تیتر امروز

آغاز نیم فصل دوم زیر سایه کرونا
فوتبال گیت (۴۲)

آغاز نیم فصل دوم زیر سایه کرونا

فوتبال گیت عنوان ستونی است به قلم سجاد شجاعی که به متن و حواشی مسابقات فوتبال باشگاهی در ایران می‌پردازد. در این قسمت او به استقبال هفته شانزدهم لیگ برتر رفته است.
آلمان بزرگترین شریک صادراتی ترکیه؛ روابط تجاری فراسوی منازعات سیاسی
از سعدآباد تا توپکاپی (۳۷) + فایل صوتی

آلمان بزرگترین شریک صادراتی ترکیه؛ روابط تجاری فراسوی منازعات سیاسی

رضا قنبری در سی و هفتمین شماره ستون از سعدآباد تا توپکاپی به بازکاوی روابط تاریخی ترکیه و آلمان پرداخته است. روابطی با فراز و نشیب‌های سیاسی بسیار و البته رونق اقتصادی فراوان.

وعده آقای وزیر؛ خودرو ارزان و قرعه کشی حذف می‌شود!

وزیر صمت در توییتی اعلام کرده که طرح‌هایی در صنعت خودرو طراحی کرده که سبب می‌شود قیمت خودرو تا پایان سال ارزان شود. او گفته با افزایش تولید خودرو، قرعه‌کشی هم حذف می‌شود. اما آیا وعده وزیر شدنی است و خودرو امسال ارزان می‌شود؟

کد خبر: ۱۱۲۵۳۶
۱۳:۱۲ - ۰۳ آبان ۱۴۰۰

توئیت وزیر صنعت خودرو ارزان می‌شود

دیدارنیوز ـ وزیر صمت در توییتی اعلام کرده که طرح‌هایی در صنعت خودرو طراحی کرده که سبب می‌شود قیمت خودرو تا پایان سال ارزان شود. او گفته با افزایش تولید خودرو، قرعه‌کشی هم حذف می‌شود. اما آیا وعده وزیر شدنی است و خودرو امسال ارزان می‌شود؟

این چندمین باری است که وزیر صمت وعده افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو را داده است. رضا فاطمی امین گفته قرار است سه میلیون خودرو تولید کند و مدعی است که افزایش تولید می‌تواند به کاهش قیمت‌ها منجر شود. او وعده داده قیمت خودرو تا پایان سال کاهش پیدا می‌کند.

از طرف دیگر او وعده داده که روند افزایش تولید خودرو به نحوی خواهد بود که روند قرعه‌کشی خودرو هم حذف شود. اما آیا وعده وزیز صمت شدنی است؟

کاهش قیمت خودرو شدنی است؟

فاطمی امین وعده افزایش تولید خودرو را داده و می‌خواهد از محل افزایش تولید، قیمت‌ها را کاهش دهد. اما مساله کنونی صنعت خودروسازی کمبود قطعه است. طبق اعلام سازمان بازرسی بیش از ۱۴۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود دارد، اما چون خودروسازان با کمبود قطعه مواجهند، نمی‌توانند این تعداد خودرو را روانه بازار کنند.

از طرف دیگر، تا پایان سال گذشته، زیان انباشته خودروسازان از مرز ۵۵ هزار میلیارد تومان گذشته است. به قول معاون وزیر صمت، با این حجم از زیان چطور می‌توان از خودروسازان انتظار جهش تولید و کیفیت را داشت؟

از طرف دیگر به گفته رئیس انجمن قطعه‌سازان، خودروسازان ۶۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهی دارند. از طرف دیگر چندی پیش اعلام شد خودروسازان خط تولید برخی از خودرو‌های داخلی را متوقف کرده‌اند، چون قطعات لازم برای تولید و تکمیل خودرو را ندارند و تحریم‌ها مانع واردات قطعات لازم هستند.

از طرف دیگر، یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت با آزادسازی واردات خودرو ارزبری آن است. دولت حتی واردات لوازم خانگی را ممنوع کرده که ارز زیادی از کشور وارد نشود. اما حالا اگر مطابق وعده وزیر صمت قرار باشد سه میلیون دستگاه تولید شود، نیاز به واردات قطعات است.

چند روز پیش هم مدیرعامل ایران خودرو گفته بود متوسط ارزبری یک خودرو ۱۷۱۵ یورو است. این یعنی برای تولید سه میلیون دستگاه خودرو بیش از پنج میلیارد یورو نیاز است. این البته مشروط به این است که تحریم‌ها رفع شود و هم مشکل کمبود منابع ارزی ایران برطرف شود و هم واردات قطعات خودرو انجام شود.

توئیت عجیب صنعت خودرو ارزان می‌شود

برچسب ها: خودروسازی
صفحات داخلی دیباچه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی
تبلیغ دیباچه صفحات خبر