تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.
تضاد افزایش تیراژ و کاهش تقاضا

دوراهی خطرناک افزایش قیمت خودرو

با گذشت چند روز از افزایش قیمت فروش خودرو از سوی خودروسازان داخلی، هنوز دقیقا مشخص نشده که تاثیر این ترفند بر بازار آزاد چه خواهد بود؟!

کد خبر: ۱۱۶۱۱۹
۱۴:۳۷ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰

تضاد افزایش تیراژ و کاهش تقاضا

دیدارنیوز ـ سرویس اقتصادی: پایان هفته گذشته وقتی خبر افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو اعلام شد، شماری از نهاد‌های نظارتی و بالادستی خودروسازان که عموما با پدیده افزایش قیمت خودرو مخالف بودند یا سکوت پیشه کردند یا مثل وزارت صمت، اعلام کردند که این افزایش قیمت بر مبنای منطقی و قیمت تمام شده محصولات است.

موضوع قیمت‌گذاری خودرو در ایران یکی از ماجرا‌های پیچیده و عجیب در بخش صنعت و تجارت است که خصوصا در سال‌های اخیر و افزایش فشار‌های ناشی از تحریم‌ها، مبدل به مناقشه‌ای ادامه‌دار بین خودروسازان، نهاد‌های نظارتی و بازار آزاد شده است. از یک سو خودروسازان بنا به دلایل متفاوت معتقدند که قیمت خودرو را خود باید تعیین کنند، از یک سو بازار خودرو به عنوان متقاضی یک سر دیگر این ماجراست و درعین حال نهاد‌های نظارتی مثل شورای رقابت و وزارت صمت نیز در تلاش بوده‌اند که نقطه تعادل مناسبی در این فرآیند ایجاد کنند.

با این احوال بین این سه بخش مهم در ماجرای تولید و عرضه خودرو، کمتر نقطه آرامش و تعادلی وجود داشته و واکنش‌های بازار به دلیل نوسان‌های بسیار و بالا رفتن قیمت ارز، انفجاری بوده است. در واقع با هر بار بالا رفتن قیمت ارز یا مواد اولیه در بازار ایران، قیمت خودرو در بازار آزاد نیز با افزایش مواجه شده تا جایی که امروز تعداد خریداران خودرو‌های صفر کیلومتر ساخت داخل که از نظر رتبه‌بندی جهانی بیشتر خودرو‌های متوسط رو به پایین هستند، رو به کاهش گذاشته است.

در واقع با وجود نیاز روزافزون در داخل، توان خرید خودرو از سوی طبقه متوسط به شدت پایین آمده است و این اتفاق برای چرخه تولید کشور که به شدت متکی به مشتری انبوه است خطرناک خواهد بود. بر اساس قاعده تولید صنعتی، هر چه تیراژ تولید بالاتر برود، قیمت تمام شده محصول کاهش می‌یابد، اما افزایش قیمت، کاری با بازار کرده که مهم‌ترین تبعات آن کاهش تقاضا خواهد بود.

اما با اینکه افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو می‌تواند از ضرر کارخانه‌ها در زمینه تولید بکاهد، اما به درستی مشخص نیست که تاثیر این افزایش نرخ، چقدر بر بازار آزاد تاثیر خواهد گذاشت و آیا باز هم به گرانی خودرو منجر می‌شود؟ به هر صورت این تصور همچنان وجود دارد که با افزایش قیمت فروش حتی به دلیل بالا رفتن قیمت تمام شده محصول، باز هم بازار آزاد را برای بالا بردن قیمت تحریک خواهد کرد.

اما خودروسازان و وزارت صمت معتقدند که مورد اخیر افزایش قیمت قرار است با افزایش تیراژ تولید نیز همراه شود بلکه به این ترتیب و با افزایش عرضه، قیمت در بازار آزاد روند نزولی را در پیش بگیرد.

فروش هفتگی برای ایجاد تعادل

شرکت‌های ایران خودرو و سایپا برای کنترل بازار و قیمت‌ها، یک روز در هفته را برای طرح عرضه محصولات خود انتخاب کرده‌اند. از این هفته، سه‌شنبه‌ها و دوشنبه‌ها به نام سایپا و ایران‌خودرو سند می‌خورد تا طرح‌های فروش فوق‌العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید شرکت‌ها اجرا شود.

سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا اعلام کرده است که این شرکت تا پایان سال ۱۴۰۰ هر هفته سه‌شنبه یک طرح عرضه محصولات خواهد داشت. تصمیم این دو خودروسازی در راستای وعده وزیر صمت برای کنترل قیمت‌ها و افزایش عرضه در بازار است.

بابک رحمانی، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو نیز اعلام کرده است که در قالب طرح‌های فوق‌العاده، این شرکت ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بیش از تعهدات خود تولید و عرضه هواهد کرد

طرح‌های ویژه ایران‌خودرو قرار است هر دوشنبه اجرا شود. مشتریان می‌توانند در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در طرح پیش فروش یک ساله ثبت نام کنند.

طرح‌های ویژه خودروسازان برای تعادل بازار و قیمت، پس از افزایش ۱۸ درصدی قیمت‌ها و اصلاح آن پی‌ریزی شده است.

         

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی