۲۳ دستگاه اجرایی که مسئول جان مردم تهرانند!
آلودگی هوا و قانون هوای پاک

۲۳ دستگاه اجرایی که مسئول جان مردم تهرانند!

آلودگی هوا مشکل دیرینه تهران است. مشکلی که حالا به سایر شهر‌های ایران هم تسری یافته است. این معضل بزرگ تهران، اما محصول عمل نکردن ۲۳ دستگاه اجرایی به قانون هوای پاک است.
مقتدی صدر؛ شاه شطرنج بی‌قاعده سیاست در عراق!
از میانه آتش (۱۳)

مقتدی صدر؛ شاه شطرنج بی‌قاعده سیاست در عراق!

امروز و با اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق روشن شد که علی رغم همه اعتراض‌ها مقتدی صدر برنده این انتخابات است. سیاستمدار مرموزی که سالهاست با چرخش‌های مداوم به سیاست ورزی مشغول است!

اخترشناس ناسا یک گودزیلا شناسایی کرد

ناسا اخیرا یک تصویر بی‌نظیر از یک سحابی رنگارنگ منتشر کرده است که این تصویر ممکن است شما را به یاد هیولای سری فیلم‌های ژاپنی بیاندازد.

۱۵:۱۴ - ۰۸ آبان ۱۴۰۰

کشف کهکشان گودزیلا

دیدارنیوز ـ به نقل از دیلی میل، این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر گرفته شده شامل چند ناحیه روشن است که همانند چشم و دهان گودزیلا به نظر می‌رسند.

گودزیلا که اغلب با عنوان "پادشاه هیولاها" شناخته می‌شود، موضوع نخستین فیلم از سری فیلم‌های گودزیلا ژاپنی‌ها که در سال ۱۹۵۴ اکران شد، است. این سحابی خاص و رنگارنگ که در تصویر می‌بینید در صورت فلکی "کمان" در نیمکره جنوبی آسمان قرار دارد.

سحابی یک ابر عظیمی از غبار و گاز است که فضای بین ستارگان را اشغال کرده و به عنوان مهد کودکی برای ستاره‌های جدید عمل می‌کند.

این تصویر توسط آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا که توسط موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) اداره می‌شود، به اشتراک گذاشته شده است.

کشف کهکشان گودزیلا

"رابرت هرت"، اخترشناس این موسسه که نخستین فردی بود که شباهت این تصویر به گودزیلا را مطرح کرد، گفت: من به دنبال هیولا نبودم. تنها به منطقه‌ای از آسمان که قبلا بار‌ها آن را رصد کرده‌ام نگاه می‌کردم، اما تاکنون بر روی ان زوم نکرده بودم. گاهی اوقات اگر فقط به یک منطقه به روشی متفاوت بنگرید، چیزی مشاهده می‌کنید که قبلا ندیده‌اید. در این تصویر این چشم‌ها و دهان بود که من را به یاد گودزیلا انداخت.

ناسا در این باره گفت: ستارگان سمت راست و بالای تصویر (جایی که چشم‌ها و دهان این گودزیلا کیهانی دیده می‌شود) در فاصله‌ای ناشناخته از زمین، اما در کهکشان ما قرار دارند. منطقه روشن سمت چپ و پایین تصویر که در فاصله ۷۸۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد به عنوان دست راست گودزیلا ظاهر شده و با عنوان ناحیه "W ۳۳ " شناخته می‌شود.

چهار رنگ قابل مشاهده یعنی آبی، فیروزه‌ای، سبز و قرمز نشان دهنده طول موج‌های مختلف نور مادون قرمز هستند. زرد و سفید ترکیبی از این طول موج‌ها هستند.

رنگ آبی و فیروزه‌ای نشان‌دهنده طول موج‌هایی هستند که عمدتا از ستاره‌ها ساطع می‌شوند، در حالی که غبار و مولکول‌های آلی به نام هیدروکربن‌ها به رنگ سبز دیده می‌شوند و غبار گرمی که توسط ستاره‌ها یا ابرنواختر‌ها ساطع شده‌اند قرمز رنگ به نظر می‌رسند.

کشف کهکشان گودزیلا

گرچه تلسکوپ فضایی اسپیتزر در ژانویه ۲۰۲۰ بازنشسته شد، اما دانشمندان همچنان به استخراج مجموعه داده‌های عظیم جمع آوری شده توسط آن برای به دست آوردن اطلاعات جدید ادامه می‌دهند.

منبع: ایسنا