پرسر و صدا که  در زمان ریاست مخبر در ستاد  اجرایی فرمان امام شروع شد و ماه‌ها وعده از پس وعده داده شد و در ستایش این واکسن صحبت شد. گفته می‌شود که بودجه و امکانات گسترده‌ای هم برای تولید آن اختصاص داده شد و در نهایت خبری نشد که نشد. 


بیشتر بخوانید: مینو محرز: پای دلتاکرون به کشور نرسیده است


 

مسوولان واکسن ایرانی زدند یا سینوفارم یا فایزر؟

این شروع ماجرا بود، حتی وقتی برخی مدیران کشورمان، واکسن ایرانی زدند، برخی ادعا کردند که آن‌ها قبلا واکسن‌های معتبر خارجی تزریق کرده‌اند و آنچه تزریق واکسن برکت نشان داده می‌شود نمایشی برای اعتبار بخشیدن به این واکسن است. این گروه در اثبات ادعای خود به سخنان محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور اسبق ایران استناد می‌کردند که گفته بود مدیران واکسن فایزر زده‌اند و به مردم می‌گویند که منتظر رسیدن واکسن برکت شوید. این اظهارات و شایعات البته که قابل استناد نیست.  اما نشان دهنده میزان خشم افکار عمومی از عدم تحقق وعده واکسن برکت است. واکسنی که برای روزها همه منتظر آن بودند، روزهایی که فضای کشور پر از مرگ بود وانسان‌ها مبدل به رقم‌هایی روی نمودار مرگ‌های کرونایی شدند که مدام بالا رفت و بالا رفت و در نهایت در هیچ نقطه‌ای از این نمودار  مرگ، خبری از واکسن برکت نشد که نشد...

ماجرای عدم واردات واکسن از یک سو و بد قولی‌های مخبر از سوی دیگر حساسیت‌ها را شدت داد؛ در حضور مقام معظم رهبری نیز محمد مخبر از تقاضا برای دریافت فرمولاسیون واکسن برکت از سوی کشور‌های خارجی خبر داد و اظهار کرد که این واکسن از اعتبار جهانی برخوردار است!

در همان دیدار، رهبری نیز توصیه کردند که اسناد علمی واکسن برکت برای مراجعه دانش‌پژوهان و دانشمندان جهان ایران منتشر شود. اما از آن زمان تاکنون نه فقط اسناد علمی این واکسن منتشر نشده بلکه اصولا این اسناد برای تایید مراجع بین‌المللی نیز منتشر نشده و اگرچه مقامات وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران ارسال اسناد را تایید کرده‌اند، اما هیچ یک از مراجع رسمی مانند سازمان جهانی بهداشت، دریافت اسناد علمی واکسن برکت را تایید نکرده‌اند به همین دلیل گمان می‌رود با عدم تایید این واکسن از سوی مراجع جهانی راه صادرات آن نیز مسدود شود.


بیشتر بخوانید:  امیکرون؛ ویروسی که سیاست مداران را ضربه فنی کرد!


برکت و امیکرون و هزاران راه نرفته ...

برکت در تولید انبوه واکسن کرونا موفق نبود، این موضوع قابل انکاری نیست . آن چه اما بسیار عجیب است عدم پاسخگویی مسئولان تولید واکسن برکت است. وعده‌ای بسیار بزرگ در مورد جان مردم با قاطعیت داده شد و هر نقدی در آن زمان به حساب سیاه نمایی و حمایت از واردات و عدم اتکای به نفس تعبیر شد و هزاران هزاران جان گرامی در انتظار تولید واکسن برکت ماند و هیچ خبری هم نشد و مسئولان هم خیلی راحت به روی خود  نیاوردند. حالا ورود این بنیاد به تولید واکسن امیکرون این نکته را تداعی می‌کند که این خبر‌ها و اطلاع رسانی‌ها در حد یک پوشش برای بی‌کفایتی آشکاری است که روی داده است.

نکته مهمتر اینکه بسیاری از کشور‌هایی که با تولید واکسن‌های موثر حرفی برای گفتن در این زمینه را دارند هنوز ادعای برای تولید واکسن جدید ندارند و فقط سازمان بهداشت جهانی نیز در دی ماه سال جاری، با انتشار اطلاعیه‌ای، سیاست تکرار دز‌های بوستر را رویکرد پایداری ندانسته و تولیدکنندگان واکسن را به بروزرسانی واکسن‌ها متناسب با سویه‌های غالب دعوت کرده است.

حالا گروه دارویی برکت مدعی شده که با رصد یافته‌های علمی و ضمن مشورت با متخصصین این حوزه، تولید واکسن اختصاصی اُمیکرون را یک ماه پس از شناسایی این ویروس در کشور به نتیجه رسانده و مطالعه واکسن به روز شده را روی مدل حیوانی اجرا کرده است!

سوال این  است که وقتی هنوز خبری از واکسن اصلی که برای سویه‌های غالب آن زمان تولید شده بود، نیست چگونه بروزرسانی آن برای سویه امیکرون انجام شده است؟ به فرض هم که چنین  کاری انجام شده است آیا همان مشکلاتی که تحقق وعده‌ قبلی را ناممکن و هرگز خبری از پنجاه میلیون دز واکسن ادعایی نشد، این بار هم مانع از تولید انبوه واکسن اختصاصی امیکرون نخواهد شد؟ و اصلا آیا نهادی می‌تواند در این مملکت به راحتی به وعده پنجاه میلیون دزی عمل نکند و باز هم ادعاهای جدیدی در این مورد داشته باشد؟

پاسخ سوالات قبلی روشن نیست اما این سوال آخر یک جواب دارد: بله؛ می‌توانید به وعده پنجاه میلیون دزی قبلی را عملی نکنید و باز هم به صورت رسانه‌ای در همان زمینه ادعا کنید؛ چون شما متولی واکسن برکت هستید و احتمالا فیلم‌های با پایان باز اصغر فرهادی را هم خیلی دوست دارید!

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی