تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

افراد بیشتر در چه مشاغلی فعالیت دارند؟

۱۱.۷ میلیون ایرانی در پاییز امسال در بخش خدمات اشتغال داشته و سهم بخش کشاورزی ۳ میلیون و ۲۶۹ هزار نفر بوده و در بخش صنعت نیز ۸ میلیون و ۱۶۳ هزار نفر اشتغال داشته‌اند. در شرایط فعلی، برای حل مسئله بیکاری جوانان، اقتصاد ایران نیازمند ظرفیت سازی جدید است.

کد خبر: ۱۱۹۵۴۳
۱۵:۱۷ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش دیدار نیوز خوزستان، بازار کار کشور در حال حاضر از سه بخش اصلی اشتغال کشاورزی، صنعت و اشتغال در بخش خدمات تشکیل می‌شود و ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شاغل کشور در این بخش‌ها فعالیت دارند.

به دلیل بالا بودن تعداد درخواست افراد جویای شغل و همچنین معضل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، دولت سیزدهم نیازمند انجام اقدامات موثر و اجرای طرح‌های اشتغال زا است. در شرایط فعلی، یکی از مهم‌ترین درخواست‌ها از مقامات دولتی در سفر‌های استانی مسئله اشتغال جوانان است.

با این وجود، کارشناسان عقیده دارند که باید بین میزان اشتغال موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی توازن برقرار باشد، چون در غیر اینصورت نه تنها فرصت‌ها و ظرفیت‌های اشتغال زایی در حوزه‌هایی خالی می‌ماند، بلکه میزان تقاضا نسبت به اشتغال در یک بخش افزایش و با صف متراکم تقاضا مواجه خواهد شد و در بخش دیگری که می‌تواند اشتغال زایی داشته باشد، تقاضایی نخواهد بود.

در حال حاضر، بیشترین میزان اشتغال زایی در اقتصاد ایران از طریق مشاغل بخش خدمات حاصل می‌شود که به عقیده کارشناسان، رشد اشتغال زایی در بخش خدمات می‌تواند به نیاز شغل یابی برخی بیکاران پاسخ دهد، اما اشتغالی که بتوان به آن نگاه درازمدت داشت و دارای ماندگاری باشد باید در بخش صنعت و همچنین کشاورزی ایجاد شود و بخش خدمات نیز مکمل قرار بگیرد.

با این وجود، در حال حاضر در اقتصاد ایران این جریان وجود ندارد و ۱۱ میلیون و ۷۳۷ هزار نفر در بخش خدمات به کار اشتغال دارند که در دوره دو ساله بروز پاندمی کرونا، مشکلات بیکاری فراوانی نیز برای برخی به وجود آمده است.

کارشناسان می‌گویند که در کشور‌های صنعتی دنیا، به دلیل رشد اشتغال زایی از طریق بخش صنعت، مشکلات بازار کار حل شده و در مواردی نیز فرصت‌هایی برای اشتغال کارجویان سایر کشور‌ها فراهم شده است. در دوره دو ساله پاندمی کرونا در جهان، بیشترین آسیب وارد شده به مشاغل بخش خدمات بوده و ریزش نیروی کار بیشتر در این بخش اتفاق افتاده است.

یکی از بخش‌های مورد غفلت قرار گرفته در اقتصاد ایران، توسعه بخش کشاورزی برای تولید محصولات کشاورزی و همچنین غذا است که در پی خود اشتغال زایی نیز خواهد داشت. با وجود مشکلات مربوط به آب، اما کشور دارای زمین مناسبی برای کشت انواع محصولات است.
 
بر پایه این گزارش، در حال حاضر کمترین میزان اشتغال زایی در بخش کشاورزی است به نحوی که از حدود ۲۴ میلیون شاغل کشور، ۳ میلیون و ۶۲۹ هزار نفر در بخش کشاورزی فعالیت دارند که در مقایسه با بخش خدمات، بیش از ۳ برابر کمتر است.

همچنین تعداد شاغلان در بخش صنعت کشور طبق آمار فصل پاییز، ۸ میلیون و ۱۶۳ هزار نفر است. میزان اشتغال زایی در بخش کشاورزی کشور می‌تواند با به کارگیری فرصت‌ها و ایجاد ظرفیت جدید، به چند برابر میزان فعلی برسد، اما در مقایسه با پاییز سال گذشته نه تنها چیزی به اشتغال بخش کشاورزی افزوده نشده، بلکه ۲۷۴ هزار نفر نیز از تعداد شاغلان در این بخش کاسته شده است.

تعداد شاغلان مرد در بخش کشاورزی طی پاییز امسال، ۳ میلیون و ۸۹ هزار نفر بوده و سهم زنان از فرصت‌های شغلی در بخش کشاورزی به میزان ۵۴۰ هزار نفر بوده است. از جمعیت مردان شاغل در بخش کشاورزی فصل پاییز امسال، ۱۸۲ هزار نفر و از جمعیت زنان شاغل کشاورزی نیز ۹۲ هزار نفر کاسته شده است.

در بخش صنعت نیز ۷ میلیون و ۲۲۱ هزار نفر از شاغلان مرد و ۹۴۰ هزار نفر زن هستند و در این بخش زنان از سهم به مراتب پایین تری نسبت به مردان برخوردار هستند. همچنین از مجموع ۱۱ میلیون و ۷۳۷ هزار نفر شاغل در بخش خدمات کشور طی پاییز امسال، ۹ میلیون و ۷۲۳ هزار نفر را مردان و ۲ میلیون و ۱۴ هزار نفر را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

فعال سازی فرصت‌های موجود، تکمیل واحد‌های نیمه تمام، اجرای برنامه‌های عملی از سوی دولت و ارائه مشوق‌های کاربردی به کارفرمایان می‌تواند زمینه‌های افزایش ظرفیت اشتغال زایی و به کارگیری نیروی کار در بازار کار ایران را فراهم کند. در درازمدت راهی جز سرمایه گذاری، تغییر روش آموزش ها، اصلاح نگاه جامعه به کار، متوازن سازی اشتغال زایی در بخش‌های اقتصادی و حل معضل مدرک گرایی و پشت میزنشینی وجود ندارد.

برچسب ها: شغل اشتغال
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی