تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

یک میلیون فارغ‌التحصیل منتظر ورود به بازار کار

حدود یک میلیون نفر از مجموع ۲.۳ میلیون بیکار کل کشور در فصل پاییز امسال را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل داده و ۴۶.۱ درصد جویندگان فعلی کار در شهر‌ها و ۲۵.۵ درصد بیکاران روستا‌ها دارای مدک تحصیلی دانشگاهی هستند!

کد خبر: ۱۱۸۱۴۳
۱۰:۰۰ - ۱۸ دی ۱۴۰۰

به گزارش دیدار نیوز خوزستان: از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو دولت موضوع اشتغال زایی و مقابله با بیکاری است که در طول چند دهه گذشته به یک معضل مزمن در اقتصاد ایران تبدیل شده است و دولت‌های مختلف با وجود ارائه طرح‌های مختلف، موفق به حل مشکلات مربوط به بیکاری نشده اند.

اگر بخواهیم معضل بیکاری در جامعه را لایه بندی کنیم، قطعا بیکاری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی در راس معضلات بازار کار ایران خودنمایی می‌کند و در طول سنوات اخیر، بیکاری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی به یک مسئله لاینحل در اقتصاد ایران تبدیل شده است.

کارشناسان بازار کار معتقدند نبود ارتباط بین نیاز‌های واقعی بازار کار ایران و آموزش‌های آکادمیک دانشگاهی، باعث شده تا خروجی دانشگاه‌ها پاسخگوی نیاز‌های بازار کار کشور نباشد و از اینرو، بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور با معضل شغل یابی مواجه باشند به نحوی که طبق آمار‌های موجود، ۴۶.۱ درصد از کل بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دهند.

بنابراین آنچه که در این شرایط باید درباره آن برنامه ریزی شود، یا کاهش میزان ورودی‌ها به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور است به نحوی که تناسبی بین فارغ التحصیلان و نیاز‌های بازار کار به وجود آید. همچنین اینکه تحصیلات ارائه شده در دانشگاه‌ها با نیاز‌های بازار کار منطبق شود به نحوی که از پیش برای اشتغال آینده افراد مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها برنامه ریزی و فکر شود.

از سویی نیز برای حل مشکل فارغ التحصیلان دانشگاهی، باید هدایت بخشی از افراد به رشته‌های فنی و تخصصی از دوران تحصیلات متوسطه آغاز شود و ظرفیت پذیرش رشته‌های نظری و علوم انسانی محدود شود و یا دستکم در مقطع زمانی مشخصی تا رسیدن بازار کار به یک وضعیت مشخص، پذیرش در رشته‌های علوم انسانی محدود شود.

در حال حاضر، هیچ یک از این مباحث مطرح شده اجرا نمی‌شود به نحوی که هر ساله دانشگاه‌ها برای پُر کردن صندلی‌های خود با یکدیگر رقابت کرده و افراد را با آزمون و بدون آزمون برای تحصیلات دانشگاهی تشویق می‌کنند. در نهایت نیز هزاران مدرک دانشگاهی فاقد کارایی صادر و افراد فارغ التحصیل بدون شغل در بازار کار رها می‌شوند.

نگاهی به آمار‌های جدید مرکز آمار ایران از وضعیت بازار کار در فصل پاییز امسال نشان می‌دهد که از مجموع ۲ میلیون و ۳۰۳ هزار نفر بیکار مطلق کشور، ۸۶۶ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی ساکن شهر‌ها و ۱۰۸ هزار نفر نیز فارغ التحصیل دانشگاهی ساکن روستا‌های کشور بوده است.

منبع: کارآفرین نیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی