تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

اتهام جدید به پلاتر و پلاتینی به خاطر پرداخت ۲ میلیون دلار

بلاتر به کلاهبرداری، سوءمدیریت، سوءاستفاده و تخصیص غیرقانونی بودجه فیفا و همچنین جعل اسناد و پلاتینی نیز به کلاهبرداری، سوءاستفاده و تخصیص غیرقانونی بودجه، جعل اسناد و همدستی با بلاتر متهم شده‌است.

کد خبر: ۱۱۳۳۸۲
۱۰:۲۲ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰

اتهام به پلاتینی و بلاتر

دیدارنیوز - «سپ بلاتر» و «میشل پلاتینی» دو مقام ارشد و اسبق فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، پس از ۶ سال تحقیقات مرتبط با فساد مالی و پرداختی جنجال‌برانگیز دو میلیون دلاری، از سوی دادستانی سوئیس به کلاهبرداری متهم شدند.

بلاتر ۸۵ ساله و پلاتینی ۶۶ ساله حالا باید طی چند ماه آتی در دادگاه کیفری فدرال واقع در بلانزونا سوئیس، محاکمه شوند. در صورت اثبات کلاهبرداری، آنان به چندین سال زندان محکوم خواهند شد. دادستانی سوئیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که «مبلغ مورد بحث، به دارایی‌های فیفا خسارت وارد و پلاتینی را به طور غیرمشروع غنی کرده‌است.»

پرونده مذکور در سپتامبر ۲۰۱۵ گشوده شد و بلاتر پیش از موعد اتمام دوران ریاستش بر فیفا، برکنار شد. علاوه بر این، پرونده مذکور به کمپین انتخاباتی پلاتینی برای جانشینی بلاتر پایان داد. پلاتینی در آن برهه ریاست اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) را عهده‌دار بود. به نتیجه رسیدن پرونده‌های دادستانی سوئیس غالبا سال‌های زیادی به طول می‌انجامد.

پرونده مذکور پیرامون درخواست کتبی پلاتینی از فیفا در ژانویه ۲۰۱۱ بود؛ درخواستی که به منظور دریافت دستمزد معوقش در ازای فعالیت به عنوان مشاور رییس فیفا در نخستین دوره ریاست بلاتر (۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲) ارائه شده بود.

بلاتر ظرف چند هفته اجازه پرداخت این مبلغ را به فیفا داد. وی در آن دوره مشغول فعالیت در کمپین خود برای انتخاب مجدد به عنوان رییس فیفا بود و با «محمد بن حمام» قطری مبارزه انتخاباتی داشت؛ در آن انتخابات، نفوذ پلاتینی روی رای‌دهندگان اروپایی، در نتیجه نهایی سرنوشت‌ساز بود.

دادستانی سوئیس اعلام کرد: مدارک جمع‌آوری شده توسط «اداره دادستانی کل»، تایید کرده است که این پرداختی به پلاتینی بدون پایه و اساس قانونی انجام شده‌است. هم بلاتر و هم پلاتینی همواره هرگونه تخلف را رد و به توافق شفاهی که مابین آنان صورت گرفته بوده، اشاره کردند.

بلاتر به کلاهبرداری، سوءمدیریت، سوءاستفاده و تخصیص غیرقانونی بودجه فیفا و همچنین جعل اسناد و پلاتینی نیز به کلاهبرداری، سوءاستفاده و تخصیص غیرقانونی بودجه، جعل اسناد و همدستی با بلاتر متهم شده‌است.

اتهامات کلاهبرداری و جعل سند می‌تواند تا پنج سال حبس برای متهمان به‌همراه داشته باشد. دادستان‌ها در سپتامبر ۲۰۱۵ پرونده تحقیقات در مورد بلاتر را گشوده بودند و پلیس درست در روزی که وی با پلاتینی جسله‌ای را در دفتر کمیته اجرایی فیفا برگزار کرده‌بود، به دفتر مرکزی فیفا یورش برد.

تنها چند روز پس از آنکه بلاتر برای پنجمین بار به عنوان رییس فیفا انتخاب شد، اعلام کرد که قصد استعفا داشته و خواستار رای‌گیری مجدد برای یافتن جانشین شد. کمیته اخلاق فیفا خیلی زود هر دو نفر را هفته‌ها تعلیق کرد و در ادامه این تعلیق را به ۶ سال افزایش داد.

محرومیت پلاتینی بعد‌ها از سوی دادگاه عالی ورزش به چهار سال تقلیل پیدا کرد و وی برای بازگشت به مسوولیت‌های فوتبالی در اکتبر ۲۰۱۹، مشکلی نداشت. بلاتر از لحاظ جسمانی در شرایط خوبی نبود و آخرین جلسه بازپرسی تا ماه آگوست به تعویق افتاد. وی پس از انجام عمل قلب در دسامبر سال گذشته، از سوی پزشکان یک هفته به خواب مصنوعی برده‌شد.

بلاتر علاوه بر این، با تحقیقات کیفری دیگری مرتبط با صدور مجوز پرداخت یک میلیون دلار به فدراسیون فوتبال ترینیداد و توباگو در سال ۲۰۱۰ روبرو است.

«مایکل لوبر» دادستان کلی که در سوئیس بر پرونده تحقیقات فیفا نظارت داشت، سال گذشته به دلیل سوءرفتار و تخلف استعفا کرد. لوبر به منحرف کردن روند پرونده از رسیدگی به ملاقات مبهم وی با «جیانی اینفانتینو» رییس کنونی فیفا متهم شد.

بدنبال تعلیق و سپس محرومیت پلاتینی، اینفانتینو پس از آنکه به عنوان نامزد اضطراری انتخابات اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) وارد گود شد، در سال ۲۰۱۶ ریاست فیفا را برعهده گرفت.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی