تیتر امروز

فریدون مجلسی: گفتند صلاحیت ندارید و شامل پاکسازی شده‌اید
برنامه تاریخ شفاهی دیدارنیوز در گفتگو با یک کهنه دیپلمات (بخش اول)

فریدون مجلسی: گفتند صلاحیت ندارید و شامل پاکسازی شده‌اید

در قسمت اول گفتگو با فریدون مجلسی به زندگی خصوصی‌اش از کودکی تا استخدام او در وزارت امور خارجه پرداختیم. در دقایق پایانی از این قسمت، مجلسی از شرایط سخت کارکردن با روسای انقلابی خود می‌گوید.

ایران مأمن متکدیان خارجی می‌شود

News Image Lead

حضور متکدیان چهره جوامع بشری را زشت می‌کند. برای مثال وقتی در پمپ بنزین ها، گوشه چهار راه‌ها و محل گذر شاهد زن و بچه‌ای هستیم که در حال تکدی‌گری هستند، این اقدام باعث نارضایتی شهروندان می‌شود.

کد خبر: ۱۲۱۷۶
۰۹:۵۴ - ۲۲ مهر ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ در قانون، تکدی‌گری جرم محسوب می‌شود و مطابق با آن باید با فرد خاطی برخورد شود. در کشور تکدی‌گری در ابعاد مختلف داخلی و خارجی مشاهده می‌شود. این در حالی است که اغلب آن‌ها نه تنها نیازمند نیستند، بلکه درآمدشان از کارمندان و کارگران جامعه نیز بیشتر است. در این میان مساله متکدیان خارجی مطرح است که اکثر آن‌ها نیز بدون مجوز وارد کشور شده و این مهمان‌های ناخوانده برای کشور مشکلات متعددی را ایجاد می‌کنند.

تاکنون برای ساماندهی هر یک از آسیب‌های اجتماعی در کشور اقدامات فراوان انجام شده است، اما با بررسی ماحصل اقدامات انجام شده باید گفت که اغلب آنها ثمربخش نبوده است. برخی از کارشناسان دلیل نبود اقدامات اثربخش را موازی کاری سازمان‌ها دانسته و اینک هر یک وظایف را به دیگری محول می‌کنند، باعث کندی در روند رسیدگی به چالش‌های اجتماعی می‌شود. بر اساس آمار نزدیک به 70 درصد کودکان متکدی غیر ایرانی هستند، تعدادی هم متکدیان خارجی هستند که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و به تکدی‌گری مشغول هستند. مهاجرت‌های بی‌رویه به سمت تهران آسیب‌های فراوانی را به‌دنبال دارد. از جمله آسیب‌های مشهود در تهران می‌توان به تکدی‌گری، معتادان متجاهر، مهاجرت‌های بی‌رویه بیکاران و حاشیه‌نشینی اشاره کرد. تهران در مقایسه بسیاری از کلانشهرهای دنیا دچار آسیب‌ها و نرخ بزه اندک است. یکی از دلایل مهاجرت آسیب‌ها به سمت تهران نیز همین مساله است. در آبان 96، فرماندار تهران به خبرنگار «آرمان» گفت: تکدی‌گری اقدام نامیمون و قبیح اجتماعی است. در صورت ساماندهی نکردن متکدیان این‌گونه اقدامات به فرهنگ تبدیل می‌شود و تنبل‌پروری در کشور ترویج می‌یابد. هم‌اکنون برخی کودکان از یک طایفه خاص برای تکدی‌گری به تهران آمده‌اند. آنها بر این باورند که کسب درآمد در تهران مناسب است. عیسی فرهادی افزود: اگر پیگیری‌های مستمر انجام نشود، بی‌‌شک تعداد این افراد با افزایش قابل‌ توجه روبه‌رو می‌شود. بنابراین تنها راه مقابله با تکدی‌گری شناسایی نیازمندان و معرفی آنها به سازمان‌های حمایت‌گر است. درضمن برخی از افراد به تکدی‌گری عادت کرده‌ و مردم می‌توانند با کمک‌ نکردن به آنها جلوی ترویج این فرهنگ قبیح را بگیرند. به گفته او اغلب آنها با عوام فریبی و تحریک احساسات مردم به دریافت کمک می‌پردازند. مردم باید بدانند که نیازمندان واقعی تحت حمایت‌های سازمان‌های حمایت‌گر قرار می‌گیرند و دیگر دلیلی برای تکدی‌گری بر سر چهارراه‌ها وجود ندارد.

ورود گداهای هندی به کشور

همچنین یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: به‌رغم تاکیدات در پاکسازی چهره تهران از فعالیت متکدیان اتباع، ساماندهی و بازگشت آنها به کشورشان هیچ دستگاهی به وظیفه خود عمل نمی‌کند. علی کرد با اشاره به اینکه تکدی‌گری به چالش مهمی در شهرهای بزرگ از جمله تهران تبدیل شده است، افزود: متکدیانی که طی چند سال گذشته در تمامی شهرهای کشور مشغول به فعالیت هستند، بیشتر از کشورهای همجوار همچون افغانستان، پاکستان و نواحی کمتر توسعه یافته و فقیر هند بدون هیچ ضابطه‌ای و توسط دلالان به کشور ما وارد شده و در نقاطی همچون مراکز سوخت، چهارراه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ اقدام به تکدی‌گری می‌کنند؛ در میان این افراد زنان و کودکان بسیاری دیده می‌شود. او با بیان اینکه تعداد بسیاری از متکدیان به دلیل نداشتن شرایط مناسب زندگی در پایان روز به پارک‌ها و زیرپل‌ها منتقل می‌شوند، افزود: به‌رغم تاکیدات در راستای پاکسازی چهره شهر تهران از فعالیت متکدیان، ساماندهی و بازگشت آنها به کشورشان هیچ دستگاهی به وظیفه خود در این زمینه عمل نمی‌کند، به‌طورحتم اولین دستگاه مرتبط با ساماندهی متکدیان در کشور وزارت کشور بوده که این وزارتخانه باید در مرزها برای جلوگیری از ورود اتباع بیگانه تدابیر لازم را اتخاذ کند؛ یا اینکه مصوباتی را شوراهای تامین شهرستان‌ها برای ساماندهی متکدیان را در نظر بگیرند. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ادارات کل اتباع و ادارات اتباع هر شهرستانی به‌طور مستقیم زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند، تصریح کرد: نیروی انتظامی به عنوان نهاد مسئول در ایجاد نظم و امنیت در کشور تحت نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند، بنابراین در ایجاد هر گونه آشوب و بحران در استان‌ها و شهرستان‌ها وزارت کشور باید پاسخگو باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که وزارت کشور به وظایف خود در جلوگیری از ورود متکدیان از کشورهای دیگر عمل کرده و در صورت ورود اقدامات لازم را نسبت به بازگشت آنها به کشور خود انجام دهد. کرد با اشاره به اینکه نیروی انتظامی باید در جمع‌آوری اقدامات لازم را انجام داده و بهزیستی متکدیان را در خوابگاه‌ها و مراکز مناسب اسکان دهد، گفت: البته فعالیت متکدیان در شهر به عنوان یک چالش و آسیب اجتماعی شناخته می‌شود که در همین رابطه سازمان بهزیستی باید با برنامه‌ریزی نسبت به جلوگیری از فعالیت متکدیان به ویژه برای اتباع بیگانه اقدام کند؛ اما در اینکه هیچ نهادی به وظیفه خود در این حوزه عمل نمی‌کند، باید احساس خطر کرد؛ زیرا ممکن است، در میان متکدیان افراد شرور اقدام به ورود اسلحه و مواد مخدر به کشور کنند. به گزارش خانه ملت، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های خطرناک توسط اتباع بیگانه به کشور وارد می‌شود، افزود: از سایر دستگاه‌های مرتبط با حوزه آسیب‌های اجتماعی انتظار می‌رود که از بهترین روش‌ها و راهکارها برای جمع‌آوری، ساماندهی و اسکان اتباع بیگانه متکدی در آسایشگاه‌های کمیته امداد و بهزیستی در کشور استفاده کنند.

دستگاه دیپلماسی درمدیریت متکدیان خارجی ورود کند

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره چگونگی مهار مساله متکدیان خارجی به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: باید وزارت امورخارجه و وزارت کشور در زمینه تقویت مرزها به شکل رسمی و غیررسمی اقدامات اساسی انجام دهد. رسول خضری می‌افزاید:‌ بیش از 60 درصد متکدیان و کودکان کار و خیابان موجود در کشور خارجی هستند و از کشورهایی همچون بنگلادش، پاکستان، هندوستان و افغانستان به کشور ما آمده‌اند. حضور متکدیان خارجی در کشور باعث بروز انواع بزه و انتقال بیماری‌های خطرناک همچون اچ آ ی وی، هپاتیت، اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی می‌شود. به گفته او متکدیان می‌توانند تاثیرات مخرب در بروز و تشدید آسیب‌ها داشته باشند. در این شرایط انتظار می‌رود که دستگاه‌های متولی همچون وزارت کشور، وزارت امور خارجه، ورودی‌های رسمی کشور و دیگر مسئولان امر اقدامات مناسب انجام دهند. این نماینده مجلس تاکید می‌کند: اغلب این افراد از مسیرهای قاچاق وارد کشور شده‌اند. در حالی که اگر به شکل مناسب اقدامات در زمینه شناسایی این افراد انجام شود، می‌توان در بازگشت آنها به کشور مبدا تاثیرگذار باشد. خضری می‌افزاید: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه باید بیش از پیش اقدامات برای جلوگیری از حضور این افراد انجام شود. باید دانست که هر گونه سهل انگاری در این‌باره حوادث غیرقابل کنترل را به همراه دارد. به گفته او حضور این افراد در کشور جدایی از بروز اعتیاد افزایش جرم و جنایت را در حاشیه شهرها به همراه دارد. این نماینده مجلس درباره اقدامات انجام شده برای مهار حضور این افراد در کشور می‌گوید: برای مثال شاهد فعالیت شهرداری‌ها برای ساماندهی این افراد هستیم، باید دانست که سازمان شهرداری‌ها در این باره ساز و کار خروج آنها را ندارند. در حالی که سازمان امور خارجه، وزارت کشور و نیروی انتظامی هستند که اگر به شکل تیمی در این زمینه وارد عمل شوند، می‌توانند در انتقال آنها به کشور مبدا اقدامات جدی انجام دهند. به گفته او می‌توان از دستگاه‌های مربوطه انتظار داشت که در زمینه خروج این افراد از کشور و هدایت آنها به کشور مبدا اقدام کنند. به گفته او کنترل مرز هم نباید فقط از سوی کشور ایران انجام شود، بلکه از کشورهای مبدا نیز انتظار اقدامات مناسب می‌رود. بخش قابل توجهی در این باره به دیپلماسی ایران با کشورهای مبدا برای حضور این افراد مربوط می‌شود.

کاهش تکدی‌گری نیازمند فرهنگسازی

یک وکیل درباره چگونگی مدیریت معضل تکدی‌گری به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: بر اساس قانون مجازات اسلامی هر فردی که اقدام به تکدی‌گری می‌کند، باید تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات شود. مصطفی ترک همدانی می‌افزاید: طبق قانون اگر فردی کودکی را وسیله‌ای برای تکدی‌گری قرار دهد، حداکثر مجازات پیش‌بینی شده برای او اعمال می‌شود. به گفته او کشورها بر اساس قراردادها درباره پذیرش اتباع بیگانه شروطی دارند. برای مثال در یکی از شروط فرد در صورت اقدام به جرم از کشور مقصد طرد می‌شود. به گفته او برخی از افراد به شکل غیرقانونی وارد کشور شده‌ و مشکلاتی را نیز برای ایران به وجود می‌آورند. این در حالی است که تاکنون شاهد دور تسلسل در اقدامات انجام شده هستیم. این وکیل تاکید می‌کند: برای این افراد اعمال مجازات مناسب است و برایشان هیچ فرقی نمی‌کند که در داخل یا خارج از زندان‌های کشور باشند. ترک همدانی می‌افزاید: تنها راه حل این مشکل اصلاح فرهنگ مردمان این مرز و بوم است. اغلب افراد در جامعه ما ‌نمی‌توانند در مقابل گریه افراد نیازمند از خود واکنش بروز ندهند. این مساله به فرهنگ، دین و آیین ما مربوط می‌شود. از سوی دیگر تاکنون از سوی سازمان بهزیستی و کمیته امداد فرهنگسازی‌ انجام نشده است. در این شرایط هر اقدام از سوی وزارت کشور بی‌فایده است، مگر اینکه از ناحیه مردم فرهنگسازی شده و کمک‌های مردمی از سوی خیریه‌های معتبر، کمیته امداد و سازمان بهزیستی به افراد نیازمند اهدا شود.

 

منبع: آرمان/زهرا سلیمانی/۲۲ مهر ۹۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی