تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.

جزئیاتی جدید از وام‌های ۵۰ و ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن

 با افزایش برداشت‌های گوناگون از برنامه حذف ضامن از تسهیلات خُرد، وزارت اقتصاد دو گروه مشمول دریافت وام‌های بدون ضامن را معرفی و تاکید کرد که از ابتدا نیز هدف از ارائه بخشنامه تسهیلات بدون ضامن، همه متقاضیان نبوده است.

کد خبر: ۱۲۱۵۱۵
۱۹:۰۵ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش دیدار نیوز، به تازگی برنامه‌ای از سوی وزارت اقتصاد درباره آسان شدن تضامین دریافت وام‌های بانکی ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی ارائه شد که پیش از آن، رئیس جمهور خواستار آسان سازی پرداخت تسهیلات خُرد بانکی شده بود. از اینرو در هفته‌های گذشته در اینباره اطلاعات فراوانی در رسانه‌ها منتشر و مسئولان بانکی و وزارت اقتصاد نیز تلاش کردند تا درباره اصل اقدام و برنامه، اطلاع رسانی کنند.

در ابتدا اظهارات به نحوی بود که همه متقاضیان می‌توانند بدون ضامن و تنها با مراجعه به بانک‌ها تقاضای خود برای دریافت تسهیلات ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی را ارائه کنند و بانک‌ها نیز موظف هستند در اسرع وقت وام بانکی متقاضیان را پرداخت کنند. در عین حال نیز برخی برای کسب اطلاع و احتمالا درخواست تسهیلات یاد شده به شعب بانک‌ها رفتند.

اما اندکی بعد اعلام شد که شرایط درخواست وام‌های بانکی به نسبت میزان اعتبار افراد خواهد بود و اینگونه نیست که همه متقاضیان بتوانند به سرعت درخواست تسهیلات به بانک‌ها ارائه داده و بانک‌ها نیز بدون تشکیل پرونده به آن‌ها تسهیلات پرداخت کنند. همچنین شرایطی نیز برای پرداخت وام‌های ۵۰ و ۱۰۰ میلیونی که از ابتدا وام بدون ضامن نام گرفته بود، برای بازنشستگان اعلام شد.

دو گروه مشمول دریافت وام بدون ضامن مشخص شد
با مشخص‌تر شدن بیشتر بخشنامه صادر شده به بانک ها، بانک مرکزی اعلام کرد که تا پایان سال درباره نحوه پرداخت تسهیلات بدون ضامن دستورالعملی را تدوین خواهد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برنامه اعلام شده از سوی وزارت اقتصاد بیشتر در بخش آسان شدن ارائه ضامن برای دریافت تسهیلات است و شرایط بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات تغییر نکرده است. به عنوان نمونه بازنشستگان تامین اجتماعی می‌تواند برای دریافت تسهیلات ۵۰ میلیونی بدون ضامن، گواهی کسر از حقوق ارائه کنند و دیگر نیازی به ارائه ضامن نیست.

با وجود اطلاع رسانی‌های صورت گرفته در مدت اخیر، اما ابهامات فراوانی همچنان در رسانه‌ها و در جامعه مطرح می‌شود. از اینرو وزارت اقتصاد در روز‌های اخیر خلاصه شرایط متقاضیان برای دریافت وام‌های خُرد ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی را تشریح کرد. در اطلاعیه وزارت اقتصاد شرایط حذف ضامن برای مشمولان دریافت تسهیلات بانکی مورد اشاره قرار گرفته است.

وزارت اقتصاد دوباره تاکید کرده که بخشنامه تسهیلات بدون ضامن به بانک‌ها به این معنی نیست که وام ۱۰۰ میلیون تومانی به همه افراد بدون ارائه ضامن قابل پرداخت است. همچنین تاکید شده افرادی که واجد شرایط دریافت تسهیلات خُرد بدون ضامن باشند، از این پس می‌توانند از این نوع وام‌های بانکی بدون ارائه ضامن استفاده کنند.


نکته دیگر اینکه حساب واریز حقوق متقاضیان دریافت تسهیلات بدون ضامن باید در همان بانکی باشد که افراد متقاضی دریافت تسهیلات شده اند. طبق تقسیم بندی صورت گرفته برای مشمولان دریافت وام‌های ۵۰ و ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن نیز آمده است: افراد شاغل، بازنشسته و مستمری بگیر دارای رتبه‌های اعتباری C و A، B در دستگاه‌های دولتی، نهاد‌های عمومی غیردولتی و شرکت‌های معتبر خصوصی به تشخیص بانک می‌توانند از تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی بدون نیاز به ضامن و با ارائه گواهی کسر از حقوق بهره‌مند شوند.

برای دریافت تسهیلات بالاتر از ۵۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان، باید گواهی کسر از حقوق، سفته و یا چک ارائه کنند و در این مورد نیز نیاز به معرفی ضامن نیست. همچنین برای دریافت تسهیلات ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی جهت کارکنان سایر شرکت‌های خصوصی که دارای رتبه B و A باشند نیز با ارائه گواهی کسر از حقوق و سفته یا چک قابل پرداخت است و در این خصوص نیز نیاز به معرفی ضامن نخواهد بو n.

کارکنان سایر شرکت‌های خصوصی که دارای رتبه C باشند برای دریافت تسهیلات ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی باید یک نفر ضامن و سفته یا چک ارائه کنند. افراد پایین‌تر از رتبه C مشمول تسهیلات بدون ضامن نخواهند بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی