تیتر امروز

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
چادرها برپا شد؛ مطالبات روی زمین ماند
گزارش تکمیلی دیدارنیوز سه روز بعد از حریق گسترده امامزاده ابراهیم

چادرها برپا شد؛ مطالبات روی زمین ماند

دیدارنیوز در گفت‌وگو با یکی از ساکنین بومی امامزاده ابراهیم از حال و هوای این روزهای منطقه آتش گرفته پرسیده؛ که می‌خوانید.

مدل تعالی یکی از مهمترین و مناسب‌ترین راهکار برای جایگزین قضایی است

مدل تعالی یکی از مناسبت‌ترین و مهمترین راهکار جهت جایگزین قضایی می‌باشد که علاوه بر افزایش میزان صلح و سازش، باعث ارتقاء عملکرد مجموعه می‌شود و این از اهداف بسیار مهم قوه قضاییه است که باید به نحوه احسن اجرایی شوند.

کد خبر: ۱۱۸۱۷۵
۱۱:۴۱ - ۱۸ دی ۱۴۰۰

به گزارش دیدار نیوز خوزستان: علیرضا باوی معاون قضایی و رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان گفت: مدل تعالی در اصل، دو بعد بسیار عمده‌ی را دنبال می‌کند و مهمترین هدف آن افزایش میزان صلح و سازش و گسترش و توسعه این مقوله در کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم است.

وی افزود: دو هدف عمده مدل تعالی در توسعه حل اختلاف استان‌ها مورد تاکید است، یکی افزایش و گسترش فرهنک صلح و سازش و دیگری استفاده از جایگزین‌های قضایی از جمله داوری، میانجی گری و ستاد صبر می‌باشد.

باوی ادامه داد: مدل تعالی با توجه به اینکه در کشور ما سابقه و سبقه دیرینه‌ی فقهی، اسلامی، دینی و فرهنگی دارد در افزایش رضایمندی مردم از دادگستری‌ها و پیشگیری از وقوع جرائم در جامعه اثر بخشی مطلوبی داشته و اگر بصورت صحیح و کامل اجرایی شود در بحث جایگزین قضایی موفقیت‌های حاصل خواهد شد.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان گفت: مدل تعالی در دو بخش که هر بخش شامل ۵ معیار می‌باشد بصورت جزیی در کلیه روش‌های حل اختلاف جایگزین، رضایت مندی ارباب رجوع، استفاده از شرکای بیرونی و بیان تمامی جزییات مورد بحث و آموزش قرار می‌گیرد که بصورت مفصل در کارگاه آموزشی با حضور استاد از مرکز و مشارکت حاضرین مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

باوی تصریح کرد: مدل تعالی می‌تواند قطعاً در ارتقاء میزان صلح و سازش و خیلی از امور در دادگستری‌ها و دادسرا‌ها اثر گذار باشد که با تحقق اهداف آن، میزان پرونده ها‌ی وارده، بحث جمعیت کیفری، رضایتمندی ارباب رجوع، میزان مراجعات به دادگاه‌ها و دادسرا‌ها و شاخص‌های خیلی زیادی را به شکل عملی بهبود می‌بخشد.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خوزستان خاطر نشان کرد: شورای حل اختلاف و ستاد صبر استان با استفاده از مدل تعالی و تلاش و کوشش خود توانستند در ۹ماهه امسال بیش از ۵۰ پرونده مهم و قتل را منتهی به صلح و سازش کنند.

وی بیان داشت: حوزه‌های قضایی که آمار عملکردی ضعیفی در امر صلح وسازش دارند با استفاده از مدل تعالی می‌توانند جایگاه حوزه قضایی خود را در این زمینه ارتقاء دهند.

باوی عنوان کرد: مدل تعالی یک ظرفیت عملی تاثیرگذار در تمامی شاخص‌ها و جهت‌ها در افزایش آمار صلح و سازش در استان است که باید روسای دادگستری و دادستان‌ها اهتمام ویژه‌ای به اجرایی نمودن آن داشته باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی