تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

یادداشت به قلم شهرام هزاریان؛(دانشجوی دکترای روانشناسی)

تشریح عوامل کاهش اعتماد به نفس در کودکان و راه‌های مقابله با آن

کد خبر: ۱۱۷۰۰۹
۱۶:۱۰ - ۰۳ دی ۱۴۰۰

یادداتشی به قلم شهرامهزاریان؛

به گزارش دیدارنیوز خوزستان، اعتماد به نفس در کودکان تا حدود زیادی به میزان شکست ها و پیروزی های او در برابر مشکلات بستگی دارد.

کودکان روحیه ای لطیف و حساسی دارند و به سختی می‌توانند مصالح و مشکلات زندگی را درک نمایند؛ موفقیت در مسابقه فوتبال برای یک کودک یا قبولی در امتحان درسی باعث احساس شادی و غرور خواهد بود که اگر این روند به خوبی پیش برود و کودک موفقیت های بیشتری کسب کند نسبت به خودش احساس بهتری خواهد داشت و کمتر از دیگران دچار تزلزل و تردید می‌شود.

کمبود اعتماد به نفس کودکان در آینده مشکلات بزرگی را برای آنها بوجود می آورد؛ والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که شخصیت و نوع رفتار فرد در دوران کودکی او شکل می‌گیرد که در این مقاله قصد داریم دلایل کمبود اعتماد به نفس و راه حل آن را بیان و مورد بررسی قرار دهیم.

کودکی که مدام در مورد نظر دیگران سوال می‌کند نه تنها از سلایق خود بی خبر می‌ماند بلکه همین موضوع در آینده هر نوع تصمیم‌گیری را برای او سخت و یا حتی غیر ممکن خواهد کرد.

اگر کودک شما مدام می‌پرسد که انتخابش درست بوده؟
کدام لباس را بپوشم؟
یا کدام وسیله را بخرم؟
سعی کنید دلیل این امر را ریشه یابی کنید.

از مهمترین نشانه های کمبود اعتماد به نفس در کودکان، خیال پردازی در مورد یک شخص غیر واقعی است که ویژگی‌های منحصر به فرد دارد؛ شخص مورد تصور کودکان اغلب کارهای خارق العاده انجام می‌دهد که با این کارها به انسانی متفاوت، جذاب، جنگنجو و شجاع تبدیل شده است، دقیقا همان چیزی که کودکان درخود نمی بینند و اغلب به همین دلیل دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شوند.

اغلب کودکان گریه را وسیله ای برای رسیدن به خواسته های خود می‌بینند که این موضوع زمانی خطرناک است که کودک بخواهد برای جلب رضایت دیگران و یا کسب ترحم گریه کند.

وقتی کودک زمین بخورد در صورت آسیب ندیدن سریع او را بلند نکنید سعی کنید با استفاده از توانمندی خود تلاش کند، اکثر روانشناسان معتقدند شخصیت اصلی هر فردی در دوران کودکی او شکل می‌گیرد و چنانچه شخصیت فرد خوب شکل نگیرد کار برای خانواده ها و خود فرد در بزرگسالی سخت می‌شود.

خشونت و عصبانیت والدین، طلاق، مشاجرات خانوادگی، مشغله های کاری والدین و کمبودهای مالی باعث بروز عصبانیت و ایجاد تنش در والدین می‌شود که این خشونت ها باعث دور شدن کودک از والدین و ایجاد حس تنهایی در آن‌ها می‌شود و همین عوامل کافی است تا کودک گوشه گیر و دچار کمبود اعتماد به نفس شود.

سرزنش بیش ازحد کودک، مقایسه های نابجا با کودکان دیگر، کتک زدن و تنبیه هم از عوامل پایین آوردن اعتماد به نفس در کودکان است.

 راهکارهای موثر در بهبود اعتماد به نفس کودکان

برای بهبود اعتماد به نفس باید سریع اقدام کرد؛ به فرزند خود دقت کنید، استعدادهای فرزند خود را تقویت کنید، به فرزند خود لقب نامناسب ندهید، اورا با خود وابسته نکنید، به کودک دروغ نگویید و در کارهایش او را تشویق کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی