تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

ایستگاه پایانی سوء‌تفاهم در روابط تهران-باکو

دومین ابلاغیه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی ماه جاری ضمن آنکه روشن کننده موضع رسمی و همیشگی ایران در احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است، راه هرگونه بهانه‌جویی را از مخالفان روابط دو کشور و برخی طرف‌های ثالث سد می‌کند.

کد خبر: ۱۱۲۱۹۳
۱۶:۵۹ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰

ایستگاه پایانی سوء‌تفاهم در روابط تهران-باکو

دیدارنیوز ـ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای دومین بار طی ماه اخیر با صدور ابلاغیه‌ای، شرکت‌های حمل‌ونقل را به توجه دقیق نسبت به تغییر مرز‌های جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بعد از جنگ ۴۴ روزه و رعایت دقیق قوانین و حساسیت کشور‌ها در شرایط جدید ملزم کرد.

پس از جنگ ۴۴ روزه میان باکو و ایروان و آزادسازی بخشی از مناطق اشغال شده از خاک جمهوری آذربایجان، شرایط جدیدی در مرز‌های میان دو کشور ایجاد شده که در پاره‌ای موارد شرکت‌های حمل‌ونقل خارجی را دچار مشکل و سردرگمی کرده است.

از سویی، کم‌دقتی برخی شرکت‌های خصوصی حمل‌ونقل ایرانی که از مسیر ارمنستان اقدام به حمل کالا می‌کنند از چند ماه قبل موجب «بهانه‌گیری» برخی جناح‌های مخالف ایران در جمهوری آذربایجان شد و حاکمیت این کشور را به سمت چالش‌های کلامی با ایران سوق داد که طبیعتا به نفع دو کشور نیست.

در این میان، دستگیری دو راننده کامیون ایرانی توسط نیرو‌های نظامی آذربایجان به چالشی جدید در روابط دو کشور منجر شد.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارزشی که برای روابط با دولت و ملت آذربایجان قائل است با خویشتن‌داری در مسیر رفع مسالمت‌آمیز سوء‌تفاهم ایجاد شده گام برداشت که انتظار می‌رفت طرف آذربایجانی نیز همین روش را در پیش بگیرد.

ابلاغیه جدید سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای که دومین دستورالعمل صادره از سوی این سازمان طی ماه جاری است، ضمن آنکه روشن کننده موضع رسمی و همیشگی ایران در احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است، راه هرگونه بهانه‌جویی را از مخالفان روابط دو کشور و برخی طرف‌های ثالث سد می‌کند.

آزادی فوری دو راننده ایرانی بی‌گناه و بی‌اطلاع از شرایط منطقه می‌تواند گامی مهم در جهت بهبود شرایط و رفع سوءتفاهمات ناخواسته باشد و دشمنان مشترک دو ملت را از تداوم فتنه‌آفرینی در روابط گرم و دیرینه تهران و باکو مایوس کند.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
تندیس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
0
0
بنظر من مسئله آذربایجان با رفتارهای انفعالی و غوغاسالاری قابل حل نیست بلکه پیچیده تر هم میشود . این مسئله در سایه ارامش و گفتگو از یک طرف و ایجاد رقابت در منطقه قفقاز بنفع ایران مانند همین ایجاد ازادراه ارمنستان و انعقاد قراردادهایی که فضا را برای بازیگران منطقه بنفع ایران بشدت رقابتی کند بهتر جواب میدهد . اساس مطرح کردن قضیه فعالیت اسراییل بدون ایجاد مناقشه دیپلماتیک کار صحیحی نبود . باید در اینمورد مناقشه ای منطقه ای یا بین المللی اما مستند که نشان دهنده تهدید منافع ایران باشد طرح میشد و با یک شیب ملایم دنبال میشد اما در کنار ان فضای منافع منطقه ای بشدت به نفع ایران رقابتی میشد . بهرحال هنوز هم دیر نشده و نباید در تنور التهاب روابط دمید . فضا که ملتهب شد طرف مقابل هم برای اینکه کم نیاورد از همه ابزارهای ممکن علیه ما استفاده میکند اما اگر فضا صمیمی شد میتوان بسیاری مناقشات جدی را در ان فضا تلطیف کرد . اینها بعد پیروزی بر ارمنستان وهم برشان داشت که قدرتی شده اند . و شیادانی هم انها را باد میکنند . این با ملتهب کردن فضا تشدید میشود اما در فضای ارام تر میتوان در گذر زمان به انها فهماند گرفتار یک محاسبه اشتباه شده اند . هنوز دیر نشده و باید فضا تلطیف شود .
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی