تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
مديرعامل شركت توسعه نیشکر و صنایع جانبی:

۵٠ درصد شکر مورد نیاز کشور را تولید می‌کنیم / واگذاری نیشکر هفت تپه مشکلی برای ما ایجاد نمی کند

کد خبر: ۱۱۲۲۰۰
۲۰:۲۷ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰

 

۵٠ درصد شکر مورد نیاز کشور را تولید می‌کنیم / واگذاری نیشکر هفت تپه  مشکلی برای ما ایجاد نمی کند

دیدارنیوز خوزستان:مدير عامل شرکت توسعه نیشکر صنایع جانبی با بیان اینکه در مجموع نیشکر هفت تپه و کشت و صنعت های هفتگانه توسعه نیشکر ۶۳۰ هزار تن شکر تولید می شود که ۵٠ درصد شکر مورد نیاز کشور است گفت: حدود ۲ هزار هکتار از اراضی نیشکر هفت تپه خشک و ۵ هزار هکتار آن با محصول ۳۰۰ هزار تن نیشکر و ۳۰ هزار تن شکر قابل برداشت است.

عبدعلی ناصری چهارشنبه (٢٨ مهر) در حاشیه جشن شکرانه برداشت نیشکر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعد از گذراندن یک بهار و تابستان سخت از نظر منابع آب، با مدیریت منابع و مصارف توانستیم بر مسئله کم آبی غلبه کنیم.

وی افزود: کاهش حجم آب رودخانه باعث افزایش شدت تأثیرگذاری آلاینده ها شد، آلایندگی این مکان که عمدتا نمک است باعث افزایش شوری آب، آبیاری شد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه در اکثر کشت و صنعت ها با نقصان محصول و در کشت و صنعت دهخدا با کاهش شدید محصول مواجه هستیم، تصریح کرد: آب کشت و صنعت دهخدا از رودخانه دز تامین می شود و به دلیل کمبود حجم آب در مخزن سد دز، آب به کشت و صنعت دهخدا و ایستگاه پمپاژ آب دهخدا نمی رسید.

وی با بیان اینکه دو هفته با کمبود آب مواجه بودیم، تشریح کرد: ای سی آب در آن کشت و صنعت به طور متوسط بیش از ۵ دی سی زایمنس بر متر بوده، این باعث کاهش شدید محصول در کشت و صنعت شد و در نتیجه باعث کاهش ۴٠ درصدی محصول شد.  

ناصری بیان داشت: شدت کاهش محصول در سایر کشت و صنعت ها کمتر بوده و در مجموع به جای آن که ۲۴۰ سانتی متر رشد بگیریم که در برنامه ما بوده حدود ۲۰۸ سانتی متر رشد گرفتیم و ۳۲ سانتی متر و ۱۸ درصد کاهش ارتفاع محصول نیشکر را داشتیم.

وی خاطر نشان کرد: پیش بینی می کنیم که حدود ۵.۵ میلیون تن نیشکر تولید شود و شکر استحصال شده از نیشکر در حدود ۶۰۰ هزار تن است، برنامه ما برای تولید شکر در کشت و صنعت های هفتگانه روی ۶۰۰ ‌‌هزار تن بسته شده است. 

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی یادآورشد: کشت و صنعت هفت تپه‌ هم که اخیرا به ما پیوسته، در حال اورهال است و از خشکسالی آسیب جدی دیده است.

وی افزود: حدود ۲ هزار هکتار از اراضی نیشکر هفت تپه خشک و ۵ هزار هکتار آن با محصول ۳۰۰ هزار تن نیشکر و ۳۰ هزار تن شکر قابل برداشت است.

ناصری بیان کرد: در مجموع نیشکر هفت تپه و کشت و صنعت های هفتگانه توسعه نیشکر ۶۳۰ هزار تن شکر تولید می شود که ۵٠ درصد شکر مورد نیاز کشور است. 

وی تصریح کرد: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی توانایی های زیادی دارد، واگذاری نیشکر هفت تپه به ما مشکلی برای آن ایجاد نمی کند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با بیان اینکه تسهیلات بانکی استفاده نمی کنیم، بیان داشت: مقرر شد که برای بازپرداخت تسهیلات بانکی قبلی به ما مهلت کافی بدهند و از نظر مالی دیگر قسطی از ما گرفته نشود و از محل پرداخت اقساط، هزینه های نیشکر هفت تپه را تأمین کنیم و با درآمدزایی در آنجا هزینه های خود را پس بگیریم.

وی اذعان داشت: قرار شد دولت کمک ها و حمایت های خود را در چارچوب وظایف خود انجام دهد و ما پشتوانه مالی و فنی را نیز از طریق پشتوانه ای که بانک ها بابت عدم پرداخت اقساط وام ها برای ما ایجاد کردند انجام دهیم.

ناصری اظهار کرد: ما بهترین و مدرن ترین روش آبیاری را با راندمان بیش از ۵۰ درصد استفاده می کنیم و با سیستم آبیاری که استفاده می کنیم آبیاری کم فشار سطحی است.

وی گفت: در این روش با استفاده از لوله های هیدروفلوم آب منتقل و از طریق دریچه های آبیاری کنترل و حرکت آب در فارو مدیریت می شود و حداقل آب را مصرف می کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ادامه داد: سیستم فعلی آبیاری در نیشکر، مدرن ترین سیستم آبیاری در دنیا است و از بابت مشکلی نداریم و قابل مدیریت است و با همین روش راندمان آبیاری بین ۵۰ تا ۵۵ درصد است و هیچ سیستم آبیاری در دنیا چنین راندمانی ندارد.

وی تصریح کرد: حتی اگر سیستم های آبیاری بارانی و قطره ای را از لحاظ نظری نگاه کنیم ۹۰ درصد است اما در عمل حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بیشتر راندمان ندارند. 

ناصری با بیان اینکه از ۵ سال گذشته تحقیقات روی سیستم آبیاری زیرسطحی قطره ای و خطی عصایی را انجام می دهیم، گفت: اگر این روش به نتیجه برسد می توانیم از آنها استفاده کنیم اما فعلا در حد آزمایشی هستند و نتیجه قطعی ندارند.

وی افزود: با توجه به هزینه بالای اجرای این سیستم‌ها، باید مطمئن شویم که تغییر سیستم از نظر اقتصادی و فنی به صرفه است تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.

ناصری خاطر نشان کرد: سعی می کنیم تا جایی که می توانیم برداشت نیشکر را به روش سبز انجام دهیم و حداقل ۲۰ درصد برداشت نیشکر را می توان به صورت سبز انجام داد چون ارتفاع نی در ۲۰ درصد مزارع نیشکر کوتاه است اما در مزرعه ای که نی می‌خوابند امکان برداشت سبز نیشکر وجود ندارد.
 
 مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ادامه داد: در مکان هایی که امکان برداشت سبز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هم باشد مشکلی نداریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی