تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
چالش جبهه پایداری و رئیس مجلس

قالیباف جدیدترین مغضوب سیاست؛ دست سردار به جایی بند نیست!

محمد باقر قالیباف این روزها در کانون حمله اصولگرایان رادیکال قرار گرفته است. سرداری که اگرچه مدیر اجرایی خوبی است اما سیاستمدار چیره دستی نیست و بعید نیست که خیلی زود به سرنوشت سایر مغضوبان دچار شود!

کد خبر: ۱۱۳۰۸۴
۱۷:۲۵ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰

قالیباف، آخرین مغضوب سیاست ایران؟

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: توصیه اخیر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در دیداری که محمدباقر قالیباف رییس مجلس یازدهم با او داشت، مبنی بر حل مشکلات کشور از طریق رابطه عادی با دنیای خارج و سفارش به انتخاب آشتی و صلحِ نظام جمهوری اسلامی به جای قهر در روابط بین‌الملل به داستان کش‌داری مبدل شد و باعث واکنش‌هایی له و علیه این مرجع تقلید شده است و این موضوع به عرصه‌ای برای تسویه حساب‌های تاریخی دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب تبدیل شده است.

طناب کشی سیاسی و رسانه‌ای بین این دو جناح قدیمی کشور امری طبیعی و روزانه است و تعجبی ندارد. اما ماجرا به این ختم نمی‌شود و اظهار نظر آیت‌الله صافی بهانه‌ای شده است برای چند گروه و شخص در جناح موسوم به اصولگرا؛ و ظاهرا این محمدباقر قالیباف است که در مرکز توجه و شاید هجمه و حمله هم جناحی‌های خود قرار گرفته است.

ماجرا از این قرار است که سردار قالیباف، رییس مجلس انقلابی طبق روالی که مسوولان به دیدن مراجع می‌روند، نزد آیت‌الله صافی می‌رود و جناب صافی توصیه‌هایی در رابطه با سیاست خارجی ایران بیان می‌کند و این اظهار نظر ایشان رسانه‌ای می‌شود و مطابق با رویه حرفه‌ای، رسانه‌های مختلف چپ و راست اصل خبر دیدار را منتشر می‌کنند، اما روزنامه کیهان روزنامه نزدیک به هسته سخت قدرت حتی اصل خبر را سانسور می‌کند، این در حالی است که این روزنامه خبر دیدار قالیباف با دیگر مراجع را پوشش داد.

محو دشمن از صفحه روزگار؛ پاسخ انقلابی‌ها به مرجعیت

در همین حال کانال تلگرامی سایت رجانیوز، پایگاه اطلاع رسانی جبهه پایداری در یادداشتی نوشت: در اخبار جمله‌ای به نقل از حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی حفظه الله آمده که «اینکه با بسیاری از کشور‌ها قهر باشیم صحیح نیست». این رسانه در یادداشت خود جریان‌های درون تشیع را به سه گروه تقسیم کرد. اول گروهی که اعتقادی به مفهوم "دشمن" ندارند. گروهی که دشمن را در مذاهب می‌بینند و دسته انقلابی که دشمنی را نه با مذاهب که در مفهوم "مستکبر ـ مستضعف" می‌بینند و دشمن طاغوت هستند. رجانیوز این دسته را انقلابیون نامگذاری کرده است که تلویحا گفته این گروه می‌خواهد سر به تن دشمن –یا همان استکبار نباشد. " در این تفکر، انقلاب اسلامی با طاغوت «قهر» نیست، بلکه «دشمن» است و نه تنها به نابودی او می‌اندیشد، بلکه برای محو او از صحنه روزگار طرح و برنامه دارد؛ دقیقا همانطور که او چنین می‌کند. "

پیرو این یادداشت رجانیوز بحث داغ‌تر شد و واکنش‌های زیادی از سوی فعالان سیاسی در حمایت از آیت‌الله گلپایگانی صورت گرفت. سو گیری و حمایت از این مرجع تقلید تنها از سمت اصلاح‌طلبان، حسن روحانی و دیگر مراجع نبود، بلکه طیف میانه و عقلانی‌تر و سنتی‌تر جناح راست هم نسبت به نقد رجانیوز موضع‌گیری کردند. از جمله محمدباقر قالیباف که خود یک طرف ماجرای دیدار با آیت‌الله گلپایگانی است در واکنش به توهین! به ایشان در توییتی نوشت: مرجعیت در مکتب تشیع دارای جایگاهی با عظمت و بی‌بدیل است و پاسداری از آن مقام رفیع واجب شرعی است همانا که «الفُقَهاءُ أُمَناءُ الرّسُل». دلسوزان انقلاب باید ملاحظه داشته باشند مواضع آن‌ها باعث خدشه به جایگاه رفیع مرجعیت معزّز نشود.».

واکنش‌ها؛ از جامعه روحانیت تا دادستانی کل

جامعه روحانیت مبارز نیز روز شنبه در بیانیه‌ای نسبت به آنچه از سوی یکی از رسانه‌ها درباره مراجع و علما عنوان شده بود، واکنش نشان داد و این اظهارات را خطری دانست که در ادوار تاریخی نیز با آن روبه‌رو بوده‌ایم و پیامد‌های ناگوار و فراوانش را دیده‌ایم

در ادامه واکنش‌ها به نوشته سایت رجا نیوز، روز شنبه محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور و رئیس دادگاه ویژه روحانیت در واکنش به حواشی ایجاد شده در فضای مجازی پیرامون سخنان آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، ضمن اظهار تاسف از اینکه اشخاصی به خودشان اجازه می‌دهند که حریم مرجعیت شیعه را به بهانه‌هایی مورد هتک حرمت قرار دهند، از صدور دستور به دادسرای ویژه روحانیت برای پیگیری موضوع خبر داد، اظهار کرد: از آنجا که شخص منتشر کننده این مطلب، طلبه و مرتبط با حوزه علمیه است، رسیدگی به موضوع، در حوزه صلاحیت دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت است. شرایط عمومی کشور به گونه‌ای است که باید دامنه این مسائل خیلی زود جمع شود و نباید به التهاب مسائل اجتماعی افزوده شود.

قالیباف گیر افتاده است!

موضع رجانیوز رسانه نزدیک به جبهه پایداری این روز‌ها موضوع ده‌ها گزارش و یادداشت در عرصه سیاسی و خبری کشور بوده است و در تمام این رفت و برگشت خبری یکی از اهداف اصلی اعضای جبهه پایداری یا افراد نزدیک به این حزب شخص قالیباف بوده است. از جمله در حین تنظیم این گزارش شاهد واکنش علی خضریان نماینده مجلس انقلابی نسبت به محمدباقر قالیباف بودیم.

این عضو جبهه پایداری گفته: تاکید بر اصول انقلاب و اسلام انقلابی اهانت به مرجعیت نیست، بلکه تلاش برای حراست از بنیان‌های معرفتی حرکت تاریخی امام (ره) است. این روز‌ها جریان ‫غربگرا تمام تلاش خود را به کار گرفته تا اقدام جریان انقلاب و رسانه انقلابی ‫رجانیوز برای ممانعت از مصادره به مطلوب فرمایش ایشان را نیز دست‌مایه جدیدی کند که بحمدالله با موضع‌گیری به‌هنگام این رسانه، به خواسته خود نرسیدند. در این میان، اما تعجب از مواضع دادستان کل کشور و رئیس مجلس است. همین چندماه پیش یک روزنامه‌نگار هتاک که از قضا از حامیان پروپاقرص جناب قالیباف محسوب می‌شود، هر آنچه از کلام ناسزا بود نثار عالم ربانی فقید، حضرت علامه مصباح یزدی ره نمود.

از تمام این کنش و واکنش‌ها که بهانه اظهار نظر آیت‌الله صافی گلپایگانی و یادداشت رجا نیوز که بگذریم، نباید از محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و جایی که امروز ایستاده غافل بود. او با چند حاشیه بزرگ و چند تجربه مهم انتخاباتی، گویی، چون استخوانی در گلوی یاران مرحوم مصباح گیر کرده است. اعضای جبهه پایداری که اکثریت قابل توجهی در مجلس یازدهم دارند و از پشتوانه محکمی از حیث تشکیلاتی و حوزه نفوذ در نظام هم برخوردارند، به نظر می‌رسد به دنبال راه یا بهانه‌ای هستند که محمدباقر قالیباف را از سر خود باز کنند.

نزدیک‌ترین چهره شبیه به شرایطی که امروز قالیباف در مجلس یازدهم دارد، شاید بتوان از علی لاریجانی نام برد. با این تفاوت که لاریجانی اصولگرا بخصوص با استفاده از تک نمایندگان شهر‌های کوچک و همچنین با سیاست موازنه بین فراکسیون‌های سیاسی مجلس توانست ۱۲ سال ریاست خود بر مجلس‌های هشتم، نهم و دهم حفظ کند. در مجلس دهم اصلاح‌طلبان همین نگاهی را به لاریجالنی داشتند که امروز جبهه پایداری نسبت به قالیباف دارد، در آنجا محمدرضا عارف چند بار برای گرفتن جایگاه علی لاریجانی دورخیز کرد، ولی موفق نشد. از شباهت‌های دیگر قالیباف و لاریجانی نگاه میانه این دو است. به هر حال گرچه محمدباقر قالیباف گاهی از ادبیاتی شبیه به دیگر اصولگرایان انقلابی استفاده می‌کند، اما شکی نیست از این روش به عنوان بهره برداری سیاسی و مقطعی و برای به دست آوردن دل تندرو‌ها –که به رای آن‌ها نیاز دارد- استفاده می‌کند.

فضای سیاسی ایران مغضوبان زیادی را به یاد دارد. هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد، ناطق نوری، حسن روحانی و علی لاریجانی که همگی خاستگاه اصولگرایی داشته اند، در مقطعی مورد غضب دوستان خود قرار گرفته و به حاشیه رانده شدند و امروز این تردید یا پرسش ایجاد می‌شود که سردار قالیباف، رییس انقلابیِ مجلس انقلابی امروز آخرین مغضوب از این دست، در جریان اصولگرا و این بار هم با محوریت جببه پایداری خواهد بود؟

محمدباقر قالیباف نه هاشمی رفسنجانی است و نه علی لاریجانی . این دو ضمن اینکه مواضع میانه و ارتباطات سببی و نسبی  به هر دو جریان سیاسی داشتند، با گروه‌هایی، چون اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان میانه، در تعامل بودند که نسبتا و از نظر سیاسی اختلاف آنچنانی با هم نداشتند. تا جایی که برخی از اصولگرایان آن دوران گاهی از نظر سیاسی اصلاح‌طلب‌تر از اصلاح‌طلبان عمل می‌کردند، نمونه آن علی مطهری. یا محمدرضا عارف اصلاح‌طلب را داشتیم که ساختارا ذهنی اصولگرایانه دارد.

قالیباف، ولی به تله بدی افتاده است. چون جبهه پایداری فراکسیون امید یا اصلاح‌طلبان مجلس دهم نیستند، آن‌ها گروهی منسجم و تندرو هستند که نباید به پر و پایشان پیچید. حال که محمدباقر قالیباف مانند جامعه روحانیت مبارز و اصلاح‌طلبان از جایگاه آیت‌الله صافی گلپایگانی دفاع کرده است، خود را در برابر یاران مرحوم مصباح یزدی قرار داده و دور نیست که جبهه پایداری خرجش را از این سردار  سیاستمدار جدا کند.

قالیباف در همه سال‌های گذشته بین گروه‌های مختلف سیاسی در نوسان بوده است. او هیچ گاه در ایجاد گفتمانی متعلق به خود توانمند نبود و زبردستی‌های معمول یک سیاستمدار کمتر در او دیده می‌شود. اگر اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هر دو علی لاریجانی را دوست نداشتند اما تحمل می‌کردند و گاه حتی به او متوسل هم می‌شدند، هیچ کدام از این دو گروه قالیباف را نه دوست دارند و نه لزومی به تحمل او می‌بینند. 

شکست نزدیکان قالیباف در انتخاب شهردار تهران و کم شدن تدریجی نفوذ نزدیکان او در شهرداری تهران هم نشانه دیگری است از  افول جایگاه او در نزد اصولگرایان. 

جریان اصولگرای رادیکال همواره به تعریف دشمنان جدید در درون جبهه خودی و مجادله تند سیاسی با آن‌ها علاقه‌ای ویژه دارد. این روشی است برای بسیج نیروها و حفظ انسجام تشکیلاتی و البته عمل کردن به شیوه رادیکال. 

پایداری‌ها حالا روی قالیباف متمرکز شده‌اند و دست سردار هم به نظر به جایی بند نیست. 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی