تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

مذاکرات وین پشت درهای بسته؛ بازار داغ گمانه‌زنی‌ها

مذاکرات وین پشت درهای بسته ادامه می‌یابد. درهای بسته‌ای که بازار گمانه‌زنی‌ها را داغ کرده است. آیا رسیدن مذاکرات به این نقطه نشانه‌ای از نزدیک شدن توافق است یا بغرنج بودن گره‌هایی که باز نمی‌شوند؟

کد خبر: ۱۱۷۸۸۴
۱۸:۵۷ - ۱۴ دی ۱۴۰۰

شمارش معکوس برای توافق در مذاکرات وین

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: ادامه دور هشتم مذاکرات بعد از تعطیلات سال نو پشت در‌های بسته آغاز شده است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توئیتر خبر داده است که دور هشتم مذاکرات وین در قالب دیدار‌های غیررسمی ادامه می‌یابد.

هشتمین دور مذاکرات برای احیای برجام با برگزاری نشست کمیسیون مشترک علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ازسرگرفته شده است. بعد از آن انریکه مورا، هنگامی که ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار داشته راهی هتل ماریوت که جلسات گروه ۱+۴ با هیات آمریکایی برگزار می‌شود، شده است. او پیش از پایان جلسه مذاکره کننده ارشد ایران با طرف‌های اروپایی بدون اینکه با رسانه‌ها صحبت کند، دوباره به هتل کوبورگ برگشته است.


بیشتر بخوانید: شروع دوباره مذاکرات وین؛ لغو گام به گام یا یکباره تحریم‌ها


رفت و آمد‌ها در خیابان‌های وین برفی خبر از شتاب گرفتن مذاکرات می‌دهد، این موضوع می‌تواند حامل خبر جدیدی باشد.

کاهش درز اطلاعات و افزایش گمانه زنی‌ها

خبر بسته شدن در‌های مذاکرات وین و کم شدن درز اطلاعات به رسانه ها، بازار گمانه زنی‌ها رونق گرفته است. رسانه‌هایی که در وین حضور دارند، هیات‌ها را زیر نظر دارند و احتمال دادند که مورا پیام‌هایی را میان ایران و آمریکا رو بدل کرده است.

قبل از توقف چند روزه مذاکرات به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، هیات‌ها تا حدودی روند مذاکرات را ارزیابی کردند. تا جایی که نماینده روسیه در وین از احتمال وین در اوایل سال جدید میلادی را داده است. طبق گزارش‌ها طرف‌های مذاکره کننده در پایان دور هفتم مذاکرات به یک متن مشترک دست یافتند. با این حال هنوز ۸ مورد اختلاف وجود دارد.

دو نوع دیدگاه در خصوص شرایط امروز مذاکرات وین وجود دارد. برخی کارشناسان معتقد هستند که انتقال مذاکرات وین به پشت در‌های بسته خبر از اختلافاتی دارد که حل آن‌ها سخت خواهد بود. همانطور که غربی‌ها اعلام کرده اند که مسائلی میان ایران و آمریکا وجود دارد که ممکن است مذاکرات را به بن بست برساند.

با این حال برخی تحلیلگران این تحول را نشان از رسیدن به توافق می‌دانند. این گمانه زنی زمانی تقویت شده است که مقامات غربی از ضرب العجل مذاکرات سخن گفته اند و همچنین پیشرفتی که در دور قبل اتفاق افتاده است.

از طرف دیگر طبق گزارش‌ها مذاکرات در روز‌های آینده در سطوح و قالب‌های مختلف، بین روسای هیات‌ها و کارشناسان پیگیری خواهد شد. منابع نزدیک به تیم‌های مذاکره کننده احتمال می‌دهند که با پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات و کاهش نقاط اختلافی، نشست کمیسیون مشترک برجام اواخر هفته برگزار شود.

امروز خبر رسید که معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی هم برای رایزنی با مقامات آمریکایی و اروپایی راهی وین شده است. با توجه به آن که مبلغ قابل توجهی از پول‌های ایران در نزد کره جنوبی بلوکه شده است، سفر این مقام کره‌ای می‌تواند نشانه‌ای از جدی شدن مذاکرات و رسیدن آن به پیچیدگی‌های عملی باشد. 

با این شرایط احتمال اینکه مذاکرات وین پشت در‌های بسته به توافق نزدیک باشد، وجود دارد. با این حال در پروسه مذاکرات هر لحظه ممکن است شرایط به کلی تغییر کند و یکی از طرفین به زیر مذاکرات بزند. باید دید در سوز و برف این روز‌های وین آیا شکل گیری توافقی باعث گرم شدن روابط ۵+۱ با ایران می‌شود یا خیر؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی