تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
یادداشتی از هومان مجد

احتمال توافق در وین؛ بسیار کم!

هومان مجد روزنامه‌نگار ایرانی ـ آمریکایی که پرونده هسته‌ای ایران را تعقیب کرده است در یادداشتی اختصاصی برای دیدار به تشریح دیدگاه خود در مورد وضعیت مذاکرات وین پرداخته است. دیدگاهی که خوش‌بینانه نیست.

کد خبر: ۱۱۶۴۸۰
۱۴:۴۳ - ۲۵ آذر ۱۴۰۰

احتمال توافق در وین؛ بسیار کم!/مذاکرات وین/برجام/هومان مجد

دیدارنیوز ـ هومان مجد روزنامه‌نگار ایرانی و آمریکایی که مدت‌هاست پرونده هسته‌ای ایران را تعقیب کرده است، در یادداشتی اختصاصی برای دیدار به تشریح دیدگاه خود در مورد وضعیت فعلی مذاکرات وین پرداخته است. دیدگاهی که البته چندان خوش‌بینانه نیست و احتمال حصول توافقی در این دور از مذاکرات را بسیار بعید می‌داند.

نویسنده: هومان مجد

مترجم: حمیدرضا بابایی

متن انگلیسی این یادداشت را اینجا بخوانید:

من در وین نیستم و ما به جزییات اسنادی که ایران ارائه کرده دسترسی نداریم. بر اساس آنچه که طرف‌های دیگر می‌گویند، به نظر می‌رسد که به عقیده آنها، درخواست‌های ایران بیش از چیزی است که در ژوئن گذشته درباره اش توافق کرده بود؛ و خواسته هایش فراتر از حد مجاز در برجام است. گذشته از اینها، ایران می‌گوید این پیشنهادات قابل مذاکره هستند، اما در حال حاضر طرف‌های اروپایی و آمریکایی درباره این که چگونه اختلافات را کاهش دهند، دچار بدبینی شدید شده اند.

ضمناً به نظر می‌رسد فشار‌های خارجی و بیشتر از جانب اسرائیل هم وجود دارد، تا آمریکا و اتحادیه اروپا محکم بایستند و یا حتی مذاکرات را رها کنند. با توجه به این که ایران مواضع خود را منطقی می‌داند –، زیرا آمریکا بود که از برجام خارج شد و باید اشتباهاتش را جبران کند – و با توجه به این که آمریکا و اتحادیه اروپا می‌خواهند که ایران گذشته را فراموش کند و صرفا بر چگونگی رعایت مجدد محدودیت‌های برجامی متمرکز شود، حس می‌کنم مواضع دو طرف از هم فاصله بسیار زیادی دارد از این منظر که به نقطه‌ای برسند تا بتوان قدری امیدوار بود تا توافق هسته‌ای در سال ۲۰۲۲ احیاء شود.

در نتیجه، به نظرم احتمال این که در روز‌های آینده درخصوص برجام توافقی صورت گیرد، بسیار کم است؛ و سال ۲۰۲۲ هم چالش‌های خود را خواهد داشت، زیرا برنامه هسته‌ای ایران با پیشرفت همراه است و در عین حال آمریکا هم درگیر انتخابات میاندوره‌ای خواهد بود. به نظر من تاخیر اولیه دولت بایدن برای آغاز مذاکرات و روند بازگشت به برجام، و در نتیجه تاخیر ایران در آغاز گفت و گوها، هر دو غیرمفید بوده اند. اما باید منتظر بود و دید که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

*روزنامه نگار ایرانی ـ آمریکایی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی