تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

آلودگی آب سد ماملو جدی است؛ کسی تکذیب نکرد!

شرکت عمران پردیس به عنوان متولی ساخت تصفیه‌خانه شماره ۲ فاضلاب پردیس مدعی است که فقط ۱۰ درصد از فاضلاب مسکن مهر به سد ماملو می‌ریزد، اما مسئولان محیط زیست می‌گویند که نیمی از فاضلاب پردیس وارد سد می‌شود.

کد خبر: ۱۱۹۹۱۷
۰۶:۱۴ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۰

آلودگی آب شرب تهران جدی است؛ کسی تکذیب نکرد!

دیدارنیوز ـ سبک زندگی: موضوع آلودگی آب از دریا‌ها گرفته تا اقیانوس و آب‌های روان دغدغه امروز و دیروز محیط زیست نیست، متخصصان و کارشناسان محیط زیست در طول سال‌های گذشته همواره به دفن زباله در کنار دریای خزر و ورود پساب و شیرآبه‌ها به آب‌های روان و در نهایت به این دریا اعتراض دارند که این اعتراض‌ها همیشه در قالب تجمع و نامه نگاری با مسوولان ذیربط بیان می‌شود، اما تا به امروز راه به جایی نبرده است زیر متولیان شهری راهی برای حجم زیاد زباله‌ای که در استان‌های شمالی تولید می‌شود ندارند و همین موضوع سبب شده که هیچ وقت این مشکل از ریشه حل نشود.

حالا مشکل آلودگی آب از استان‌های شمالی و دریای خزر به تهران و سد ماملو رسیده البته با یک تفاوت فاحش، الودگی آب این سد به دلیل ورود فاضلاب انسانی است که از ساختمان‌های مسکن مهر وارد اراضی روستای باغکمش می‌شود و در نهایت به سد ماملو می‌ریزند و نکته قابل تامل این است که هیچ کس این موضوع را رد و تکذیب نکرد حتی شرکت عمران پردیس به عنوان متولی ساخت تصفیه‌خانه شماره ۲ فاضلاب پردیس مدعی است که فقط ۱۰ درصد از فاضلاب مسکن مهر به اراضی روستای باغکمش در چند کیلومتری سد ماملو می‌ریزد!


بیشتر بخوانید: سد ایلیسو؛ ترکیه آب را می‌بندد، بیابان می‌سازد و دیوار می‌کشد!


محیط زیست مقصر است!

هر چند که شرکت عمران پردیس موضوع ورود آلودگی به سد ماملو را به دلیل ورود فاضلاب به تکذیب نکرد، اما این به معنای پذیرفتن ایراد و تقصیر از سوی این شرکت نبوده و نیست، زیرا چند روز قبل، ابراهیم نظری‌نیا، عضو هیات مدیره شرکت عمران پردیس همه تقصیر‌ها را گردن سازمان محیط زیست می‌اندازد و با ابراز گلایه می‌گوید که این سازمان هفت سال با ارائه مجوز تصفیه‌خانه شماره ۲ پردیس مخالفت کرده است، اما این مقام مسوول در توضیح بیشتر دلیل مجوز ندادن محیط زیست را توضیح نداد.

البته این عضو هیات مدیره  صحبت‌های خود را به این سمت برد که فقط حدود ۱۰ درصد فاضلاب پردیس مربوط به جمعیت ۳۰ هزار نفری فاز ۸ وارد روستای باغکمش در نزدیکی سد ماملو می‌شود و حدود ۸۳ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس وجود دارد که از این تعداد ۵۵ هزار واحد در فاز‌های ۳، ۵، ۹ و ۱۱ است و فاضلاب آن از طریق تصفیه‌خانه شماره یک با هزینه بالایی مدیریت شده و هیچگونه آلودگی ندارد.

 در این میان مسوولان محیط زیست هم نسبت به این صحبت‌ها ساکت نماندند و علی مریدی، مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محدودیت منابع یکی از مسائل مهم در برنامه پایش کیفیت آب است، تلویحا مقصر دانستن سازمان متبوعش را پذیرفت، اما او هم با بیان اینکه متاسفانه آسفالت کردن و ساخت جاده در اولویت قرار دارد، اعتراض خود را نسبت به کم کاری‌های مقام بالادستی عنوان کرد.


بیشتر بخوانید: تغییرات اقلیمی، باران‌های اسیدی و تخریب انسانی بلای جان تخت جمشید


آلودگی در آب شرب تهران وجود دارد یا خیر؟

بی شک یکی از نهاد‌هایی که باید در این زمینه پاسخگو باشد، مدیریت منابع آب است که فدایی‌فرد، به عنوان کارشناس آن به ابعاد تازه‌ای از آلودگی آب دیگر سد‌های تهران علاوه سد ماملو اشاره می‌کند و می‌گوید: مشکل سد قشلاق  به مراتب بدتر از سد ماملو است.

البته اظهار نظر‌های اینچنین او  تا جایی پیش رفت که او ادعا می‌کند که، سد ژاوه در پایین دست شهر سنندج قرار دارد و تصفیه خانه آن ۵۰ درصد از پساب را تصفیه می‌کند؛ ظاهرا آنچه که مورد غفلت قرار گرفته کیفیت آب بسیاری از سد‌های کشور از جمله سد ماملو است که آب شرب بخش‌هایی از جنوب تهران و شهر‌های ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت و آب مورد نیاز صنایع این محدوده را تامین می‌کند. تا سه سال آینده هم نمی‌توان به احداث تصفیه‌خانه امیدوار بود و باید به دو حوضچه موقت که ممکن است تا حدودی از شدت آلودگی بکاهد، بسنده کنیم.

آلودگی آب شرب تهران جدی است؛ کسی تکذیب نکرد!

معاون سابق وزارت نیرو: کود و سم و آلاینده و انسان همه مقصرند!

بحران آلودگی آب در سد ماملو و منطقه جاجرود به گفته معاون سابق وزارت نیرو مربوط به خیلی سال پیش است، زمانی که سدی نبود و آلاینده‌های ناشی از کود‌های شیمیایی، سموم کشاورزی، آلاینده‌های صنعتی و جمعیتی و دامپروری هم وارد رودخانه جاجرود می‌شد و آن را آلوده می‌کرد.

هدایت فهمی به دیدار می‌گوید: فقط نیمی از جمعیت ۵۰۰ هزار نفری شهر جدید پردیس به تاسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب دسترسی دارند و نیمی از فاضلاب تولیدی پردیس به منابع آبی سد ماملو سرازیر می‌شود.

او با تاکید دوباره روی این موضوع که حتی قبل از آبگیری سد ماملو در سال ۱۳۸۶ پساب صنعتی و انسانی وارد رودخانه جاجرود می‌شد، تاکید می‌کند: بحران اصلی، کمیت آب نیست بلکه کیفیت آب است و در نقاط مختلف کشور شاهد ورود منابع آلاینده به سد‌ها و رودخانه‌ها و دیگر منابع آبی هستیم.

حدود یک سال قبل بود که عزیز میکائیلی، رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پردیس اعلام کرد ۳۰ تا ۴۰ درصد فاضلاب شهرستان پردیس تصفیه می‌شود و مابقی آن که عمدتا مربوط به مسکن مهر است وارد رودخانه جاجرود و حوضه آبریز سد ماملو می‌شود و در نهایت پشت تاج این سد - که تامین کننده بخش عمده آب شرب کلان‌شهر تهران است - جمع می‌شود که می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را به‌همراه داشته باشد.

به نظر می‌رسد بی توجهی به مشکلات محیط زیستی به ویژه در بخش آب شرب کلانشهر هنوز که هنوز است دغدغه هیچ مسوولی نیست و این مردم هستند که همواره باید تاوان تمام این بی توجهی‌ها و بی مسوولیتی‌ها را پرداخت کنند و در نهایت بعد از کشمکش‌های زیاد هنوز هیچ نهادی مسوولیت رسیدگی به این معضل را نپذیرفته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی