تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...
اعتراض‌ها به اخراج اساتيد دانشگاه‌های كشور همچنان ادامه دارد

تشكيل كارزار مقابله با حذف اساتيد

روز گذشته کارزاری در فضای مجازی در اعتراض به قطع همکاری با دو استاد دانشگاه شهید بهشتی (محمد فاضلی) و استاد دانشگاه شریف (آرش اباذری) به راه افتاد. کارزاری که تنها با گذشت چند ساعت از موعد راه‌اندازی آن و تا زمان تنظیم این گزارش، امضای بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ نفر را بر تارک خود می‌دید.

کد خبر: ۱۱۹۸۱۳
۰۹:۳۶ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰

محمد فاضلی

دیدارنیوز: با گذشت بیش از ۳ روز از انتشار خبر اخراج محمد فاضلی استاد دانشکده بهشتی و آرش اباذری استاد دانشگاه شریف، تبعات برآمده از این تصمیم وزارت علوم، همچنان در فضای عمومی، محافل دانشگاهی و فضای مجازی بازتاب دارد.

در این میان، هر اندازه که رسانه‌های اصولگرا و نزدیک به دولت تلاش کردند جریان خبری مرتبط با موضوع اخراج اساتید دانشگاهی را کمرنگ جلوه داده و آن را منحرف کنند، بازهم جامعه دانشگاهی و افکار عمومی ایرانیان مطالباتی با این مضمون را پیگیری می‌کند که در وهله نخست، وزارت علوم امکان تدریس آزادانه برای محمد فاضلی (و سایر اساتید منتقد) را فراهم کند و در مرحله بعد، این اطمینان به جامعه دانشگاهی و پژوهشی کشور داده شود که فضای تنفس در ساختار آموزش عالی ایران از برخورد‌های سیاسی و جناحی برخی افراد تنگ‌نظر و تمامیت‌خواه مصون نگه داشته می‌شود.

در کشاکش انعکاس این اخبار در فضای عمومی کشور، روز گذشته کارزاری در فضای مجازی در اعتراض به قطع همکاری با دو استاد دانشگاه شهید بهشتی (محمد فاضلی) و استاد دانشگاه شریف (آرش اباذری) به راه افتاد. کارزاری که تنها با گذشت چند ساعت از موعد راه‌اندازی آن و تا زمان تنظیم این گزارش، امضای بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ نفر را بر تارک خود می‌دید.

از سوی دیگر دامنه وسیعی از اساتید جوان و باسابقه کشور با انتشار نامه‌ای خطاب به محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم دولت سیزدهم نسبت به رویه‌ای که طی ماه‌های اخیر در مواجهه با اساتید دانشگاه‌های کشور و محیط‌های علمی در پیش گرفته شده، اعتراض کردند.

اساتید نام‌آشنای دانشگاه‌های کشور با اشاره به وی‍ژگی‌های برجسته علمی و تخصصی همکاران خود در دانشکده شهید بهشتی و شریف از وزیر علوم دولت سیزدهم خواستند هر چه سریع‌تر نسبت به بازگشت این اساتید به محیط دانشگاهی کشور اقدامات لازم را صورت دهند. این اساتید با طرح این پرسش که در شرایطی که دولت از زمینه‌سازی برای حضور اساتید و اهالی فرهنگ خارج از کشور سخن می‌گوید، چگونه است که برخی افراد و جریانات در داخل دولت به گونه‌ای رفتار می‌کنند که در تضاد به اظهارات و وعده‌های دولت برای صیانت از محیط علمی و فرهنگی کشور است؟

دولت سیزدهم، اما هنوز واکنش قاطعی به این مطالبات گسترده نداشته است و مشخص نکرده است که آیا براساس وعده‌هایی که پیش از این درخصوص حمایت از گردش آزاد علمی در محیط‌های دانشگاهی عمل خواهد کرد یا اینکه اجازه خواهد داد تا تیغ برنده حذف اساتید به تداوم فعالیت‌های سلبی‌اش در دانشگاه‌ها ادامه دهد؟

اعتراض به قطع همکاری با دو استاد دانشگاه

روز گذشته نامه‌ای به امضای دامنه وسیعی از اساتید دانشگاهی منتشر شد که از متولیان امر رسیدگی به برخورد‌های سلبی با اساتید دانشگاهی را داشتند. در نامه اعتراض جمعی از اساتید کشور خطاب به محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آمده است: «به نام حق. جناب آقای دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری. متأسفانه مطلع شدیم که دو دانشگاه بزرگ کشور، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه صنعتی شریف، همکاری خود را با دو تن از استادان برجسته، دکتر محمد فاضلی از گروه جامعه‌شناسی و دکتر آرش اباذری از گروه فلسفه علم قطع کرده‌اند. اگر این قطع همکاری‌ها به دلایلی علمی و دانشگاهی، از قبیل فقدان شایستگی در تدریس، پژوهش و ادای وظایف آکادمیک، بود، جای اعتراض نداشت، اما تا آنجا که می‌دانیم و همکاران دانشگاهی این اساتید تایید می‌کنند، قطع همکاری‌ها براساس چنین دلایلی نبوده است. نیز تا آنجا که می‌دانیم، سابقه کاری و تدریس و پژوهش این دو استاد جوان روشن و درخور افتخار است: یکی استاد جوان جامعه‌شناسی است که در سیاست‌گذاری و عرصه عمومی نیز حضور موثر دارد و دیگری استاد جوان فلسفه است که صلاحیت حرفه‌ای خود را با انتشار آثارش در مهم‌ترین مراجع نشر اندیشه فلسفی در جهان نشان داده است. همچنین، تا آنجا که می‌دانیم دانشجویان از شیوه و محتوای تدریس این دو استاد رضایت داشته‌اند و دارند.»

در ادامه این نامه تاکید شده است: «پرسش اساسی ما، جمعی از اعضای جامعه دانشگاهی و اهل فرهنگ کشور این است که در شرایطی که بلندپایه‌ترین مقام‌های سیاسی کشور از ایرانیان خارج از کشور دعوت می‌کنند به میهن خود بازگردند و نیز مصرانه از نخبگان می‌خواهند آنان را در برنامه‌ریزی و اداره بهینه امور یاری کنند، چنین اقداماتی در عمل به چه نتایجی می‌تواند منجر شود؟ آیا این تصمیمات موجب ناامیدی از امکان فعالیت علمی آزاد و مستقل نخواهد شد؟ آیا رواست دو دانشگاه مادر در پایتخت کشور بی‌پروا دست تطاول بر سرمایه انسانی خود و افقی تیره پیش روی نسل آینده دانشگاهی بگشایند و سخن آنانی را که چیزی جز تیرگی در فضای فکری و فرهنگی کشور نمی‌یابند تقویت کنند؟ آیا به‌راستی ثبات داخلی و جذب حداکثری نخبگان مقتضای چنین اقداماتی است؟»

این دسته از اساتید در ادامه تاکید کردند: «ما، جمعی از اعضای جامعه دانشگاهی و اهل فرهنگ، به قطع همکاری دانشگاهی با این دو استاد معترضیم و خواستار آنیم که دانشگاه‌های مربوط و وزارت علوم، ضمن بازنگری در این تصمیمات، مانع مداخله افراد و نهاد‌های خارج از دانشگاه در امور دانشگاهی شوند.»

ذیل این نامه امضای اساتیدی چون، ابراهیم آزادگان، محسن آزموده، سیدمحمدرضا ابن‌الرسول، شهلا اسلامی، موسی اکرمی، کیوان الستی، حسن امیری‌آرا، کاوه بهبهانی، بهمن پازوکی، محمدرضا پویافر، سمیه توحیدلو، حمیدرضا جلایی‌پور، غزاله حجتی، مالک حسینی، هادی خانیکی، امیرحسین خداپرست، اسماعیل خلیلی، محمد راغب، گودر رشتیانی، مسعود زمانی، مسعود زنجانی، سیامک زندرضوی، سیدحسین سراج‌زاده، مهدی سلیمانیه، احمد شکرچی، حسین شیخ‌رضایی، هادی صمدی، بابک عباسی، مسعود علیا، مقصود فراستخواه، اسدالله فلاحی، امیراحسان کرباسی‌زاده، امیر مازیار، زهرا مبلغ، محمود مروارید، حسین معصومی همدانی، محمود مقدسی، سیدحسین موسویان، سیدنصرالله موسویان، مصطفی مهرآیین، مهدی ناجی، امیر ناظمی، محمد یزدانی‌نسب، سیدمحمود یوسف‌ثانی به چشم می‌خورد.

نامه فاضلی خطاب به دبیر هیات عالی جذب

در شرایطی که برخی نهاد‌هایی که نقش اصلی را در فرآیند اخراج محمد فاضلی و آرش اباذری ایفا کردند، تلاش می‌کنند تا دلیل اخراج این اساتید را یک موضوع پیش پا افتاده و ناگزیر جلوه دهند، اما واقعیت آن است که ریشه اصلی این تغییرات به موضوعات جناحی و گروهی بازمی‌گردد. در همین خصوص محمد فاضلی نیز با انتشار نامه‌ای خطاب به رضوان‌طلب دبیر هیات عالی جذب به این نکته اشاره می‌کند که کمیته اجرایی جذب دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ پانزدهم شهریورماه ۱۴۰۰ با جذب او مخالفت کرده و خواستار پایان یافتن قرارداد منعقده شده است. فاضلی همچنین تاکید می‌کند که مدیر امور هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی هیچ دلیلی درخصوص چرایی اخذ این تصمیم ارایه نکرده است.

فاضلی در ادامه این نامه آورده است: نظر به اینکه اینجانب با شرکت در فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهریور ۱۳۹۲ و طی کردن همه مراحل قانونی از ابتدای شهریور سال ۹۳ به عضویت هیات علمی گروه علوم اجتماعی این دانشگاه درآمدم؛ کلیه امتیازات علمی، آموزشی و پژوهشی ضروری برای تبدیل وضعیت کسب شده و امتیازات مذکور بسیار فراتر از حد نصاب‌های ضروری برای تبدیل وضعیت است و کلیه مراحل ضروری برای طرح پرونده در کمیته اجرایی جذب (از جمله بررسی‌های علمی و آموزشی در دانشکده و دانشگاه، ارسال پرونده به وزارت علوم و استعلام از مراجع ذی‌صلاح سه‌گانه) مطابق مراحل ذکر شده در سامانه نور رضوی، برای تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی نیز طی شده است.

منبع: اعتماد
برچسب ها: دانشگاه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی