تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

هشدار؛ کوه بروید می‌میرید/ ارتفاعات بوی مرگ می‌دهند

سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای برای رفتن به ارتفاعات هشدار داد و اعلام کرد در سه روز پایانی هفته در ارتفاعات شاهد بارش شدید برف خواهیم بود. در عین حال سخنگوی آتش نشانی توصیه کرد افراد آماتور بهتر است در روز‌های سرد و زمان بارش به اتفاعات نروند.

کد خبر: ۱۱۶۸۲۷
۱۱:۳۷ - ۳۰ آذر ۱۴۰۰

ارتفاعات بوی مرگ می‌دهند

دیدارنیوز ـ عصر پنج شنبه هفته گذشته بود که یک تیم ۱۰ نفره طبیعت گرد در ارتفاعات دیزین گرفتار شدند، هر لحظه کولاک بیشتر می‌شد و اعضای این گروه راه را گم کردند. اوضاع هر لحظه وخیم می‌شد و هیچ راهی برای برگشت وجود نداشت.

سرگروه تصمیم می‌گیرد از نیرو‌های امدادی کمک بخواهد برای همین خیلی زود با هلال احمر تماس می‌گیرد و درخواست کمک می‌کند. چهار تیم امداد کوهستان البرز به ارتفاعات رفتند و ۶ نفر را در همان شب نجات دادند، اما خبر این بود که اعضای نجات یافته از سقوط یک عضو تیم و رفتن سه نفر دیگر به دنبال او در سرمای استخوان سوز کوهستان خبر دادند.

تیم‌های امداد بالاخره بعد از ساعاتی در بامداد جمعه سه نفر را زنده پیدا کردند، ولی خبری از عضو سقوط کرده نبود. سرانجام ساعت ۱۰ صبح جمعه مرد سقوط کرده پیدا شد که مشخص شد جان خود را از دست داده است.

هر سال با شروع آغاز بارش برف تیم‌های آماتور و حرفه‌ای کوهنوردی بسته به تجهیزات و تجربه به ارتفاعات می‌روند. تیم‌هایی که عمدتا به دلیل گرفتاری در کولاک، سرمای زیاد و گاهی بهمن گرفتار شده و همیشه تیمی که به ارتفاعات صعود کرده است کامل بازنمی‌گردد. با شروع زمستان و از اوایل دی ماه صعود‌های تیم‌ها به ارتفاعات زیاد می‌شود و همین موضوع باعث افزایش حوادث کوهستان می‌شود. دو حادثه سقوط بهمن در ارتفاعات تهران در سال گذشته و حادثه مرگبار ریزش بهمن قله کول جنو که ۹ کوهنورد مشهدی را به مرگ کشاند از جمله این حوادث بود.

هلال احمر بر اساس آمار می‌گوید که حوادث کوهستان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و میزان تماس افراد برای امدادرسانی در ارتفاعات زیاد شده است و در صورت بارش برف مناسب و افزایش صعود باید منتظر حوادث بیشتر باشیم.

هشدار نارنجی هواشناسی

سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای برای رفتن به ارتفاعات هشدار داد و اعلام کرد در سه روز پایانی هفته در ارتفاعات شاهد بارش شدید برف خواهیم بود و همین موضوع می‌تواند باعث شود تا افراد در ارتفاعات گرفتار شوند. این افراد در این روز‌ها از رفتن به ارتفاعات خودداری کنند.

در همین حال مدیریت بحران استان تهران صعود به ارتفاعات را ممنوع اعلام کرد و از کوهنوردان خواست آخر هفته به ارتفاعات نروند.

ارتفاعات شمال تهران را پوشش می‌دهیم/ مردم مراقب باشند

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی در مورد آمادگی این سازمان برای روز‌های آخر هفته به جامعه ۲۴ گفت: ارتفاعات تهران میان آتش نشانی و هلال احمر تقسیم شده است و آتش نشانی مسئول امدادرسانی در ارتفاعات توچال است. در آخر هفته‌ها تیم امداد و نجات کوهستان در ارتفاعات شمال تهران مستقر می‌شود و در صورت نیاز کار امدادرسانی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: به کوهنوردان توصیه می‌کنیم که به هشدار‌های هواشناسی دقت کرده و بعد به ارتفاعات صعود کنند. افراد آماتور بهتر است در روز‌های سرد و زمان بارش به اتفاعات نروند. در صورت بروز مشکل هم می‌توانند با شماره ۱۲۵ آتش نشانی و ۱۱۲ هلال احمر تماس بگیرند تا به آن‌ها امدادرسانی شود.

به گفته ملکی، متاسفانه افراد بدون تجهیزات به ارتفاعات بالا صعود می‌کنند که این موضوع خطرناک است و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات برای آن‌ها شود.

به کوهستان نروید

مهدی، ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز در گفتگو با جامعه ۲۴ با بیان اینکه نباید در آخر هفته و در زمان هشدار‌ها به ارتفاعات بالا و قلل برفگیر صعود کرد، گفت: تیم‌های امداد کوهستان هلال احمر آماده هستند تا در صورت بروز حوادث امدادرسانی کنند، اما این دلیل نمی‌شود افراد بدون تخصص و در صورت بروز خطر حتی تیم‌های حرفه‌ای به ارتفاعات صعود کنند. با توجه به اینکه آخر هفته در بیشتر نقاط بارش داریم، بهتر است افراد در این روز‌ها صعود نکرده و حضور در ارتفاعات را به روز‌هایی با شرایط بهتر موکول کنند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر حوادث کوهستان در ارتفاعات بیش از دو هزار متر رخ می‌دهد، افزود: افراد به هیچ وجه به صورت انفرادی اقدام به صعود نکنند و حتما با افراد زبده و چند نفره به ارتفاعات بروند تا درصورت بروز مشکل بتوانند به یکدیگر کمک کرده و از تیم‌های امدادی کمک بگیرند.

ولی پور از افزایش حوادث کوهستان خبر داد و گفت: عملیات‌های ما در کوهستان به ویژه در تابستان افزایش یافته بود که امیدواریم در زمستان با همکاری کوهنوردان این آمار کاهشی شود.

منبع: جامعه 24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی