تیتر امروز

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

امنیت مراکز هسته‌ای ایران ۱۰۰ درصد برقرار است/ هشدار درباره بیماری روانی در غزه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
متخصص زنان و زایمان تاکید کرد

ضرورت چکاپ‌های منظم برای سلامت زنان

دکتر سوزان پیروان متخصص زنان و زایمان، چکاپ‌های منظم را برای سلامتی زنان ضروری دانست و افزود: بانوانی که ازدواج کرده‌اند باید حداقل سالی یکبار برای چکاپ مراجعه کنند و در صورتی که دچار مشکلی شده و تحت درمان هستند توصیه بر مراجعه ۶ ماه یکبار است.

کد خبر: ۱۱۷۱۸۹
۰۸:۳۰ - ۰۶ دی ۱۴۰۰

ضرورت چکاپ‌های منظم برای سلامت زنان

دیدارنیوز ـ دکتر سوزان پیروان متخصص زنان و زایمان، با اشاره به تاثیر ابتلاء به کرونا بر سیستم بدنی زنان خاطرنشان کرد: با ورود انواع سویه‌های ویروس کرونا به بدن، دوران قاعدگی برای مدتی دچار اختلال می‌شود که توصیه به بانوان جهت پیشگیری از بروز این اختلالات، تزریق واکسن کرونا است.

وی یادآور شد: پس از واکسیناسیون هم دیده شده که تغییراتی در دوران قاعدگی رخ می‌دهد، اما کوتاه مدت است و تمام می‌شود. به طور کلی زنان با مشاهده هر گونه تغییر در این دوران باید به متخصص مراجعه کنند تا درمان سریع‌تر صورت پذیرد.

چکاپ روتین زنان در چه فواصل و چگونه باید باشد؟

پیروان همچنین درباره میزان مراجعه زنان جهت چکاپ روتین تصریح کرد: کسانی که ازدواج کرده اند باید حداقل سالی یکبار برای چکاب زنانه مراجعه کنند و در صورتی که دچار مشکلی شدند و تحت درمان هستند توصیه بر مراجعه ۶ ماه یکبار است.

وی توضیح داد: در این چکاپ‌های سالیانه ضمن انجام معاینات لازم، تست غربالگری، پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. خوب است که سونوگرافی هم همزمان انجام شود تا وضعیت آناتومی رحم، تخمدان و دیواره رحم بررسی شود.

عضو انجمن زنان و زایمان افزود: افرادی که در تاریخچه خود مساله خاصی مثلا سابقه‌ای از بیماری‌های مراقبتی همانند عفونت با ویروس زگیل تناسلی یا «اچ پی وی» دارند باید فاصله زمانی مراجعه آنان به پزشک کوتاه‌تر باشد و معمولا تست پاپ اسمیر آنان ۶ ماه یکبار انجام می‌شود.

وی درباره کسانی که دچار مشکلاتی شامل کیست تخمدان یا فیبروم هستند، این فاصله زمانی جهت چکاپ را هر سه ماه یکبار دانست و تصریح کرد: در شرایطی که مراجعه کننده دارو مصرف می‌کند برای مشاهده نتیجه دارو، از او می‌خواهیم ماهی یکبار مراجعه کند.

پیروان به افرادی که قرص ضدبارداری مصرف می‌کنند نیز توصیه کرد: به دلیل عوارضی که قرص ضدبارداری به وجود می‌آورد حتما تحت نظر پزشک، چکاپ روتین زنانگی را جدی بگیرید.

قرص ضدبارداری چه عوارض و خطراتی در زنان به وجود می‌آورد؟

متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این پرسش که قرض ضدبارداری چه عوارضی در زنان به وجود می‌آورد، توضیح داد: مصرف این قرص‌ها باعث افزایش هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون در بدن می‌شود که این عدم تعادل هورمون‌ها اختلال جدی در سیستم بدن به وجود می‌آورد.

وی افزود: قبل از تجویز این قرص ها، باید از نبود مشکل چربی خون و نداشتن سابقه ایجاد لخته خون بطور غیرطبیعی در بدن بیمار مطمئن بود. ضمن اینکه برای افرادی که سردرد و میگرن دارند یا به هر علتی بیماری مزمن مانند دیابت دارند، نباید قرص جلوگیری تجویز شود و انتخاب خوبی نیست.

پیروان خاطرنشان کرد: کسانی که بیماری مزمن قلبی عروقی دارند یا کسانی که بیماری‌های واضحی دارند که بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد، نباید قرص مصرف کنند، زیرا مصرف برخی دارو‌ها با هم تداخل دارد.

وی با تاکید بر اینکه خانومی که خیلی چاق است هم نباید قرص مصرف کند، یادآور شد: زنان سیگاری هم اصلا مناسب نیست قرص جلوگیری استفاده کنند.

عضو انجمن زنان و زایمان تاکید کرد: حال اگر زنی قرص مصرف می‌کند حتما باید چکاپ سالیانه چربی خون، قند خون، کم خونی و تست پاپ اسمیر را به طور معمول انجام دهد. گوشزد می‌کنیم اگر در اثر مصرف قرص دچار مشکلات غیرعادی شدند باید سریعا مراجعه کند.

وی متذکر شد: برخی زنان با مصرف قرص دچار عوارض گوارشی تهوع و استفراغ می‌شوند که باید از مصرف آن پرهیز کنند.

منبع: ایرنا
برچسب ها: سلامتی زنان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی