تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین‌الملل

توقیف نفت‌کش ایرانی در آب‌های بین‌المللی راهزنی دریایی است / تنش در دریای عمان می‌تواند مذاکرات وین را به بن‌بست برساند

فریدون مجلسی کارشناس روابط بین‌الملل با تاکید بر این که توقیف نفتکش ایرانی در آب‌های بین‌المللی را می‌توان راهزنی دریایی تلقی کرد گفت که این رخداد می‌تواند مذاکرات در وین را به بن بست برساند.

کد خبر: ۱۱۳۴۴۱
۱۵:۴۴ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰

فریدون مجلسی نفت کش ایران دریای عمان آمریکا

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی راد: در حالی که اعلام شده بود به زودی تاریخ بازگشت ایران به مذاکرات وین مشخص می‌شود. تنش ایران و آمریکا به سطح نظامی در دریای عمان رسیده است.

صداوسیما اعلام کرده است که آمریکا در این اقدام یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بوده، در آب‌های دریای عمان مصادره کردند و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کرد. همزمان  نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآورده و آن را به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کرده است. در ادامه نیرو‌های آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند، اما با ورود نیروی دریایی سپاه ناکام ماندند. نیرو‌های آمریکایی مجددا با استعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند. این نفتکش هم اکنون در آب‌های سرزمینی ایران است. بنا بر برخی گزارش‌ها نفتکشی که آمریکایی‌ها نفت دزدیده شده ایران را به آن منتقل کرده بودند، متعلق به عربستان سعودی بوده است.

دیدار با فریدون مجلسی، کارشناس بین الملل در خصوص این شرایط به گفتگو پرداخته است.

فریدون مجلسی، کارشناس بین الملل در مورد این رخداد گفته است: «اگر اتفاقی افتاده باشد که من هنوز نمی‌توانم با قطعیت آن را تایید کنم و توقیف کردن نفتکش ایرانی در دریای آزاد عملاً نوعی راهزنی دریایی تلقی می‌شود. مگر در کشور‌هایی که رابطه‌ای خصومت آمیز و جنگی بینشان دارند. مثلاً آشکار شود که روی یک کشتی موشک حمل می‌شود که چنین چیزی هم ظاهراً نبوده است. من فکرمی‌کنم دولت‌ها باید متعهد به قوانین بین المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت در همه امور بدانند تا بتوانند در زمان خودش علیه کسانی که به حقوق بین المللی آن‌ها تجاوز می‌کند، بتوانند اعتراض کنند.»


بیشتر بخوانید: تنش نظامی بین ایران و آمریکا در  دریای عمان؛ تعقیب و گریز ناوها و نفت‌کش‌ها


 این کارشناس روابط بین الملل می‌گوید: «این اتفاق یک سو تفاهم می‌تواند باشد. عمل به قدری خشونت آمیز است که من نمی‌توانم خیلی باور کنم که به این صورت بوده باشد. اگر هم شده باشد، احتمالاً حمل بر بازرسی برای مطمئن شدن از نوع محموله است. شاید برای اینکه محموله به سمت لبنان می‌رفته و در آنجا جنگ ادامه دارد. در این جنگ هم یک طرف اسرائیل است. اسرائیل هم متحد نظامی آمریکا است وارد شدن به اینگونه ماجرا‌های نظامی این مسائل را در پی می‌آورد.»

مجلسی در ادامه بیان می‌کند: «اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد نوعی راهزنی به حساب می‌آید. ولی در شرایط خصمانه یک رابطه غیر قانونی‌تر از حقوق بین الملل بین طرفین ادامه دارد، باید جلوی این موضوع را گرفت.»

در مورد تاثیر این اتفاق بر سیاست‌های جو بایدن در قبال ایران می‌گوید: «جو بایدن قبل انتخابات گفته بود که به برجام برمی گردد. ولی گام‌های بعدی ایران که تشدید رد غنی سازی و ... در واقع صحنه را تغییر داد و تغییر شرایط کاملاً رویکرد بایدن تغییر کرد. دولت ایران هم عملاً تمایلی به مذاکرات جدی ندارد. یعنی شرط گذاشتند که باید راستی آزمایی صورت گیرد و بعد تحریم‌ها برداشته شود و.. همه این شرط‌ها برای این بود که برجام انجام شود و من فکر می‌کنم از دید آمریکا برجام و امنیت اسرائیل یک مجموعه را تشکیل می‌دهد. اصولاً غرب برجام را برای تامین امنیت اسرائیل پذیرفته است، تا ایران نتواند بمب اتمی بسازد.»

در ادامه این کارشناس بیان کرد: «شرایط حال حاضر ایران و آمریکا طبیعی است که به سمت تنش نظامی برود. حقوق بین الملل در شرایط عادی و کشور‌های در حال صلح مفهوم دارد. در روابط غیر مسالمت آمیز چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و رنگ نظامی وجنگی دارد. کشور‌هایی هم که وارد جنگ می‌شوند باید توانمندی‌های خود را بسنجند.»

مجلسی در مورد عواقب این اتفاق بر برجام می‌گوید: «این اقدامات دیپلماتیک نیست و کاملاً در حیطه نظامی تعریف می‌شود و فقط می‌تواند سد راه دیپلماسی بشود. می‌تواند یک بهانه‌ای برای به بن بست رساندن مذاکرات دیپلماتیک وین باشد. البته من به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی و عملی شدن این مذاکرات اعتماد ندارم. به نظر من برجام امری مختومه‌ای است. در واقع به دلیل نابود شدن برجام چنین اتفاقاتی رخ داده است و تدریجی بوده است.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی