تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست

سگ‌های ولگرد برای محیط زیست تهدیدآمیز هستند

شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: وجود سگ‌های ولگرد معضلی برای محیط زیست است.

کد خبر: ۱۱۸۳۱۹
۱۳:۳۳ - ۱۹ دی ۱۴۰۰

تهدید سگ‌های ولگرد برای محیط زیست

دیدارنیوز ـ شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در نشست خبری امروز که در ساختمان سازمان محیط زیست به‌صورت برخط برگزار شد با اشاره به شیوع طاعون نشخوارکنندگان خاطرنشان کرد: هشت استان درگیر طاعون بودند. خوشبختانه با هماهنگی دامپزشکی و واکسیناسیون مناسب، تلفات ما علیرغم گستردگی آن مدیریت شد. برای روز‌های آینده نیز با قدرت و دقت واکسیناسیون انجام می‌شود. شیوع این بیماری اکثرا در مناطق حفاظت شده بود همچنین در برخی مناطق حیات وحش نیز پرندگان و دام از آب مشترک استفاده می‌کردند که این موضوع نیز برطرف شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره صدور مجوز‌های شکار اظهارکرد: مجوز شکار نسبت به پارسال کمتر و بر اساس سرشماری و درخواست‌ها کاهش یافته است. امسال شرط هفت سال به بالا اجرا می‌شود و سختگیری بیشتری در دستور کار ما قرار دارد.

منتظمی با تاکید بر لزوم همکاری همه نهاد‌ها برای رفع معضل سگ‌های ولگرد گفت: وزارت کشور، شهرداری‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست مسئول مدیریت این مشکل هستند. سگ‌های ولگرد آسیب‌زا هستند. وجود بیماری‌های مشترک سگ‌ها و دیگر موجودات نظیر انسان و احتمال آمیزش سگ و گرگ و تولید جمعیت گرگاس سبب شده است تا این موضوع به مسئله‌ای خطرناک تبدیل شود.

وی با اشاره به آنفلوانزای حاد پرندگان اضافه کرد: مدیریت آنفلوانزای فوق حاد مستلزم همکاری سه دستگاه شامل سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست است. سخت‌ترین بخش این کار بر عهده ماست چرا که این گونه‌ها تلف می‌شوند و جمع‌آوری آن‌ها کار بسیار سختی است؛ لذا مجبور شدیم غذادهی دستی داشته باشیم تا از پراکندگی آن‌ها جلوگیری کنیم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره مجوز شکار پرندگان گفت: مجوز شکار پرندگان به هیچ وجه در هیچ نقطه‌ای از کشور صادر نشده است. بخشی از شکار برای معیشت است، اما علی رغم این موضوع، شکار پرندگان غیرقانونی است و هیچ مجوزی برای آن صادر نشده و نمی‌شود. اگر تخلفی در این زمینه صورت بگیرد هم با آن برخورد می‌شود.

منتظمی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره وضعیت ایران و فیروز و شرایط تولید مثل آن‌ها گفت: دیروز گزارشی درباره وضعیت «ایران» و «فیروز» (یوز‌های در اسارت) دریافت کردیم و پس از معرفی این دو به یکدیگر منتظریم تا پذیرش انجام شود و در صورت وجود شرایط مناسب تولید مثل انجام می‌شود. این اتفاق سخت و نادر است، اما اگر اطلاعات جدیدی از وضعیت این دو قلاده یوز داشته باشیم، اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به تلفات بیماری پرندگان در منطقه میانکاله اضافه کرد: ما تلفات سنگینی بین پرندگان شاهد هستیم. مرجع مقابله با این بیماری سازمان دامپزشکی است. امسال نگرانی ما درباره شیوع بیماری میان پرندگان نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است. کاهش آب میانکاله نگرانی ما از تکرار این حادثه را بیشتر نیز کرده است.

منتظمی ادامه داد: ما جدی هستیم تا حوادث تلخ گذشته مانند قاچاق و جابجایی بیماری رقم نخورد و از طریق وزارت بهداشت و دامپزشکی پیگیر این موضوع هستیم. امیدواریم بتوانیم ساز و کار بهتری برای فریدونکنار داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به حادثه‌ای که برای باران- شامپانزه باغ وحش ارم- رخ داد، گفت: «باران» تحت حفاظت سازمان نبود، اما سازمان محیط زیست در قبال باغ وحش‌ها وظیفه دارد. پارک ارم درخواست انتقال «باران» به کنیا را داد. همه هماهنگی‌ها و پیگیری‌ها از طریق این باغ وحش انجام شد و سازمان مجوز‌ها را صادر کرد.

منتظمی در پایان درباره مرگ شیر دریایی دلفیناریوم برج میلاد در باغ وحش صفا دشت اظهار کرد: صفادشت از مراکزی است که ۶۰ فاکتور استاندارد دارد و مشکلی از نظر مدیریتی در این مرکز وجود ندارد. ما منتظر گزارشات مرگ شیر دریایی هستیم تا بتوانیم علت آن را به شکل دقیق اعلام کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی