تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

سیده حمیده زرآبادی: احتمالا FATF در مجلس تصویب خواهد شد

زرآبادی گفت: اینکه افرادی که پولشویی می‌کنند به همه معرفی و با آنها برخورد شود یک اتفاق مبارک است و اصلا جای نگرانی ندارد. اگر سیستم ما ضعف داشته و تا به امروز نتوانستیم این افراد را شناسایی کنیم چه اشکالی دارد که با پیوستن به این گروه ویژه اقدام مالی، این افراد را شناسایی کنیم؟

کد خبر: ۱۱۴۵۲
۰۹:۲۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷

دیدارنیوز - سیده حمیده زرآبادی در خصوص اینکه اگر FATF در مجلس تصویب نشود چه خسارت‌هایی متوجه کشور می‌شود، گفت: در خصوص لوایحی که درباره تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی است باید بگویم که امروز اکثر کشورها به این گروه اقدام مالی پیوسته‌اند ولی هنوز ایران به این گروه نپیوسته در حالی‌ که برخی دغدغه این را دارند که پس از پیوستن به این گروه دیگر نمی‌توان به کشورهایی مثل سوریه و لبنان کمک کرد.
 
لازم است، بدانید که حتی سوریه و لبنان هم در مجموعه این گروه حضور دارند. او گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که در موضوع FATF است، این است که شاید برخی افراد از کشور ما در لیست پولشویی قرار گیرند. قوانین داخلی پولشویی ما، قوانین قوی و محکمی نیست و متاسفانه نظارت درخور توجهی هم در این حوزه وجود ندارد. من فکر می‌کنم به‌ جای اینکه بخواهیم به موضوعات کلی بپردازیم و از اصل مساله غافل شویم باید از مخالفان پیوستن به FATF بپرسیم که به ‌راستی چرا با این موضوع مخالفت می‌کنند؟ و واقعا دغدغه اصلی آنها چیست؟ به نظرم خیلی خوب است که این افراد، شفاف و قاطع دلایل مخالفت خود را با این موضوع به اطلاع همگان برسانند.
 
اینکه افرادی که پولشویی می‌کنند به همه معرفی و با آنها برخورد شود یک اتفاق مبارک است و اصلا جای نگرانی ندارد. اگر سیستم ما ضعف داشته و تا به امروز نتوانستیم این افراد را شناسایی کنیم چه اشکالی دارد که با پیوستن به این گروه ویژه اقدام مالی، این افراد را شناسایی کنیم؟ اما یکی از عمده خسارت‌هایی که نپیوستن ما به این گروه دارد، این است که ارتباطات مالی و بانکی ما با سایر کشورها برقرار نخواهد شد و ما در این بخش با اختلالات فراوانی روبه‌رو خواهیم شد. البته تصویب FATF در مجلس به این معنی نیست که همه مشکلات ما حل شود، زیرا مشکلات موجود در کشور علل و عوامل مختلفی دارد ولی قاطعانه می‌توانم، بگویم اگر به این گروه مالی نپیوندیم، حتما مشکلات ما بیش‌ از پیش خواهد شد.
 
وی در پاسخ به اینکه آیا اراده‌ای وجود دارد که در روزهای باقیمانده این موضوع در مجلس مطرح و تصویب شود، گفت: معمولا نمایندگان وقتی در رابطه با موضوعی تصمیم می‌گیرند تا انتها بر تصمیم خود استوار هستند. به طور مثال در موضوع تفکیک وزارتخانه‌ها نظر نمایندگان مشخص است و هر وقت مطرح می‌شود تقریبا درصد رای موافقان و مخالفان مثل همیشه است. درباره FATF هم همین است و نظرات مشخص و معین است و فقط باید در مجلس مطرح شود تا رای‌گیری رسمی در این خصوص انجام شود. اراده لازم برای طرح این موضوع در روزهای آتی در مجلس وجود دارد و من تقریبا احساس می‌کنم آرای موافقان و مخالفان خیلی به هم نزدیک شده و پیش‌بینی می‌کنم احتمالا با یک درصد جزیی به نفع موافقان، این موضوع در مجلس تصویب خواهد شد.
منبع: اعتماد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی