تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

طغیان آفات و بیماری‌ها در جنگل‌های خوزستان/ خشکسالی موجب تشدید شرایط بحرانی می شود

مدیر کل منابع طبیعی استان خوزستان گفت: بنیه گیاهان در زمان خشکسالی ضعیف‌تر بوده و به دلیل کاهش بارندگی و کمبود رطوبت خاک، جذب مواد غذایی از خاک به گیاه کاهش می‌یابد و زمینه برای توسعه آفات و بیماری ها افزایش می یابد.

کد خبر: ۱۱۲۲۳۳
۱۰:۳۷ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰

طغیان آفات و بیماری‌ها در جنگل‌های خوزستان/ خشکسالی موجب تشدید شرایط بحرانی می شود

سیدمحمدتقی سجادی در گفتگو با دیدارنیوز با بیان اینکه حدود یک میلیون هکتار جنگل بلوط در استان خوزستان قرار دارد، افزود: هر چند استان خوزستان را استانی جنگلی نمی‌شناسند ولی سطح جنگل‌های استان در رتبه سوم در بین استانهای زاگرس می‌باشد.
وی افزود: جنگل استان خوزستان از بکرترین جنگل های حوضه زاگرس بوده که از نظر کیفیت و تراکم در واحد سطح منحصر به‌فرد می باشد. زیرا بخش عمده‌ای از آن از آسیب تخریب های ناشی از توسعه در امان مانده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان عنوان کرد: طبق اصولی که در منابع طبیعی جهت مبارزه با آفات رعایت می‌گردد حفظ سلامت وجلوگیری از آلودگی محیط زیست بسیار مهم می باشد.

سجادی با اشاره به آفات و بیماری‌های جنگل های حوضه زاگرس عنوان کرد: چند گروه آفت و بیماری در خوزستان مشاهده می گردد که از مهمترین آنها می توان به بیماری ذغالی، 
خشکیدگی بلوط، آفت جوانه خوار بلوط، آفت پروانه ای برگ خوار سفید بلوط و آفت ملخ بال کوتاه اشاره کرد که عمده آفت و بیماری ها به صورت محدود و بومی در جنگل های حوضه زاگرس وجود داشته که امسال به دلیل خشکسالی توسعه یافته اند. 

وی تصریح کرد: این آفات در مناطق مختلف استان از جمله بهبهان، باغملک، اندیکا، و لالی مشاهده شده‌اند که مبارزه با آنها از اواسط تابستان در این مکان ها آغار شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان در خصوص مبارزه با آفات و بیماری‌ها در حوزه جنگل گفت: بخشی از مقابله بصورت محلول پاشی که با دو هدف مقابله با آفات با استفاده از سموم با پایه بیولوژی و هدف دوم محلول پاشی باریز مغزی ها جهت تقویت بنیه درختان انجام میشود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان درخصوص مبارزه با آفت ملخ بال کوتاه بیان کرد: الزاماً در نقاطی که جمعیت این آفت از حدی بیشتر شده و منجر به خسارت زایی شود استفاده از سموم شیمیایی به صورت محدود در لکه های آلوده اجتناب ناپذیر میباشد.

وی ادامه داد: از سایر اقدامات در راستای مقابله با آفات و بیماری های جنگل و تقویت پایه های جنگلی می توان به خروج پایه های شکسته و آلوده که کانون تکثیر آفت می باشند از محدوده جنگل اشاره کرد.

سجادی یادآور شد: همچنین در این خصوص می‌توان به غنی سازی و کاشت نهال در محدوده های خالی از درخت که براثر آفت از بین رفته و در ادامه اجرای پروژه های کوچک آبخیزداری با هدف هدایت روان آب به پای درختان و بهبود وضعیت ریشه اشاره نمود.

وی تشریح کرد: از جمله برنامه های در دست اجرا در این خصوص می توان به اجرای برنامه های ترویجی و آموزش برای جنگل نشینان با هدف حراست و صیانت از جنگل‌ها اشاره نمود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان بیان کرد: از دیگر اقدامات در حال اجرا موضوع اطلاع رسانی و آموزش عمومی جهت فرهنگ سازی و استفاده از رسانه برای آحاد جامعه با هدف آشنایی با آفات و بیماری های حوزه جنگل و اهمیت حمایت و حراست از عرصه های جنگلی اشاره نمود.

 سجادی عنوان کرد: ۱۲ شهرستان زاگرسی در خوزستان وجود دارد که جهت اجرای برنامه، ۱۲ سند اقدام شهرستانی و در جمع بندی یک سند اقدام استانی تهیه شده که برنامه ها در این چهارچوب اجرا خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: این سند های اقدام متناسب با نیاز های شهرستان تدوین گردیده است. 


سجادی افزود: اگر هر کدام از آحاد جامعه یک قدم برای حفظ طبیعت بردارند طبیعت ۱۰ قدم در جهت بهبود پیش خواهد رفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی