تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

اومیکرون وارد ایران شد؛ ۱۷ روز وقت داریم!

سرانجام ورود سویه اومیکرون ویروس کرونا به ایران تایید شد. سویه‌ای که سرعت انتقال بسیار بالا می‌تواند ظرف ۱۷ روز به سویه غالب بدل شود و متخصصان تاکید دارند که وقت اعمال محدودیت و احتیاط همین الان است.

کد خبر: ۱۱۶۶۹۱
۱۵:۳۳ - ۲۸ آذر ۱۴۰۰

اومیکرون را جدی بگیرید؛ محدودیت‌ها برمی گردد؟

دیدارنیوز_ سبک زندگی: چند هفته پیش زمانی که خبر اوج گیری دوباره سویه جهش یافته جدیدی از ویروس کرونا به نام اومیکرون آفریقا و کشور‌های اروپایی را درگیر کرده، ورود احتمالی آن به کشور هم پرسشی بود که مردم همان روز‌ها از متخصصان و مسوولان ستاد مقابله با کرونا پرسیدند و جواب این بود که این ویروس وارد ایران نشده است؛ اما حالا خبر رسیده که یک آزمایشگاه تخصصی کیت تشخیص این نوع کرونا را ساخته و بر اساس آن ۷۹ مورد مبتلا به اومیکرون را شناسایی کرده است، اما هنوز هیچ منبع رسمی آن را تائید نکرده است.

هر چند صحبت‌ها و اظهار نظر‌ها هنوز به قطعیت شیوع اومیکرون در ایران رای نداده است، اما دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ اعلام کرد که در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا توصیه شده است که در تمامی مجامع عمومی اعم از رستوران‌ها، کنسرت‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها به خصوص برگزاری مراسم در شب یلدا و دورهمی و مهمانی‌ها محدودیت اعمال شود.


بیشتر بخوانید: اومیکرون هچنان ناشناخته؛ اژد‌های خفته بیدار می‌شود اگر ...


محدودیت‌ها کی باید اجرایی شود؛ ۱۷ روز وقت داریم

زمانی که برای اعمال محدودیت‌های مجدد مطرح می‌شود چهار هفته‌ای است و علت آن هم کاملا مشخص؛ اومیکرون قدرت سرایت پذیری بالایی دارد و در مدت زمان کوتاهی می‌تواند افراد زیادی را مبتلا کند، تنها چیزی که مشخص است اینکه اومیکرون جان افراد را نمی‌گیرد، اما پیشگیری همچنان بهتر است درمان است؛ این موضوع را پیام طبرسی، عضو کمیته ملی کشوری کرونا تائید می‌کند و می‌گوید: او میکرون می‌تواند در ۱۷ روز تبدیل به سوش غالب شود در حالیکه درباره دلتا سرعت انتقال ۱۰۰ روزه بود.

همین اطلاعات کافی است که دوباره بحث تعطیلی و بازگرداندن محدودیت‌ها مطرح شود؛ موضوعی که اعضای ستاد کرونا روی آن تاکید دارند و اجرایی شدن آن را از همین امروز ضروری می‌دانند و نگرانی از تبدیل شدن شهر‌های آبی به قرمز بیش از هر چیز دیگری وجود دارد.


بیشتر بخوانید: مخبر جانشین خود را انتخاب کرد؛ نوروزی و وعده ۵۰ میلیون دز واکسن



بازگشایی مدارس، برگزاری کنسرت‌ها و شب یلدا؛ خطر بیخ گوش مردم

چند روز دیگر یلداست و کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌ها و افزایش تعداد شهر‌های آبی و زرد از یک سو باعث خوشحالی مردم شد و از سوی دیگر زمینه برگزاری جشن‌های شب یلدا و کنسرت‌ها را مهیا شد، اما انتشار خبر ورود اومیکرون به ایران از منابع معتبر موجی از نگرانی را در بین مردم ایجاد کرده است و این احتمال وجود دارد که مسوولان وزارت بهداشت تمهیدات جدیدتری برای رعایت پروتکل‌ها بیندیشند.

محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ضمن تایید ورود سویه اومیکرون به ایران بر این موضوع  هم تاکید کرد که در بین همه اعضای ستاد کرونا  در خصوص تدوین پروتکل‌های جدید بهداشتی بحث و تبادل نظر شد و قرار است دستورالعمل‌های جدید تعیین و ابلاغ شود، اما اعضای جلسه به ضرورت استفاده از ماسک، تزریق واکسن بویژه دریافت دوز سوم واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردند.

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد برگزاری مراسم‌های شب یلدا و وعده برای برگزاری کنسرت در فضا‌های سربسته از مهمترین نگرانی‌های اعضای ستاد کرونا است؛ طبرسی اشاره‌ای به این نگرانی‌ها دارد و می‌گوید: اکنون در آستانه شب یلدا هستیم و از هموطنان می‌خواهم حتما در حضور در اماکن سربسته خودداری کنند و از سوی دیگر نگران شدیم از اینکه در بسیاری جا‌ها کنسرت‌ها دارد باز می‌شود و کنسرت‌ها در فضای بسته است و ممکن است افراد ماسک‌شان را بردارند و این‌ها به شدت می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.

بحث مهم دیگری که اعضای ستاد کرونا روی تعطیل شدن دوباره آن تاکید دارد، مدارس است؛  و طبق اظهار نظر‌های اعضای ستاد امروز قرار شد نامه‌ای از کمیته علمی به ستاد ملی کرونا ارسال و توصیه شود که یک سری محدودیت‌های جدی به مرحله اجرا گذاشته شود؛ و در نهایت آن‌ها متفق القول اعلام کرده اند اگر می‌خواهیم برای مقابله با اومیکرون کاری کنیم، الان وقتش است. الان که ما در حال کنترل نسبی هستیم باید اقدام کنیم، اما زمانیکه وارد پیک شدیم، دیگر بستن یا باز کردن مجامع فایده‌ای ندارد.


پای اومیکرون به تهران رسیده است

یکی از نکاتی که در تشخیص او میکرون مطرح بود، نحوه شناسایی آن با تست‌های پی سی آر و حتی کیت‌های تشخیصی بود و این موضوع مطرح شد که این ویروس با این شیوه قابل شناسایی نیست تا اینکه محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خبر داد که چندین کیت مختلف داریم که در اختیار آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است و قادر است پیچیده‌ترین انواع اومیکرون و ویژگی‌های ژنتیکی آن را تشخیص دهد.

او به ابتلای صد در صدی و احتمال ابتلای یک نفر دیگر به اومیکرون در تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: توصیه آن است که افراد و بویژه آن دسته از افرادی که سیستم دفاعی بدن‌شان ضعیف‌تر است، سریع‌تر برای واکسن نوبت سوم اقدام کنند و همچنین از هر گونه گردهمایی و دورهمی پرهیز شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی