تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
پیک پنجم دوباره برمی گردد؟

رفتار متفاوت امیکرون؛ مرگ از راه رسید

اعلام سه فوتی به دلیل ابتلا به امیکرون زنگ خطر را در کشور به صدا در آورده است تا جاییکه معاون وزیر بهداشت از آماده باش مراکز درمانی خبر داد و گفت: تعداد تست‌های مثبت در روز‌های اخیر بالا رفته است.

کد خبر: ۱۱۹۰۵۱
۰۸:۴۶ - ۲۷ دی ۱۴۰۰

 

رفتار متفاوت امیکرون؛مرگ از راه رسید

دیدارنیوزـ محمد بدیعی: پس از اینکه امیکرون پایش را به خارج از مرز‌های قاره آفریقا گذاشت، پزشکان و متخصصان بیماری‌های عفونی متفق القول اعلام کردند با اینکه امیکرون قدرت سرایتش بیشتر از دلتاست، اما خطر مرگ کمتری دارد، اما حالا با گذشت حدود دو ماه از حضور این ویروس جهش یافته وزارت بهداشت اعلام کرد که سه نفر در کشور به دلیل ابتلا به امیکرون فوت کرده اند و این یعنی زنگ خطر جدی و شاید حرکت به سمت پیک ششم با آمار مبتلایان بالا و فوتی‌های زیاد!

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت با اعلام اینکه زنگ خطر امیکرون در کشور به صدا در آمده است می‌گوید: در حال حاضر میزان کل مراجعین سرپایی و بستری تفاوت نکرده، اما تعداد تست‌های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است، از این رو تمام مراکز باید در حالت آماده‌باش باش هستند.

همین صحبت معاون وزیر بهداشت و فوت سه نفر به دلیل ابتلا به امیکرون موجی از نگرانی را در بین مردم بوجود آورده است و همه یک سوال یکسان دارند و آن این است که چرا با دریافت دو یا حتی سه دز واکسن علیرغم صحبت‌هایی گفته شده درباره اینکه امیکرون منجر به مرگ کسی نمی‌شود، چرا فوتی به دلیل ابتلا به امیکرون داشتیم که محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره این اتفاق اینطور توضیح داد: این افراد سالمند در شهر‌های تبریز، یزد و شهرکرد زندگی می‌کردند و واکسیناسیون خود را به طور کامل در سه نوبت انجام نداده بودند و یک مورد بدحال هم در اهواز تحت مراقبت است.


بیشتر بخوانید: جهش امیکرون؛ نبود کیت و احتمال بازگشت محدودیت‌ها



شناخت از امیکرون کم است؟

ویروس شناسانی که در حال حاضر روی رفتار امیکرون تحقیق می‌کنند اعلام کردند که هنوز شناخت دقیقی از رفتار این ویروس جهش یافته ندارند و در مراحل تحقیق بیشتری هستند، اما یک گمانه جدی در مورد افرادی که به دلیل ابتلا به امیکرون فوت شدند وجود دارد و آن این است که در سنین بالا امکان وجود عوامل خطر از جمله بیماری‌های مختلف مانند فشار خون بالا و دیابت وجود دارد و همین موضوع ضرورت توجه به هشدار‌های بهداشتی را بویژه در این سنین جدی‌تر می‌کند.

اگرچه قدرت مرگ‌باری امیکرون اندک است و از یک هزار و ۱۶۲ مورد مبتلا، سه نفر جان خود را از دست داده‌اند، اما باید پروتکل‌ها را رعایت و در اسرع وقت نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام کرد، اما این نکته قابل اهمیت این است که تعداد مبتلایان امیکرون در کشور رو به افزایش بوده که مشهد با ثبت  ۲۴۹ مورد سهم بیشتری در آمار ابتلا به امیکرون دارد.

از سوی دیگر سید موید علویان، رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، نسبت به بروز پیک ششم و احتمال اعمال محدودیت‌ها در سال نو، هشدار می‌دهد و می‌گوید:روند قبلی مقابله و مدیریت کرونا روند چالش برانگیزی بود و منجر به بروز ۵ پاندمی در کشور شد.  پاندمی پنجم هم با سویه دلتا بود که هم میزان ابتلاء و هم تلفات بالایی داشت.


سفر‌های نوروزی تعطیل می‌شود اگر

تجربه تلخ پشت سر گذاشتن پیک‌های مختلف در دوران کرونا از دست رفتن جان هزاران نفر از هموطنان تجربه‌ای است که تکرار آن نه جایز است نه منطقی و واقعیت این است که امروز باید هوشمند عمل کنیم؛ یک سناریوی خوشبینانه و یک سناریوی بدبینانه وجود دارد که علویان درباره آن می‌گوید: سناریوی بدبینانه این است که هرچه ابتلاء بالا برود، طبیعی است که بازهم در معرض خطر فوت و بستری قرار داریم و سناریوی خوب این است که به مردم واضح بگوییم که شرایط را ببینند و آن‌ها را به تزریق دز سوم تشویق و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی رعایت را کنند اگر همه این کارا انجام شود تعداد ابتلاء و فوتی‌های ما کمتر خواهد شد و کسانی مبتلا خواهند شد که احتمالاً واکسن نزده‌اند.

البته صحبت‌های رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ به همین جا ختم نمی‌شود او یک هشدار جدی هم در صحبت هایش داشت و آن هم این بود که "شفاف به مردم‌ می‌گویم، اگر می‌خواهید در تعطیلات عید به مسافرت بروید، یا می‌خواهید به دید و بازدید و مهمانی بروید، شرط دارد. اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم در دو ماه پایانی سال دوز سوم واکسن کرونا را بزنند، همه می‌توانیم در تعطیلات عید خیال آسوده‌تری داشته باشیم در غیر اینصوزت ممکن است تصمیم‌های دیگری اتحاذ کنیم.


بیشتر بخوانید: فلورونا و دلمیکرون، از شایعه تا واقعیت


تکمیل فرآیند واکسیناسیون تنها راه مقابله با امیکرون

نکته‌ای که در هفته‌های اخیر متخصصان بیماری‌های عفونی به آن اشاره دارند این است که در حال حاضر سویه‌های امیکرون، دلتا، سرماخوردگی و آنفولانزا سویه‌های در گردش هستند و علائم ویروس امیکرون خفیف و مشابه سرماخوردگی است و انجام تست pcr یک راه جامع برای تشخیص ویروس کووید ۱۹ است.

امیکرون، سویه‌ جدیدی از ویروس کرونا و مبدا آن آفریقای جنوبی است که سریعتر و فراتر از حدانتظار گسترش یافت و پیش بینی می‌شود که به تدریج در اکثر کشور‌ها به عنوان یک سویه غالب انتشار یابد. در کشور آفریقای جنوبی پس از یک ماه از ابتلا به سویه امیکرون پیک بیماری فرا رسیده در حالی که هنگام شیوع ویروس دلتا مدت زمان بیشتری طول کشید لذا پیش بینی می‌شود که سرعت گذر از امیکرون نسبت به دلتا بیشتر باشد.

نادر زرین فر،  یک متخصص بیماری‌های عفونی ضمن اشاره به جدال امیکرون با دز سوم واکسن کرونا، تاکید می‌کند: راهکار اصلی مبارزه با سویه امیکرون تکمیل فرآیند واکسیناسیون و دریافت دز سوم در کنار رعایت موازین بهداشتی است.

نکته قابل توجه در مواجهه با امیکرون این است که ۳۲ جهش رخ داده در ژن s ویروس کرونا باعث اتصال قابل توجه ویروس به سلول‌های میزبان شده و متخصصان با توجه به سرایت بسیار بالای آن، پیش بینی می‌کنند که سویه امیکرون زودتر از دلتا به قله خیز برسد.

زرین فر هم این موضوع را تاکید می‌کند و می‌گوید: شدت سرایت پذیری سویه امیکرون به قدری بالاست که هر فرد سالم به هنگام عبور از کنار فرد مبتلا یا ناقل، درگیر می‌شود هر چند شدت این سویه از لحاظ بیماری زایی در حد سویه دلتا نیست، اما بی تردید با گردش بیشتر ویروس و به دنبال کاهش سطح ایمنی واکسیناسیون قبلی، پیش بینی می‌شود که شاهد افزایش موارد بستری باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی