تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

برخورد دو کهکشان؛ یک "کدو حلوایی خندان" در دل فضا

تلسکوپ فضایی هابل مراحل اولیه برخورد دو کهکشان را ثبت کرده که شبیه به یک کدو حلوایی است که به صورت یک صورت خندان با دو چشم تزیین شده است.

کد خبر: ۱۱۳۰۸۹
۱۵:۳۳ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰

ثبت لحظه برخورد دو کهکشان

دیدارنیوز ـ به نقل از اس‌تی‌دی، وسعت این کهکشان بزرگ که در صورت فلکی "سگ بزرگ" (Canis Major) قرار دارد ۱۰۹ هزار سال نوری است یعنی اندازه‌ای تقریبا مشابه کهکشان راه شیری.

رنگ نارنجی این تصویر در نتیجه‌ی درخشش ستاره‌های سرخ در دو کهکشان است که با عنوان کهکشان‌های "NGC ۲۲۹۲" و "NGC ۲۲۹۳" شناخته می‌شوند و تنها نشانی از ساختار مارپیچی دارند.

به گفته‌ی محققان، بازوی روح مانندی که لبخند این تصویر را تشکیل داده ممکن است ناشی از آغاز فرآیند بازسازی کهکشان مارپیچی باشد. این بازو هر دو کهکشان را در بر می‌گیرد. به احتمال زیاد این بازو با فشرده شدن گاز میان‌ستاره‌ای هنگام ادغام دو کهکشان تشکیل شده است.

هابل پروژه مشترک ناسا و آژانس‌فضایی اروپا است که در آوریل سال ۱۹۹۰ به فضا ارسال شد و تاکنون نشانه‌هایی از گذر عمر نشان داده است. برای مثال، این تلسکوپ برای بیش از یک ماه در تابستان گذشته دچار مشکلی در رایانه اصلی شده بود. تیم هابل پس از فعال‌سازی سخت‌افزار پشتیبان موفق به راه‌اندازی مجدد هابل در ماه ژوئیه شدند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: نجوم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی