تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

چرا در بیشتر بیماری های گوارشی قرص فاموتیدین استفاده می شود؟

قرص فاموتیدین (Famotidine) که با نام های فاموتیدن، فاموتد، فاموتدین و فاموتدن نیز شناخته می شود. فاموتیدین از خانواده دارو های ضد اسید معده و از سری دارو های آنتی هیستامین هستند. از موارد مصرف این دارو می توان به درمان رفلاکس معده، سوزش معده، التهاب معده، پیشگیری و درمان زخم معده و روده و دیگر موارد مرتبط با التهاب دستگاه گوارش اشاره کرد.

کد خبر: ۱۱۵۷۶۶
۰۹:۵۴ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰

چرا در بیشتر بیماری های گوارشی قرص فاموتیدین استفاده می شود؟

دیدارنیوز: قرص فاموتیدین (Famotidine) که با نام های فاموتیدن، فاموتد، فاموتدین و فاموتدن نیز شناخته می شود. فاموتیدین از خانواده دارو های ضد اسید معده و از سری دارو های آنتی هیستامین هستند. از موارد مصرف این دارو می توان به درمان رفلاکس معده، سوزش معده، التهاب معده، پیشگیری و درمان زخم معده و روده و دیگر موارد مرتبط با التهاب دستگاه گوارش اشاره کرد.

این دارو در دو دوز فاموتیدین 20 میلی گرم و فاموتیدین 40 میلی گرم تولید و در داروخانه ها عرضه می شود. این دارو در اشکال قرص خوراکی، شربت، کپسول، قرص جویدنی و به شکل تزریقی تولید می گردد و برای دریافت آن از داروخانه ها حتما نیاز به تجویز پزشک و نسخه می باشد.

قرص فاموتیدین به چه نحوی اثربخشی می کند؟

گیرنده های هیستامین در معده فعالیت دارند و در صورت فعالیت بیش از حد، معده دچار ترشح بیش از اندازه اسید معده می شود که منجر به برگشت اسید معده به سمت مری و گلو و ایجاد رفلاکس معده و التهابات ناشی از آن می گردد. دارو فاموتیدین با غیر فعال کردن هیستامین ها موجب کاهش ترشح اسید معده می شود که می تواند از به وجود آمدن ناراحتی های پس از آن جلوگیری نماید.

برای مثال بعد از مصرف دوز 40 میلی گرم از قرص فاموتیدین، در حدود 40 الی 45 درصد از دارو جذب بدن می شود. دارو بعد از 1 ساعت جذب بدن شده و تاثیر خود را می گذارد و زمان اوج اثر بخشی آن نیز بین 1 تا 3 ساعت پس از مصرف دارو می باشد. این دارو به صورت عمده روی بسیاری از بافت های بدن تاثیر می گذارد. ناگفته نماند که در حدود 30 درصد از دارو نیز توسط کبد جذب و متابولیزه می شود و در نهایت بخش عمده دارو از طریق ادرار دفع می گردد.

 

پزشکان برای درمان چه بیماری هایی از داروی فاموتیدین استفاده می کنند؟

این دارو به طور معمول برای درمان بیمارانی استفاده می شود که ترشح اسید معده در آن ها زیاد است. یا پزشکان مختلف ممکن است از دارو هایی برای درمان بیماری های خاصی استفاده کنند که از عوارض آن دارو افزایش میزان اسید معده است. به همین منظور و برای جلوگیری از افزایش بیش از حد اسید معده پزشکان به تجویز داروی فاموتیدین به عنوان داروی مکمل روی می آورند.

در ادامه برخی از بیماری هایی که توسط این دارو درمان می شوند را شرح خواهیم داد:

 

برای درمان زخم معده و زخم اثنی عشر

میزان مصرف قرص فاموتیدین برای بزرگسالان جهت درمان بیماری زخم معده و زخم اثنی عشر:

در درمان معمول می بایست یکبار در روز فاموتیدین 40 میلی گرم قبل خواب و یا 2 بار در روز فاموتیدین 20 میلی گرم استفاده شود، همچنین طول درمان در این دوره 4 هفته می باشد.

 

زخم معده در دیواره داخلی معده و در قسمت بالایی روده کوچک یا همان اثنی عشر اتفاق می افتد. معمولا از علائم این بیماری ایجاد درد های مداوم معده خصوصا در زمان خالی بودن معده ، هضم نشدن غذاهای چرب، نفخ، حالت تهوع، تغییر اشتها و کاهش وزن می باشد. اگر این علائم نادیده گرفته شوند ممکن است بیمار دچار علائمی جدی تر مانند استفراغ خونی و یا مشاهده لکه های تیره خون در مدفوع شود.

از اصلی ترین دلایل ایجاد مشکل زخم معده استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی مانند پروفن هاست.  همچنین لازم به ذکر است که استفاده از غذاهایی که ادویه زیادی دارند، استرس، مصرف دخانیات و الکل نیز باعث بروز این بیماری در بین افراد می شوند.

برای درمان سندروم Zollinger-Ellison

میزان مصرف قرص فاموتیدین برای بزرگسالان جهت درمان بالا بودن ترشح اسید معده (سندروم Zollinger-Ellison):

برای درمان معمول این سندروم و این مشکل دستگاه گوارش می توان از مقدار 20 میلی گرم تا میزان 160 میلی گرم و برای هر 6 ساعت یکبار از داروی فاموتیدین استفاده کرد.

این سندروم بیماری بسیار نادری است که پس از ابتلای بیمار به آن، تومورهایی در قسمت اثنی عشر یا دوازده ایجاد می شود. این تومور ها مقدار قابل توجهی از هورمون گاسترین که باعث افزایش چشمگیر مقدار اسید معده می شود را وارد بدن بیمار می کنند. این مقدار اسید معده که بسیار بیشتر از مقدار معمول آن است باعث ایجاد زخم معده، اسهال، رفلاکس شدید اسید معده، خونریزی، تهوع و لاغری و کاهش اشتها بیمار می گردد. این بیماری نادر معمولا در سنین 20 الی 50 سالگی متوجه افراد می گردد.

رفلاکس معده

میزان مصرف قرص فاموتیدین برای بزرگسالان جهت درمان رفلاکس اسید معده:

طول دوره درمان با قرص فاموتیدین دو هفته می باشد. برای مصرف این قرص باید حداقل 10 تا 20 میلی گرم از این قرص 10 دقیقه الی یک ساعت قبل از مصرف غذا استفاده شود تا از سوزش معده و ترشح اسید اضافی جلوگیری کند.

بیماری رفلاکس اسید معده بر اثر ترشح اسید معده بیش از حد نرمال و برگشت آن به سمت مری و گلو اتفاق می افتد. در حالت عادی پس از خوردن و آشامیدن، اسفنکتر تحتانی مری و محل ورود به معده بسته می شود تا اسید معده و محتویات آن به داخل مری راه پیدا نکند. اما در زمان ایجاد این بیماری، دریچه اسفنکتر تحتانی مری دچار اختلال می شود و در نتیجه اسید معده و محتویات آن به داخل مری راه پیدا می کند که می توانند سوزش زیاد و ناراحتی فرد را به همراه داشته باشد.

بعد از راه پیدا کردن اسید معده به سمت مری، سلول های تشکیل دهنده مری به راحتی آسیب می بینند. در این شرایط و برای جلوگیری از ایجاد آسیب دیدگی های بعدی می توان از داروهای آنتی هیستامین و کاهش دهنده اسید معده مانند قرص فاموتیدین استفاده کرد.

 

چرا در بیشتر بیماری های گوارشی قرص فاموتیدین استفاده می شود؟

دلایلی که می تواند فرد را مستعد ابتلا به رفلاکس معده کند

  • چاقی یا اضافه وزن
  • بارداری
  • آرتریت
  • مصرف دخانیات
  • مصرف بیش از حد قهوه، شکلات، غذاهای چرب و سرخ شده
  • مصرف نوشیدنی های الکلی
  • خوابیدن بلافاصله پس از صرف غذا
  • مصرف آسپرین
  •  

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی