تیتر امروز

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

برای ساختن کسب و کار از کجا شروع کنیم؟

مشاور عالی کسب و کار و مدرس دانشگاه طرح کسب و کار را یک سند رسمی می‌داند که به طور دقیق مشخص می‌کند، اهداف یک کسب و کار چیست و چگونه می‌توان به آن اهداف دست یافت؛ همچنین هر کسب و کار نوپایی باید بداند که چه کاری، توسط چه کسی، برای چه کسانی، در چه زمانی و چگونه انجام خواهد شد؟

کد خبر: ۱۱۹۹۸۱
۱۳:۳۴ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش دیدار نیوز خوزستان، شکل گیری کسب و کار نشان دهنده پویایی اقتصاد است و ناتوانی کارآفرینان و صاحبان ایده در ایجاد کسب و کار‌های جدید نیز نشان از وجود چالش‌های اساسی و عدم فراهم بودن زیرساخت‌ها در اقتصاد هر کشوری است که امکان ایجاد کسب و کار‌های جدید و توسعه آن‌ها را نمی‌دهد.

با این وجود، تنها فراهم بودن زیرساخت‌ها نیست که می‌تواند کسب و کار‌ها را به هر طریقی به سرانجام برساند و این زمینه‌ها تنها بخشی از کار است. بخش مهم دیگر کار این است که صاحبان ایده و سرمایه گذاران کسب و کارها، بدانند چه می‌خواهند و شناخت کافی از پروژه‌ای که قرار است اجرا کنند داشته باشند و همچنین اینکه برای کسب و کار نوپای خود چشم انداز روشنی را تعیین کنند. در عین حال، از قوانین مربوط به کسب و کار آینده خود مطلع بوده و تخصص لازم برای عملیاتی کردن کسب و کار را نیز داشته باشند.

مسلم خانی در خصوص روش‌های نگارش طرح کسب و کار، گفت: برای ایجاد و رشد یک کسب و کار نیازمند یک نقشه راه هستیم و صاحبان این کسب و کار باید بدانند که این کسب و کار به چه کسانی قرار است خدمات بدهد و چه چیزی تولید کند و همچنین اینکه آینده این کسب و کار به چه سمت و سویی در حرکت است.

این مشاور عالی کسب و کار اظهارداشت: تعریف ساده از طرح کسب و کار این است که چه کاری، توسط چه کسی، برای چه کسانی، در چه زمانی و چگونه انجام خواهد شد؟ این ماهیت و هویت طرح کسب و کار است. با این حال، بسیاری سوال می‌کنند که آیا واجب است که طرح کسب و کار نوشته شود؟

کسب و کار

آینده کسب و کارتان را پیش بینی کنید
خانی در پاسخ به سوال ذکر شده گفت: نوشتن طرح کسب و کار ده‌ها مزیت دارد. یک موضوع دستیابی به نقشه استراتژیک است که سناریو‌های بدبینانه و خوشبینانه و همچنین سناریو‌های واقع بینانه مرتبط با آن فعالیت نوشته می‌شود و احتمالات ممکن در کسب و کار به نوعی در نظر گرفته می‌شود.

به گفته خانی، طرح کسب و کار ما را برای مواجه شدن با موقعیت‌های گوناگون آماده می‌کند. وی ادامه داد: فرایند تولید و عرضه خدمات و کسب ثروت از طریق شناسایی فرصت‌ها را اگر تعریف جامع کسب و کار بدانیم، نیازمند آن است که افق استراتژیک و دورنمای آن را بدانیم و راهبرد‌های توسعه کسب و کار را نیز به صورت مکتوب در اختیار داشته باشیم و نوعی پیش بینی آینده کسب و کار را داشته باشیم.

این استاد دانشگاه در ادامه به ارائه نکات مربوط به طرح‌های کسب و کار پرداخت و گفت: اولین نکته مهم این است که باید نام کسب و کار و شناسنامه کسب و کار و نام تجاری آن را در این طرح مشخص کرده باشیم که بتوانیم از این کسب و کار با یک نام و نشان تجاری مشخص یاد کنیم.

به گفته خانی، ما به عنوان طراح، باید محصولات و خدماتی که در این طرح کسب و کار قرار است تولید شود را مشخصا تبیین کنیم. وی افزود: در واقع منابع انسانی که قرار است این کسب و کار را اداره کنند و نقش آفرینی داشته باشند را معرفی می‌کنیم، از طرفی باید معرفی بازار‌های بالفعل و بالقوه فرا روی این کسب و کار نیز صورت گیرد.

از کسب و کارتان رویا نبافید
خانی در ادامه گفت: از سوی دیگر ما باید تکنولوژی‌های مورد نیاز کسب و کار را نیز مشخص کنیم و کسب و کار‌های رقیب در این حوزه را بشناسیم تا ورود واقع بینانه داشته باشیم و از همه مهم‌تر آینده پژوهی و آینده کسب و کار را بدانیم.

کارشناس ارشد بازار کار و کارآفرینی، سند مکتوب و مشخص کسب و کار را سبب اعتماد و اطمینان دانست و اعلام کرد: زمانی که یک کارآفرین جوان می‌خواهد یک کسب و کار دانش بنیان تعاونی راه اندازی کند و در حوزه‌های مختلف فعالیت خواهد داشت، طرح کسب و کار باعث جلب اعتماد مشتریان خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: همچنین طرح کسب و کار شانس موفقیت آن را بیشتر می‌کند و موقعیت کسب و کار‌های رقیب را در طرح می‌توانید مطالعه کنید. در عین حال، کسب و کار از حالت رویایی خارج می‌شود و سرمایه گذاران و تامین کنندگان مالی را راحت‌تر همراه خواهد کرد.

مدرس دوره‌های کارآفرینی، استراتژی‌های حرکت و روش‌های دستیابی به موفقیت در طرح کسب و کار کارآفرینانه را از فواید داشتن طرح کسب و کار عنوان کرد و گفت: طرح کسب و کار نوعی راهنمای گام به گام برای شما ایجاد خواهد کرد و زمانی که از طرح کسب و کار صحبت می‌کنیم، یعنی یک فرایند به هم پیوسته از ایده تا پدیده و محصول را خواهیم داشت.

کسب و کار

وی در ادامه افزود: طرح کسب و کار می‌تواند به شما امکان مقایسه امروز را با فردا بدهد و از همه مهم‌تر این باور را به شرکا و مشتریان بدهید که ما دارای یک کسب و کار مستحکم هستیم و می‌خواهیم آن را توسعه بدهیم. طرح کسب و کار چشم انداز واضحی از کسب و کار ایجاد می‌کند و یک درک متقابل بین اعضای کسب و کار و هیات مدیره ایجاد می‌کند.

خانی طرح کسب و کار را نوعی بیانیه ماموریت و بیانیه هویت عنوان کرد و گفت: سوال این است که فرایند‌ها و مراحل تهیه کسب و کار چه گام‌هایی است؟

گام‌های کسب و کار
مشاور عالی کسب و کار، اولین گام کسب و کار را ارزیابی دقیق از فرایند کسب و کار با توجه به منطقه جغرافیایی عنوان کرد و گفت: نکته دوم ماموریت‌های این کسب و کار را بنویسیم و نکته سوم این است که آمادگی لازم را با توجه به واقعیت‌های بازار کسب کنیم و آن‌ها را درطرح کسب و کار وارد کنیم و اهداف طرح کسب و کار را رویکرد دستیافتنی بودن در طرح بیاوریم و نهایتا به سمتی برویم که کارکنان و فرایند‌ها با این طرح کسب و کار تطبیق داده شوند.

به گفته خانی، در طرح کسب و کار با بیزینس پلن و نقشه طرح کسب و کار به صورت عمومی روبرو هستیم و همچنین روش اقتصادی سازی یک کسب و کار را در مدل کسب و کار تشریح می‌کنیم و یک طرح نیز برای غلبه بر بازار داریم که چگونه یک محصول باید وارد بازار شود؟

وی ادامه داد: ما قبل از نوشتن طرح کسب و کار، در ادبیات اقتصادی و بازار کار نیازمند یک مطالعه توجیهی هستیم که آیا صرفه اقتصادی انجام طرح در منطقه مدنظر وجود دارد و این کار باید امکان سنجی فنی و اقتصادی شود که مقدمه طرح کسب و کار است.

مدرس دوره‌های کسب و کار گام بعدی را داشتن طرح کامل کسب و کار عنوان کرد و گفت: ما در طرح توجیه فنی و اقتصادی، بررسی‌های اقتصادی و فنی را انجام می‌دهیم و به این نتیجه می‌رسیم که طرح در منطقه انجام بشود و یا خیر؟ ولی در طرح کسب و کار به سراغ فرایند‌ها و چگونگی انجام کسب و کار می‌رویم؛ بنابراین بررسی دقیق یک طرح کسب و کار نیازمند خلاصه مدیریتی است.

خانی در انتها گفت: ما در طرح کسب و کار باید به الگو‌های قیمت گذاری و ترویج و الگو‌های ارتباط با مشتریان و به نقطه سر به سر پاسخ بدهیم. یعنی به مخاطبان بگوییم این کسب و کار چگونه محصولات را تولید و عرضه می‌کند و نحوه ترویج محصولات چگونه خواهد بود؟ همچنین قیمت تمام شده محصول و کالا چه عددی خواهد بود و اینکه کسب و کار چه زمانی به نقطه سر به سر (برابری هزینه‌ها با سودآوری کسب و کار) می‌رسد که از آن به بعد کسب و کار وارد مرحله سودآوری خواهد رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی