تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

اقتصاد آمریکا و خطری که بیخ گوش بایدن و دموکرات‌ها است!

کد خبر: ۱۱۵۲۶۷
۱۸:۴۱ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

اقتصاد آمریکا و خطری که بیخ گوش بایدن و دموکرات‌ها است!

دیدارنیوز ـ محمدمهدی عباسی*: سرانجام اولین محک جدی دوران ریاست جمهوری بایدن رقم خورد و دموکرات‌ها پس از چند دوره متوالی، در انتخابات فرمانداری ویرجینیا شکست خوردند. حزبی که یک سال پیش توانسته بود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود و اکثریت مجلس نمایندگان و مجلس سنا را در اختیار بگیرد، چند هفته قبل در انتخابات بسیار مهم فرمانداری ویرجینیا، رقابت را به حزب جمهوری‌خواه واگذار کرد. آن هم در شرایطی که جو بایدن و حتی باراک اوباما نیز برای حمایت از نامزد دموکرات‌ها در این ایالت حاضر شده بودند. انتخاباتی که این روز‌ها تنها نگرانی حزب دموکرات از وضعیت نامساعدش در افکار عمومی نیست و آخرین نظرسنجی‌ها در آمریکا از کاهش چشمگیر محبوبیت رئیس جمهور فعلی ایالات متحده و حزب دموکرات حکایت دارد. برای مثال در آخرین نظرسنجی مشترک ABC News/Washington Post؛ ۵۱ درصد شهروندان آمریکایی اعلام کرده‌اند که در انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ به نامزد‌های حزب جمهوری‌خواه رای خواهند داد و تنها ۴۱ درصد بیان کرده‌اند که نامزد‌های حزب دموکرات را به عنوان گزینه نهایی خود انتخاب کرده‌اند. [۱]همچنین در میانگین نظرسنجی‌های موسسات آمریکایی، محبوبیت جو بایدن طی هفته‌های اخیر به عدد بسیار پایین ۴۲ درصد رسیده است. [۲]کاهش محبوبیتی که هرچند عملکرد ضعیف دولت بایدن در خروج از افغانستان و ناتوانی در مدیریت مهاجرین مرزی نقش به سزایی در شکل گیری آن داشته‌اند، اما بیش از همه چیز، مسئله اقتصاد تصویر دموکرات‌ها و رئیس جمهور آمریکا را نزد افکار عمومی دچار دگردیسی کرده است. اقتصادی که این روز‌ها بیش از هر زمانی دچار مشکل است و رکورد‌های منفی متعددی را به ثبت می‌رساند.

در همین زمینه روزنامه وال استریت ژورنال به تازگی در گزارشی اعلام کرد که همزمان با جهش ۶.۲ درصدی قیمت کالا‌های اساسی برای مصرف کنندگان آمریکایی، میزان تورم در ایالات متحده آمریکا به بالاترین حد خود در ۳۱ سال گذشته رسیده است. [۳]به طور دقیق‌تر، در نوامبر ۲۰۲۱ میلادی، قیمت هر گالن بنزین در آمریکا نسبت به مدت مشابه سال قبل، به میزان ۱ دلار و ۲۹ سنت افزایش یافته است. یا شیر که ۵.۸ درصد، تخم مرغ ۱۱.۶ درصد و بیکن ۲۰.۲ درصد افزایش قیمت را نسبت به سال گذشته در آمریکا تجربه کرده‌اند. علاوه بر این، بحران تامین زنجیره غذایی نیز طی ماه‌های اخیر مشکلات زیادی را برای خانوار‌های آمریکایی ایجاد کرده و آن‌ها در کنار افزایش قیمت‌ها، عیدشکرگزاری امسال خود را با کمبود بسیاری از کالا‌های اساسی سپری کرده‌اند.

در این میان نظرسنجی جدید رادیو ملی آمریکا نیز به خوبی بیانگر دیدگاه شهروندان آمریکایی پیرامون وضعیت این روز‌های اقتصاد آمریکاست. بر اساس نتایج این نظرسنجی، تنها ۴۱ درصد مردم آمریکا عملکرد اقتصادی رئیس جمهور فعلی این کشور را تایید می‌کنند. همچنین وقتی از شهروندان آمریکایی سوال شده است که نگرانی اصلی اقتصادی آن‌ها چیست؟ ۳۹ درصد آن‌ها تورم، ۱۷ درصد مسئله حقوق و دستمزدها، ۱۱ درصد کمبود نیروی کار و ۱۰ درصد هم به بیکاری به عنوان اصلی‌ترین نگرانی اقتصادی خود اشاره کرده‌اند. [۴]حال کمتر از ۱۱ ماه به انتخابات حساس ۲۰۲۲ میلادی در آمریکا باقی مانده است. انتخاباتی که اگر همین امروز برگزار شود، دموکرات‌ها شانس چندانی برای پیروزی ندارند. چرا که آن‌ها نتوانسته‌اند به اصلی‌ترین مطالبه این روز‌های مردم آمریکا یعنی بهبود وضعیت اقتصادی پاسخ دهند و بسته‌های اقتصادی بایدن همچون Build Back Better نیز تا به امروز قربانی اختلافات داخلی حزب دموکرات شده است. حال آیا دموکرات‌ها با آغاز پیاده سازی طرح اصلاح زیرساخت‌های آمریکا و به تصویب رساندن لایحه Build Back Better قادر خواهند بود که تصویر خود را نزد افکار عمومی اصلاح کرده و خود را از خطر شکست در انتخابات ۲۰۲۲ نجات دهند؟ باید منتظر بود و دید...

 

*پژوهشگر مسائل آمریکا

[1] https://abcnews.go.com/Politics/economic-discontent-criticisms-biden-lift-gop-record-early/story?id=81095146

[2] https://projects.fivethirtyeight.com/biden-approval-rating/

[3] https://www.wsj.com/articles/us-inflation-consumer-price-index-october-2021-11636491959

[4] https://maristpoll.marist.edu/polls/npr-marist-national-poll-economy-biden-approval-november-2021/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی