تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

جهش جدید ویروس کرونا؛ نام دردسر جدید «اومیکرون» است!

رسانه‌های دنیا خبر از جهش تازه کرونا می‌دهند که منشاء آن این بار آفریقای جنوبی است نه چین و نام "اومیکرون" را یدک می‌کشد. ویروس با قدرت بیشتر که گویا واکسن هم به آن کارگر نیست.

کد خبر: ۱۱۵۱۷۷
۰۶:۰۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰

جهش تازه کرونا اومیکرون

دیدارنیوز ـمحمد بدیعی: حالا که بعد از ۲۸۹ روز شهر‌های ایران جامه قرمز کرونایی بر تن ندارند و اکثر شهر‌ها به رنگ آبی و زرد درآمدند خبر رسیده که کرونا در آفریقا جهش تازه‌ای یافته و همین خبر سبب شد دوباره موجی از نگرانی و استرس به مردم برگردد.

در سلسله گزارش‌هایی که پیش از این درباره کرونا نوشته شده روی این موضوع تاکید شد که تزریق واکسن، مردم را به مصونیت می‌رساند، اما با ورود "او میکرون" این دیدگاه دچار تزلزل شده است و محققان می‌گوید احتمالا واکسن در برابر این سویه مقاومت ندارد.

هر چند هنوز ویروس شناسان اطلاعات دقیق تری درباره رفتار "او میکرون" ندارند و اعلام داده‌های جدید را منوط به تحقیقات بیشتر کردند، اما اینکه ممکن است این سویه بیماری شدیدتری ایجاد و در برابر واکسن هم مقاومت کند، دو احتمال جدی است که درباره آن صحبت می‌شود.

هنوز هیچ مورد ابتلایی از این جهش تازه ویروس کرونا در سایر کشور‌ها گزارش نشده، اما نزدیک به ۵۹ مورد ابتلا به این ویروس در لسوتو، اسواتینی، بوتسوانا، نامبیا و زیممبابوه در جنوب آفریقا گزارش شده است.


بیشتر بخوانید: پیش خرید واکسن‌های ایرانی؛ دستور رئیسی و ماجرای پربرکت!


برای مقابله با "او میکرون" چه باید کرد

با اینکه سویه تازه ویروس کرونا، چند جهش مهم دارد که احتمالا دو برابر جهش‌های سویه دلتای این ویروس است و همین قابلیت انتقال آن را افزایش می‌دهد، اما دستورالعمل برای مقابله با کرونا جهش یافته جدید تفاوتی نکرده یعنی همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و زدن واکسن توصیه می شود. البته از سوی دیگر در نخستین قدم کشور‌ها به ویژه کشور‌های اروپایی تصمیم گرفتند در‌های کشورشان را به روی مسافرانی که از آفریقا راهی اروپا می‌شوند، ببندند و تنها شهروندان خود را پس از دو تست منفی راه دهند.
به عنوان مثال، در حال حاضر بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر از آفریقای جنوبی روزانه به بریتانیا می‌روند و انتظار می‌رفت با فرارسیدن فصل تعطیلات این آمار بالاتر برود، اما با بستن شدن در‌های ورودی این کشور این احتمال هم از بین رفت.

محققان این را هم گفته اند که این سویه اگر منتشر شود ممکن است مقابله با آن سخت باشد؛ البته هنوز برای قضاوت زود است؛ چند هفته زمان می‌برد تا ویژگی‌های این سویه جدید با جهش‌های بسیار زیاد معلوم شود.

تنها چند روز بعد از انتشار خبر ویروس جهش یافته همه اظهار نظر‌ها کلی و بر اساس احتمالات کلی بیان شد تا اینکه روز شنبه ساجد جاوید وزیر بهداشت بریتانیا اعلام کرد که پرواز از شش کشور آفریقایی به این کشور، به عنوان یک اقدام احتیاطی، موقتا متوقف خواهد شد.

وزیر بهداشت بریتانیا گفته است دانشمندان عمیقا نگران ویروس‌های جهش یافته تازه هستند، اما برای اطمینان از اطلاعات خود به زمان بیشتری نیاز دارند؛ از سوی دیگر، جیمز گالگر، خبرنگار سلامت بی‌بی‌سی نوشته است که این سویه، جهش یافته‌ترین گونه‌ای است که تاکنون دیده شده و کاملا با سویه‌ای که ابتدا در ووهان چین پدیدار شده بود، تفاوت دارد.


بیشتر بخوانید: دز سوم واکسن کرونا؛ چه واکسنی و چه زمانی باید تزریق شود؟


در آفریقا چه خبر است؟

دانشمندان در آفریقای جنوبی هم بیکار ننشستند و در تلاشند جهش‌های سویه تازه ویروس کرونا را بهتر درک کنند، اما چیزی که از آن مطمئنند قابلیت انتقال بیشتر این سویه است.

آنان می‌گویند این سویه بیش از ۵۰ جهش داشته که بیش از ۳۰ جهش بر روی پروتئینی صورت گرفته که واکسن کرونا با هدف گرفتن آن تولید شده است.

از این رو قرار گرفتن نام کشور‌های آفریقایی در فهرست پرواز ممنوع برای همه ساکنان کشور‌های آفریقایی ناخوشایند است. برخی دانشمندان هم تاکید دارند که آفریقای جنوبی به حمایت بیشتری نیاز دارد و باید برای تشخیص سویه تازه تشویق شود.

همین اظهار نظر‌ها کافی بود که پای متخصصان سازمان بهداشت جهانی هم وسط کشیده شود از این رو قرار است در روز‌های آتی مسوولان این سازمان با مقام‌های آفریقای جنوبی ملاقات و شرایط این کشور را بررسی کنند.

سال گذشته سویه بتای ویروس کرونا در آفریقای جنوبی شناسایی شده بود. این کشور با نزدیک به ۶۰ میلیون نفر جمعیت، با ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار مبتلا و بیش از ۸۹ هزار و ۶۰۰ قربانی در میان مبتلایان به کووید۱۹ درگیرترین کشور قاره آفریقا با پاندمی کرونا به شمار می‌رود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی